Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3 4 5 6 7 8
autor zpráva
newPOPE
modelár

Příspěvků: 383

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 12. 2018 o 18:19 | odkaz na příspěvek
Jop, díky. Tak princíp už mi je jasný. Bol aj predtým akurát tým že nie som elektrikár ale hobby elektrikár som skomolil veci. No 2 a 2 sú mi jasné takže ešte raz díky.
Bydlisko: SC
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 12. 2018 o 18:47 | odkaz na příspěvek
No a to si spomínam ako mi otec pred rokmi nakázal (nebol elektrikár): "Tá špirála v ohrievači je moc dlhá a žerie to veľa elektriny - skráť to". Keď som sa mu to snažil vysvetliť tak argumentoval sedliackym rozumom: "Čoho je viac musí spotrebovať viac - skráť!" Skrátil som a bol som rád, že v dielni mám teplejšie, len som ju musel častejšie meniť
Bydlisko: Dolný Kubín
mior
modelár

Příspěvků: 165

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 19. 12. 2018 o 09:58 | odkaz na příspěvek
Priznám sa, že ani po niekoľkých dňoch urputného premýšľania mi nie je jasná pointa tejto "finty":
RedByron:
Len pre Miror:
... v ojedinelých prípadoch sa môže stať, že ak je odpor blízky nule a potrebuješ dostať z auta výkon tak pri dostatočnom napätí ti stačí nižší prúd, zvyšovaním odporu síce teoreticky klesá prúd ale zároveň i napätie tak, že "pridáš plyn" aby si dostal výkon a musíš to naháňať nielen napätím ale zas i prúdom čím sa zas viac prehreje konektor - to isté platí pre tranzistory na výstupe regulátora. Je to to isté ako keď ten kto potrebuje vyšší výkon (príkon pre ortodoxných) používa viac článkové akku aby nemusel naháňať céčka, prúd regulátorov a hrúbky drátov....

Tu predsa máme batériu s nejakým (sťaby nemenným napätím), motor - spotrebič a vodiče medzi nimi (nateraz "zabudnime" na regulátor, môžme ho spomenúť, keď si vyjasníme toto). Vodiče majú "nejaký" odpor, ale za normálnych okolností dostatočne malý. Naraz sa ale tento odpor zväčšil o hodnotu prechodového odporu vadného konektora. Ako tam naraz môže tiecť väčší prúd, ako keď bol konektor dobrý?

Dodatočné vysvetlenie: V podstate mi išlo u P=U*I. Inak povedané ak potrebuje napríklad 300W tak pri 12V má pri dobrom spoji na konektore takmer nulový odpor a prúd bude tiecť 25A. Ak však na ňom bude prechodový odpor, tak tým pádom aj úbytok napätia (samozrejme aj prúdu). Ak bude teda na regulátore menšie napätie napríklad 8V tak pri rovnakom prúde nie 300W ale len 200W čo môže byť málo aby rozbehol auto tak, že "pridáš plyn" a pre daných 300W pri 8V potrebuješ už prúd 37,5A (všetko teoretické úvahy ak to dá regulátor, baterka, napätie samozrejme tiež pôjde zas dole). Preto si myslím, že prechodový odpor na konektore tiež môže v ojedinelých prípadoch spôsobiť zničenie regulátora. Vzhľadom k úrovni tohoto vlákna to bolo asi zbytočné spomínať.

Nicor7 dva týždne autom v pohode jazdil. Ale potom regulátor začal zapáchať a motor mal "slabú silu". Ak som dobre pochopil, tak medzitým nemenil napätie batérie.
Takže ak bol najprv konektor v poriadku a Nicor7 jazdil "ako za mlada" a potom sa (zatiaľ z nejasných dôvodov) konektor prehrial a zvýšil sa mu teda jeho prechodový odpor, ako môže mať zvýšenie prechodového odporu konektora vplyv na zničenie regulátora?
Možno (v ojedinelých prípadoch) môže, ale aká je tá postupnosť príčin a následkov, ktoré v konečnom dôsledku viedli ku zničeniu regulátora?
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 19. 12. 2018 o 11:48 | odkaz na příspěvek
Miror: Samozrejme, že sa prikláňam k variante, že NIcor7 mal iný problém. Bolo to uvedené ako jedna i keď menej pravdepodobná možnosť.
Predstav si prípad, že máš zostavu regulátora a akku postavenú na 2S no dáš tam 3S. Za normálnych okolností jazdíš 90% času na pol plynu - motor stíha, čas od času na krátko pridáš plyn pri rozbehu, driftovaní.... Všetko je OK chladenie stačí. Pri zvýšenom odpore (prehriaty konektor) ti začne klesať výkon motora (na svorkách regulátora je nižšie napätie) tak väčšinu času tlačíš na plný plyn aby auto jazdilo - tým ide do spínacích tranzistorov väčší prúd, tie sa prehrejú a môžu "odísť". I=P/U či?
Bydlisko: Dolný Kubín
marianr
modelár

Příspěvků: 1466

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 19. 12. 2018 o 14:02 | odkaz na příspěvek
Nevymýšľajte konšpirácie, proste šmejdový regulátor, treba kúpiť poriadny.

P.S. Urobiť závery podľa "pocitov" sa nedá. Hlavne ak merania a výpočty sa robia pre motor bez záťaže.
Bydlisko: Ba ( 66 rokov )
nicor7
modelár

Příspěvků: 152

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 19. 12. 2018 o 21:45 | odkaz na příspěvek
bender zase pisem tebe ale ked som odkryl ventilátor kondenzátory vobec niesu zhorené takze oni nie.A uz tak na zaver poradite mi nejaky dobry regulátor ?
bender
modelár

Příspěvků: 170

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 19. 12. 2018 o 21:57 | odkaz na příspěvek
Pripoj ho k aku bez krytu, možno uvidíš čo to dymí.
Bydlisko: Gelnica ( 43 rokov )
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 20. 12. 2018 o 07:52 | odkaz na příspěvek
Najčastejšie koncové tranzistory, tie nájdeš pod chladičom, ak on/oni tak ktorý poznáš poľa zapúzdrenia a toho ako dostal zabrať.
Možností je veľa: odlúpená časť obalu, prasknutý obal, vypuklina, maličká bublinka, priehlbina (malá časť odlúpnutá) alebo len zmena farby nápisu v porovnaní s ostatnými. Prípadne vôbec žiadna okom viditeľná zmena. Niečo zistíš aj nosom. keď, že nie je zjavná príčina možno len stabilizátor (BEC) ak je ním regulátor vybavený. Podľa tvojho popisu sa skôr prikláňam k variante spínacích tranzistorov. Ale stalo sa mi už i to, že to bol "stuďák" na novom čínskom regulátore (ktorý dnes nie je ) - slabo prehriaty spoj na jednom z káblov pre motor. Ale tam to nedymilo - len motor vynechával a dokázalo to prehriať plošný spoj tak, že zasmrdel. Pridaj detailnejšie foto oblasti pod hliníkom alebo radšej obidvoch strán regulátora (výkonovej časti). Regulátor na auto má obvykle dve dosky plošných spojov, tak hlavne časti odkiaľ ti vedú káble k motoru. Nejaké sa mi podarilo známym pooprávať, predpokladám, že si však ďaleko od D.Kubína a je otázne či by to stálo za to (stupeň poškodenia, prepravné náklady, cena súčiastok, čas nad tým strávený vs cena nového).
P.S. Kondenzátory spravidla nezvyknú odísť tak, že by si to na nich videl, pravdepodobná je len strata kvality/kapacity časom a teplotou. Pravidlom je, že ak by ti "vyfúkol" kondenzátor tak by to bolo prepólovaním napájania alebo prekročením jeho limitných hodnôt napätia to predpokladám nie je tvoj prípad. Samozrejme nič nie je na 100% a aj kondenzátor môže mať výrobnú vadu.
Bydlisko: Dolný Kubín
mior
modelár

Příspěvků: 165

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 20. 12. 2018 o 16:45 | odkaz na příspěvek
RedByron:
P.S. Kondenzátory spravidla nezvyknú odísť tak, že by si to na nich videl, pravdepodobná je len strata kvality/kapacity časom a teplotou. Pravidlom je, že ak by ti "vyfúkol" kondenzátor tak by to bolo prepólovaním napájania alebo prekročením jeho limitných hodnôt napätia to predpokladám nie je tvoj prípad. Samozrejme nič nie je na 100% a aj kondenzátor môže mať výrobnú vadu.

No ono sa to niekedy nezdá, ale kondenzátory v striedavých regulátoroch dostávajú riadne zabrať aj prúdom, ktorý cez ne tečie (a preto sa môžu hriať a aj prehriať - obzvlášť vo výkonných regulátoroch). Ten môže byť zrovnateľný s prúdom do motora:

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=248&n=tazky- „zivot“-kondenzatorov-v-striedavych-regulatoroch
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 09:11 | odkaz na příspěvek
Vďaka za info, pekný článok a súhlasím, len niekoľko droobných pripomienok:
-Áno kondenzátor dostane zabrať,časom sa to prajaví znížením jeho kapacity a kvality, dokonca môže mierne zväčšiť svoj objem vo veľmi ojedinelých prípadoch ho môže "nafúknuť" ale dymiť by nemal.
-Kondenzátor dostane zabrať tým viac čím dlhšie a tenšie káble sú k akku a samozrejme čím je akku mäkší (starý ,slabá kapacita, málo C...)
-Krútenie vodičov od akku z pohľadu kondenzátora nemá zmysel, indukcia sa tým naopak zvýši, hlavne ich zbytočným predĺžením. Na vysvetlenie: aj u starých telefónov bol kábel krútený len kvôli "rozťažnosti" a po správnosti sa v polovici malo jeho krútenie otočiť opačným smerom kvôli potlačeniu indukcie. Aktuálne sa krútenie používa kvôli potlačeniu rušenia. Pri vyvážených linkách sú tak obidva vodiče v rovnakej vzdialenosti od zdroja rušenia. Na vyvažovacom trafe alebo diferenciálnom zosilňovači sa tým dosiahne potlačenie rušenia (rušiaci signál má v obidvoch vodičoch rovnakú úroveň a polaritu - užitočný opačnú). Krútenie by malo zmysel naopak v prípade ak by bolo potrebné potlačiť prienik rušenia po vodičoch k iným zariadeniam napájaným z rovnakého akku čiže len v prípadoch keď sa nepoužíva BEC vstavaný v regulátore otáčok pre všetky zariadenia. I v takomto prípade by som sa skôr radšej zamyslel nad použitím feritu.
-8 Khz sa mi zdá veľa ale obrázky priebehov neklamú, to bude závisieť od počtu vinutí ("T" a otáčok motora, platí asi skôr pre pohon áut s vyššími otáčkami ako bežne v lietadlách, (moja občasná oblasť záujmu ), treba si však uvedomiť,že napríklad filtračné kondenzátory na pulzných zdrojoch pracujú na frekvenciách okolo 20 KHz... .
Bydlisko: Dolný Kubín
mior
modelár

Příspěvků: 165

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 10:29 | odkaz na příspěvek
RedByron:
Aktuálne sa krútenie používa kvôli potlačeniu rušenia.

My sme krútenie silových káblov začali začali masovo aplikovať po tejto skúsenosti:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=93&n=rusenie-sposobene-regulatorom-esc

Ďalším pádnym dôvodom na to bola aj naša telemetria, kedy sú do telemetrického modulu privádzané analógové signály z rôznych senzorov na palube modelu (meranie jednotlivých článkov LiPol batérie, meranie palubného napätia (5V), meranie odoberaného prúdu z prúdového senzora (vo vnútri je hallova sonda), meranie výšky tlakomerom, meranie rýchlosti (iným tlakomerom), meranie polohy modelu pre potreby Umelého horizontu ...).

Tu všade by prenikanie rušenia zo silového rozvodu mohlo spôsobovať "radostné" poskakovanie nameraných hodnôt napätí (kde sa "hráme" na miliVolty) zo senzorov a tým pádom vlastne ich znefunkčnenie.

RedByron:
-8 Khz sa mi zdá veľa

Prečo?
Bežné striedavé regulátory fungujú práve na takomto kmitočte.
Niektoré (väčšinou tie drahšie) aj na násobkoch, čiže 16 kHz a pod.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 11:04 | odkaz na příspěvek
Ahoj - prvá reakcia: Súhlasím - tu je to o potlačení rušenia, nie odľahčení kondenzátora. Ide o to aby všetci, ktorý nemajú problém s rušením teraz nemenili napájacie káble namiesto hrubých krátkych za tenšie a dlhšie len preto aby to mohli skrútiť

druhá reakcia: Neviem či to chápem správne: 8.000 Hz x 60s /počet vinutí (napr. 10) = 48.000 otáčok za minútu? Myslím si, že ten kondenzátor dostane zabrať pri spínaní tranzistorov. Koľko krát zopne každý z tranzistorov napríklad pri motore s 10T a 10 tis otáčkach za minútu? Alebo je to celé inak a zle to chápem? (Regulátor spína fixnou frekvenciou a motor sa ju snaží dobehnúť tým, že púšťam viac alebo menej prúdu väščou alebo menšiu striedou (šírkou impulzu)?). Nerýpem a netvrdím, že nemáš pravdu - rád bych to pochopil.
Bydlisko: Dolný Kubín
Atto
modelár

Příspěvků: 181

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 11:37 | odkaz na příspěvek
RedByron:
Krútenie by malo zmysel naopak v prípade ak by bolo potrebné potlačiť prienik rušenia po vodičoch k iným zariadeniam napájaným z rovnakého akku čiže len v prípadoch keď sa nepoužíva BEC vstavaný v regulátore otáčok pre všetky zariadenia. I v takomto prípade by som sa skôr radšej zamyslel nad použitím feritu.

S týmto tvrdením si dovolím nesúhlasiť zase ja.
1. Ak máš na mysli prienik rušenia po krútenej dvojici v zmysle, že rušivý signál je medzi jedným a druhým vodičom, tak krútenie šíreniu rušenia nezabráni. Rovnako ako nebráni prenosu signálov po tu niekde už spomínanej krútenej dvojlinke Ethernetu. To by tie siete nefungovali, ale ony fungujú, takže sa signály, či už žiadúce alebo rušivé, sktútenou dvojicou vodičov šíria v pohode.
2. Ak máš na mysli prienik rušenia po krútenej dvojici v zmysle, že rušivý signál je medzi skrútenou dvojicou vodičov - čoby celkom a "niečím" iným, napr. mínus pólom batérie či palubnou kabelážou, tak je jedno, či budú vodiče skrútené alebo nie. Rušivé signály sa nejakého krútenia len tak nezľaknú.
RedByron
modelár

Příspěvků: 263

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 12:10 | odkaz na příspěvek
Jój už tu začína byť veľa komunikácie o základoch.
1: Nemyslel som medzi dvomi vodičmi ale na začiatku a konci dvoch vodičov. Na jednej strane máš regulátor ako zdroj rušenia na druhej strane akku na ktorý je, okrem regulátora, pripojené ďalšie zariadenie, ktoré môže byť regulátorom rušené. Ak vodiče od regulátora skrútiš tým ich vlastne predĺžiš a v podstate vytvoríš niečo ako cievku - tá je väčším odporom rušeniu, ktoré má spravidla vyššie frekvencie.
2. (a sčasti 1) Mal som na mysli krútenú dvojlinku voči vplyvu rušenia zvonku to znamená, dva vodiče jedného páru musía byť rovnako vzdialené od zdroja rušenia- tým je zaručená rovnaká indukcia rušenia v obidvoch vodičoch - to je podmienkou aby to fungovalo. Práve preto sú tie ethernet páry krútené - nie preto aby si im predĺžil vedenie a potlačil prenos ale práve preto aby si možno za cenu mierneho zvýšenia celkového útlmu výrazne potlačil vplyvy vonkajšieho rušenia a rušenia párov navzájom. Samozrejme by to nefungovalo ak by si "užitočný" signál prenášal systémom signál v jednom vodiči voči spoločnej zemi ale musí to byť linka "vyvážená" t.j. v jedenom vodiči + a v druhom - hodnota toho istého signálu (v opačnej fáze). Sú prípady kedy je netienený twist odolnejší rušeniu v porovnaní s koaxiálom (samozrejme netvrdím generálne a že je lepšie používať twist tam kde je určený koaxiál).
Pre pochopenie pripájam dva obrázky:
Bydlisko: Dolný Kubín
mior
modelár

Příspěvků: 165

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 21. 12. 2018 o 12:12 | odkaz na příspěvek
RedByron:
druhá reakcia: Neviem či to chápem správne: 8.000 Hz x 60s /počet vinutí (napr. 10) = 48.000 otáčok za minútu? Myslím si, že ten kondenzátor dostane zabrať pri spínaní tranzistorov. Koľko krát zopne každý z tranzistorov napríklad pri motore s 10T a 10 tis otáčkach za minútu? Alebo je to celé inak a zle to chápem? (Regulátor spína fixnou frekvenciou a motor sa ju snaží dobehnúť tým, že púšťam viac alebo menej prúdu väščou alebo menšiu striedou (šírkou impulzu)?). Nerýpem a netvrdím, že nemáš pravdu - rád bych to pochopil.

Asi si nie úplne rozumieme.
Tých 8 kHz, to nie je frekvencia rotujúceho magnetického poľa (keby bola, tak motor by mal 480.000 ot/min), teda to nemá nijaký súvis s momentálnymi otáčkami motora.
Vezmem bežný - lacný striedavý regulátor. S najväčšou pravdepodobnosťou bude vnútorne pracovať s frekvenciou okolo (čiže vôbec to nemusí byť presný kmitočet) 8 kHz. Jednosmerné regulátory používajú skôr nižšie frekvencie.
Pripojím k nemu motor, pričom v drvivej väčšine nezáleží na tom, aké má Kv. V parametri Kv sú "zakliate" rôzne hodnoty, napríklad aj počet závitov vinutí, ale napr. aj "sila" magnetov.
Ten motor roztočím na nízke otáčky a osciloskopom tam "nájdem" napätia a prúdy s kmitočtom cca 8 kHz. Motoru pridám plyn a opäť tam bude 8 kHz. Použijem iný motor - s iným Kv a opäť tam bude 8 kHz.

Tých 8 kHz je tam na to, aby (okrem iného) "rozsekali" prúd na malé kúsky (prúdové impulzy meniacej sa šírky) a tým "nasimulovali" motoru striedavý kvazi-sínusový priebeh.

Ako taký prúd vyzerá, si môžeš pozrieť napr tu:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=159&n=prudy-tecuce-elektromotorom-pri-roznych-letovych-rezimoch
či tu:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=122
prípadne aj tu:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=105

Ako to môže vyzerať v jednosmerných motoroch, si môžeš pozrieť tu:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=252&n=priebeh-prudu-pocas-behu-a-pocas-brzdenia-jednosmerneho-motora
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
1 2 3 4 5 6 7 8
  • Odpovědět
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodní stránka
  • 832 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 3 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: