autor | zpráva | |
peterprievidza modelár Příspěvků: 176 Moje modely Poslat zprávu |
prevodovka primárne mení počet otáčok vstup/výstup, môže byť aj viacrýchlostná - napr. Tamiya má tri rýchlosti, alebo prevodovky z uťahovačiek bývajú dvojrýchlostné. Rozvodovka rozvádza krútiaci moment a otáčky motora na viac náprav - má jeden vstupný a dva, tri výstupné hriadele. |
|
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
u nás zriedka vidíś dvojmotoráky, lebo sa stavajú autá väčšinou v merítku okolo 1:10... a tam je to na expedičke alebo triale zbytočné..... ďalším dôvodom je, že v tomto merítku ťažko dostaneš dovnútra dve pohonné zostavy ináč, ako systémom MOA - teda ke´d prevodovka je súčasťou nápravy a motor sa dáva rovno do toho.... ... a ďalˇ´si dôvod - na triale je zakázané viacmotorové riešenie Rozvodovku/prevodovku ti popísal Peťo, snáď ešte dačo k tomu... - u dvojnápravových aut sa kvôli priestoru často použiva prevodovka ktorá má výstup oboma smermi - teda plní zároveň funkciu rozvodovky - u viacnápravových sa rozvodovke nevyhneš - to, že či máš rozvodovku 1:1 alebo iný je nepodstatné.... rozhodujuce je, akú rýchlosť chceš dosiahnuť.... a k tomu musíš zladiť počet článkov, motor, prevodový pomer v prevodovke, rozvodovke, nápravách a priemer kolesa.... niečo z toho je dané, iné vieš jemne meniť (pastorok) ... priemer kolesa určuje zvolená karoséria a to, že čo vieš zohnať.... proste je to poˇ´citanie a kombinovanie... |
|
rodrigezv8 modelár Příspěvků: 113 Moje modely Poslat zprávu |
No stale zistujem ze je to komplikovanejsie a komplikovanijsie Tak aspon te rozdiel prevodovka rozvodovka som vedel Ked dam rozvodovku 1.5:1 bude to aj silnejsie alebo iba pomalsie ? |
|
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
nie, neboj... to len takto na prvý rozbeh je zložité.... keď začneš počítať, pochopíś a bude to brnkačka.... princípom prevodovky skúsim polopatisticky.... do reťazca prevodovka - rozvodovka - prevod napravy - priemer kolesa vstupujú určité otáčky a krúťák ..... v naśom prípade dané elektromotorom..... vzhľadom na celkový prevodový pomer otáčky klesnú v miere prevodového pomeru.... a zhruba v tej istej miere narastie krúťák..... je nepodstatné, ako rozdelíš celkový prevodový pomer v jednotlivých komponentov pohonného reťazca..... samozrejme... aby sa ti eśte rozšírili možnosti.... vieš menit parametre motora.... od zhruba 27T (na naśe podmienky podľa mňa zbytočne vysokootáčkový) cez najpouˇ´zivaniejśie 35 a 45T až po 50 aź 80T.... kde uź skoro nepotrebuješ prevodovku... ale celý postup podĺa mňa je o nasledovných krokoch - rozhodnúť sa akú rýchlosť zhruba chcem - mám zvolené nápravy - Prevodový pomer je.......... - podľa karosérie mám pneumatiky - priemer je........... - chcem použiť bateriu 2S - 3S?...................... - chcem použiť prevodovku s prevodom podĺa použitého pastorka prevod od........ do....... - potrebujem rozvodovku? konštrukčne akú chcem použiť? prevodový pomer ..................... z tohto viem spočítať aké otáčky potrebujem na vstupe a spoˇ´citam, aký motor je najbližśí vhodný.... následne viem meniť počet článkov, a jemne doladiť pastorkom..... ja sa snažim to dať tak, aby som po jazdách vedel doladiť ešte pastorkom na rýchlejśie aj pomalšie.... teda nekalkulovať s okrajovými pastorkami... ak to celé nevychádza.... musíś niečo základné zmeniť a ideš dokola.... ale.. celá sranda.. výpočet je tak na polhodinku aj s rozhodovaniami.... |
|
IvanF modelár Příspěvků: 137 Moje modely Poslat zprávu |
Veď hej. netvrdím že sa mäkší komatex hned rozbije. zaleží ozaj do akej miery to chce mať ako model a do akej miery to chce mať ako model na stáloalebo teda na expedičky kde tie šrámi dodavaju tu spravnu patinu. Pracne to nebolo potiahnut to dalsou vrstvou lebo som robil len geometricky jednoduchu kasnu tatry 117. žiadne oblúky len šup šup a už to bolo |
|
guitar61 modelár Příspěvků: 103 Moje modely Poslat zprávu |
Peťo, v skutočnosti je to prídavná prevodovka a zvyčajne má možnosť vypínať predný pohon a zaradiť redukciu. Rozvodovka je na náprave, zvyčajne kužeľové súkolie, ale boli aj "šnekové". A býva zvyčajne s diferenciálom. Na niektorých vozítkach sa používali aj bez diferenciálu. |
|
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
Guitar, ty si asi kamioňák....... to vypínanie prednej platí pre kamioňácke prevodovky...a v kamionoch.... u expedičných som to vypínanie nestretol.... asi preto, že nemá pri jazde význam... podobne šneková či kuželová rozvodovka sa u nás nepoužíva... nemeníme smer osí.... z prevodovky kardanom do rozvodovky a z rozvodoviky kardanmi do náprav.... smer sa mení až tam..... kuželovým, mimobežným kuželovým alebo śnekovým prevodom... |
|
guitar61 modelár Příspěvků: 103 Moje modely Poslat zprávu |
Jazdil som občas aj na kamione, ale bol to návesový ťahač bez predného pohonu. Vypínanie predného pohonu je bežné u offroadov a u niektorých to zašlo ž tak ďleko, že sa dá odpojiť náboj predného kola od polo osy, aby predné kolesá počas jazdy na pevných cestách zbytočne nekrútili rozvodovku a diferák, čím sa znižuje odpor, tým aj spotreba. Videl som to na niektorých Nisanoch, pamätám si že to malo ARO 10. (myslím to vypínanie nábojov.) Aj Tatry a V3S-ky mali možnosť vypnúť predný pohon. S Tatrou 148 som jazdil rok v teréne. Aby ste ma nepodozrievali, že si vymýšľam, tak som vyhrabal knihu zo svojich učňovských čias. |
|
rodrigezv8 modelár Příspěvků: 113 Moje modely Poslat zprávu |
|
|
marek4444 modelár Příspěvků: 476 Moje modely Poslat zprávu |
|
|
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
pekne si to vymyslel... a ešte krajšie spravil detaily.... lodičkár sa nezaprie.... mosadz musí byť... Marek, u teba listové pruźiny sú chytené v strede a na nápravách sa šmýkajú? a polohu náprav robia dolné linky po krajoch a stredový hore? ako ti to tak kukám.... tam na glanzenbergu o dva mesiace robíme jazdné skúśky obaja ... a keby dačo, Misho nás potiahne... |
|
marek4444 modelár Příspěvků: 476 Moje modely Poslat zprávu |
Ó Ďakujem za pochvalu, cením si to. Rád používam mosadz, keby sa dalo robil by som všetko z toho ale... veď vieš... robíme kompromisy . Listové pružiny sú ako na originále, v strede pevne stiahnuté, otočne uložené okolo stredovej osi , na nápravách voľne uložené (klzne). Pozdĺžnu polohu zabezpečujú krajné a stredové linky, priečne samotné listové pružiny, takže si to presne pochopil. Ešte mi nedošiel koncový kardan takže tam chýba.Trochu ma trápi malá vzdialenosť medzi vývodmi náprav resp. veľký uhol pri maximálnych polohách, neviem či to stredový kardan zvládne, ak nie bude sa asi lámať. Chcelo by to kardan s krátkymi koncami alebo možno viackĺbový, ale to je len idea, neviem či by to fungovalo. ... so skúškami to vidím tak že vždy jedno auto ponesiem na chrbte, buď ural(teda podvozok z neho) alebo jeep |
|
rodrigezv8 modelár Příspěvků: 113 Moje modely Poslat zprávu |
Marek, ao mas to vypiplane. Ja zatal iba na hrubo, spojene závitovými tycami a az po jazdných skuskach, ked sa to osvedci sa bude skraslovat, alebo prerabat a to skor |
|
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
no to je dobrá myšlienka.... keby padol jeden, ide sa ďalej druhým.... u teba v pohode.... ja tie moje 6 kilové beštie.... no uvidím... tie nápravy by mali fungovať... ono to extrém nepotrebuje kríženie, nevyzerá to potom prirodzene.... napokon kolies mmá dosť, tak prečo by občas nejaké nemohlo byť v lufte Marek, ten stredový kardan... ano, budeš musieť možno obmedziť krajné polohy výkyvu..... ale... zo skúsenosti.... klasické kardany sa dajú dosť znásilniť.... obrúsiť vidličky aby nedrhli.... trośku -1-ľ desatiny zväčśiť priemer dier na vidličkách...... spraví to veľa... a v maximálnych výkyvoch aj tak dlhodobo nejazdíś.... je to kúsok.... Akurát ak si objednal CVD kardany - napr GDS racing - tak tie majú menšie uhly a tam som ešte na rozumné riešenie nedośiel... akú máš vzdialenosť medzi výstupmi? |
|
pera2008 modelár Příspěvků: 2548 Moje modely Poslat zprávu |
pekne, vravim vam, ze mate toho viac ako ja |