autor | zpráva | ||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Načo vám je teória o dokonalom symetrickom akrobate. To tu bude skôr čiastočne tehotná žena. |
||
jetylo modelár Příspěvků: 1069 Moje modely Poslat zprávu |
Ved som pisal, ze tu bude teoretizovat, napriek tomu, ze akrobaty nelieta a vie prd o tom, ako to funguje. LV tvoj jednoduchy navod funguje, pretoze som ho niekolkokrat pouzil. Len sa divim, ze tu este nezacal postovat obrazky a grafy z internetu, ako to robil v inych vlaknach o inych, inak jasnych veciach Dokonca ani nepochopil, ze ked ho jemne upozornili na to, ze uz je otravny a mohol by prestat, aj tak si nedal pokoj. |
||
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Si si nevšimol odkazy na vlastný server? |
||
macil modelár Příspěvků: 1093 Moje modely Poslat zprávu |
Jaj, ty myslíš takéto niečo... Postaviť dokonale symetrický model je oveľa jednoduhšie, ako postaviť skutočné lietadlo a ak sa dobre pamätám, takéto pokusy tu boli, no akosi sa neujali a tak eftriáčkari naďalej lietajú len so semisymetrickými modelmi. |
||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Laco, máš pravdu. Ale mám dve možnosti: 1. model nastavím (vytrimujem, vyvážim) podľa nejakého (všeobecne uznávaného) návodu a netrápim sa, prečo to tak je alebo 2. sa trápim a zaujíma ma, prečo sa to nastavuje práve tak a nie inak, aké následky na letový prejav bude mať to-ktoré nastavenie a tiež (aj opačne), ak chcem dosiahnuť nejaké letové vlastnosti, tak ČO a AKO treba nastaviť. ........................................................................... Laco, neverím, že by si práve ty (v mojich očiach skúsený a uznávaný modelár) postupoval podľa bodu 1. To, že niektorí na tomto fóre sa, pri dotaze na zhorený regulátor, uspokoja s vysvetlením, že elektronické súčiastky fungujú na princípe dymu a že keď dym zo súčiastky vyfučí, tak už súčiastka fungovať nebude, mi je pomerne jedno. Preto na takých a podobných nereagujem, prípadne už reagovať ani nebudem. A v podstate sa im čudujem, prečo sa zapájajú do debaty o niečom, čo ich nezaujíma a dokonca ich to svojim spôsobom dráždi. A pritom niektorí aj vedia, aký priebeh bude mať debata. Asi to bude nejaká forma masochismu. ........................................................................................ Ale aby som ti odpovedal na tvoju kvazi-otázku. Odpoviem nepriamo, ale myslím, že potom bude jasné o čo mi ide. Dokonale symetrický model je zidealizovaná záležitosť, oprostená od "rušivých elementov". Ak chcem vedieť, ako nastaviť (vytrimovať) výškovku akrobatického modelu, tak také veci ako nerovnako členený povrch jednotlivých častí modelu, ma budú len mýliť a odvádzať od podstatného. Rovnako, ako keď bude učiteľ v škole vysvetľovať čo je to rezistor, tak zrejme na začiatku povie, že je to elektronická súčiastka, ktorá má (vykazuje) elektrický odpor (kladie pretekajúcemu elektrickému prúdu odpor). Isto nezačne tým, že má parazitnú indukčnosť, väčšinou spôsobenú prívodmi. A že má aj parazitnú kapacitu. A že vďaka tomu sa inak javí jednosmernému prúdu a inak striedavému prúdu. A že to celé závisí aj od frekvencie. A že pri určitom kmitočte sa to môže začať javiť ako rezonančný obvod a že ............. A rovnako ja očakávam, že na prvých hodinách predmetu "trimovanie akrobatických modelov" mi to učiteľ podá jednoduchou formou, tak ako to kedysi naznačoval Ján Ámos Komenský. A až postúpim do ďalšieho ročníka a základné trimovanie výškovky akrobatického modelu mi bude jasné, tak budem pripravený na štúdium "komplikácií" typu "nerovnako členitý povrch". |
||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Chybny je uz samotny nazov : trimovanie... Akrobaticky model sa nastavuje, zalietava... |
||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Laco, opäť s tebou absolútne súhlasím. Ja som sa len prispôsobil terminológii, použitej v texte, o ktorom celé toto vlákno je. Pre istotu pripomeniem: 1. neutrály výchylek ........ použijeme trimy na vyrovnání modelu do přímého a vodorovného letu Hneď prvý bod. |
||
mior modelár Příspěvků: 165 Moje modely Poslat zprávu |
Nemohli by sme túto diskusiu uzavrieť vyhlásením, že ak akrobatický model vytrimujem, LV prepáči , na vodorovný let, tak vo zvislom klesavom bezmotorovom lete si neudrží smer a bude uhýbať tzv. za kabínou? A ak ho vytrimujem tak, aby v takomto lete neuhýbal, tak v normálnom lete nebude letieť vodorovne, ale bude postupne padať? Hm? |
||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Nemohli. Vo vodorovnom lete má na trajektóriu vplyv vyosenie motora, pretože beží. Ten sa pri strmhlavom bezmotorovom lete vytratí. Tým, že model sa trimuje nie vo vodorovnom lete, ale vo vertikálnom bezmotorovom a následne vertikálnom stúpavom lete s motorom zistíš ako treba vyosiť motor. Až vyosíš správne motor a ten prestane mať vplyv na trajektóriu až potom nastane ladenie vertikálneho letu. Ten sa ale nerobí trimovaním, ale posúvaním ťažiska. Podmienkou úspešného záletu je neskrútený model. Amen. |
||
donemilio modelár Příspěvků: 37 Moje modely Poslat zprávu |
ako nastavim model vo vertikalnom smere, tomu uz zacinam malinko rozumiet. ale ak nastavim sklon motora vo vodorovnom lete tak, aby model neklesal, tak neklesa ani ked je model hore podvozkom? |
||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Sklon motora nastavuješ vo vertikálach, nie vo vodorovnom lete. - Model trimuješ v strmhlavom lete kolmo dole bez motora. Opakuješ niekoľko krát až dosiahneš optimum. Nič iné ťa teraz nezaujíma. Od tejto chvíle už do trimu výškovky a smerovky nezasahuješ: - Pri vodorovnom lete na plný plyn prejdeš plynule do vertikálneho letu smerom kolmo hore. Model začne strácať rýchlosť a začne ísť "za motorom". Ak sa model ťahá za podvozkom, treba vyosiť motor dole, ak ide za kabnou, treba potlačiť, ak ide doľava treba vyosiť doprava.... a toto treba opakovať až dosiahneš optimum. - ak dosiahneš optimálne vyosenie motora a model už vo vertikálach nebočí prejdeš na ladenie horizontálnho letu na plný let letíš horizont a ak model stúpa, posunieš ťažisko dopredu, ak klesá tak dozadu. Do trimu výškovky nešaháš. Toto treba ladiť tak, aby horizontálny let bol veľmi mierne po parabole dolu na bruchu aj na chrbáte. Toto je nastavenie na presnú akrobaciu. Ak chceš lietať 3D tak si ešte ladíš vo vise. To že to treba robiť za bezvetria bez bočných vplyvov je hádam jasné. |
||
donemilio modelár Příspěvků: 37 Moje modely Poslat zprávu |
lv, vidim ze na teba sa da spolahnut. jasne a pochopitelne popisany sposob zalietavania modelu. dik |
||
macil modelár Příspěvků: 1093 Moje modely Poslat zprávu |
LV, skoro dobre. Len by to ešte chcelo opraviť brepty a bude to dokonalé.
Verím, že si chcel napísať "horizontálneho letu."
"treba vyosiť motor hore" |
||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Páni. Nechal som si vami poskytnuté informácie uležať v hlave a urobil som si (sám pre seba) nejaký záver. Ak sa mýlim, prosím opravte ma. .............................................................................................................................................................................................. Urobil som si súhrn z toho, čo napísali najmä (chronologicky) Oto771, Vever440, LV a Ludiček. Jedná sa mi hlavne o nastavenie výškovky v strmom klesavom lete. Tam je to myslím celkom jasné, rozhodujúci je hlavne vertikálny test, ktorý krásne popísal Laco. Ale nastavenie (výškovky a ťažiska) vo vodorovnom lete na bruchu aj na chrbte, tam sa mi javia dve variácie: jedna pre "mierneho" pilota a druhá pre "ostrého" pilota. V tom prvom prípade má model ešte stále trošku svojej ťažiskovej zásoby stability (ťažisko je mierne pred miestom pôsobenia vztlaku) a preto je potrebné pri vodorovnom lete na bruchu málinko priťahovať a pri lete na chrbte málinko potláčať, inak by model postupne smeroval k zemi. Prečo miera priťahovania a potláčania nemusí byť rovnaká (respektíve prečo má výškovku "vytrimovanú" na mierne pritiahnutie), pekne zdôvodnil Vever. V tom druhom prípade už model nemá žiadnu ťažiskovú zásobu stability (ťažisko je v mieste pôsobenia vztlaku, prípadne dokonca kúsok za ním) a tak na vytvorenie vztlaku krídla sa uhol nábehu nedosahuje pritiahnutím/potlačením výškovky, ale tým, že (zjednodušene povedané) model je ťažší na chvost a tak výškovka môže zostať v neutrále (v polohe nastavenej pri vertikálnom teste). Je zrejmé, že táto skutočnosť, ako aj lietanie s takýmto modelom, je pre mňa, čoby rekreačného modelára, v podstate nepredstaviteľná a rovno poviem, že mi chvíľu trvalo, kým som to "strávil". Ďakujem všetkým , ktorí v tomto vlákne nezištne prispeli čímkoľvek konštruktívnym. |
||
ludicek modelár Příspěvků: 593 Moje modely Poslat zprávu |
Ja som mal väčšieho pipera, ktorý lietal dobre 3D obraty s ťažiskom v zadnej tretine hĺbky profilu. Nič nepredstaviteľné. Hoci nie veľmi realistické či maketové. Určite ale na ruky a hlavu dobrá skúsenosť. Ani nič nepredstaviteľné, že mal uhol zoradenia mínus 1°. |