autor | zpráva | |
walkera modelár Příspěvků: 1138 Moje modely Poslat zprávu |
Dobre priznám sa, aj ja by som si takého chcel postaviť, ale keď som sa pýtal na plánik tak som zistil že ho vie otvoriť iba ten program........AutoCad a ja s tým neviem pracovať. Chcel by som sa vás opýtať že či sa nedá niekde zohnať tak že by som si ho vytlačil na a4 a pozlepoval. Moja predstava je taká aby sa dal spraviť z 2-3 EPP tabulí 5mm a poprípade 1-nej depronovej 3mm. Bude to možné? Alebo by som si na to mal kúpiť iný materiál? chcel by som sa zmestiť do 600g aj s vybavením bude možné aj to? Za odpovede vám vopred ďakujem. |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
ejsik nemas zaco , pekne to napreduje krasa dalsi cmeliacik legendarny , hod nejake udaje o rozpati , planovanom motore, serva kridielka , klapky , praskovanie ? Moj cmeldo caka na domyslenie praskovania walkera neviem ake rozpatie chces stavat ja som staval 1,5m mozno ejsik ak stavia 1m by ti mohol dat info o mnozstve minuteho materialu pripadne vahe ked bude dokonceny. Osobne si myslim ze na 1m toho materialu budes mat az az podla toho co pises. |
|
walkera modelár Příspěvků: 1138 Moje modely Poslat zprávu |
Mne sa jedná o financie ale chcel by som niečo čo bude pekne lietať a bude to dobre vidieť a nebudú veľké financie. preto som sa rozhodol že by som chcel stavať asi 1m ale neviem že z čoho? Koľko ma to asi víde? |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
ja staviam rozpetie 1000mm a spotreba depronu je zhruba 1,5 dosky hrúbky 5mm a cca 3/4 dosky 3mm.... na otváranie plánov nemusíš výhradne používať autocad, existujú aj dwg dwf viewer.... v tom si doslova plánik len prezeráš a tlačíš.... a keď nechceš ani takto, tak som zistil, že sa ten plánik na čmeliaka dá otvoriť aj cez corel draw ja som to tlačil práve cez corel lebo sa mi v tom vieweri nedarilo nejak nastaviť aby mi to tlačilo na A4 práškovanie ani klapky nebudem určite robiť, iba 4 kanály (mám len staršiu 4 kanálovú futabu, na novší vysielaš nemám peniaze ) Vybavenie: motor turnigy c3530 (trošku silnejší ale momentálne si iný dovoliť nemôžem takže ho použijem s menšou vrtuľou), regulátor 25A hobbyking a servá sú 3x niečo 9g, neviem aké akku buď 3s alebo 2s, ešte uvidím, musím urobiť meranie motora by som vedel aký bude ťah, ale bol by som rád keby mi to vyšlo z 2s kôli hmotnosti (btw obe aku sú turnigy 1800mah ) čo sa týka váhy, bol by som rád keby som neprekročil 550g, no neviem ako sa to podarí keďže len motor má 90g a príjímač viac ako 20g Takmer hotový trup, pretmelený, pretretý styrlepom váži cca 67g.... tak uvidíme..... |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
tak trup je hotový tak na 80%... momentálne je v lakovni medzičasom sa už dáva do kopy aj rozostavané krídlo... podľa plánu nemal ísť celým krídlom nosník, a už vôbec nie balzový, ale nedalo mi to lebo nemám dobré skúsenosti, tak celým krídlom ide 3mm nosník s veľmi tvrdej balzy a vzpetí pre istotu aj 1mm preglejka... čím dlhšie tento model staviam, tým viac sa mi páčia jeho krivky |
|
walkera modelár Příspěvků: 1138 Moje modely Poslat zprávu |
Dal by sa čmeldo postaviť aj z 5mm epp a 3mm depron? Mám to totiž doma. |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
|
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
|
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
Stavba pokračuje. Krídlo som už mal viac menej hotové a vtedy sa stavba nečakane zvrtla :-/ Podľa plánu mali byť krídielka ovládané jedným servom, ktoré je umiestnené v strede krídla a od serva cez krídlo ide "duša" z boudenu a v nej je ako tiahlo oceľový dôt 0,6mm. Tak som to tak aj postavil. Keď boli krídielka zalepené, servo osadené, pripojil som krídlo na prijímač a vtedy sa ukázal veľký nedostatok tohto systému ovládania krídelok - bouden musí byť v krídle do oblúka (je to tak aj v pláne) no drôt sa tam nepohybuje dostatočne voľne.... krídlieka sa nepohybovali plynule, nevracali sa do východiskovej polohy a servo v jednom kuse vrčalo.... usúdil som, že je nutné každé krídielko ovládať samostatným servom umiestneným priamo pri krídielku... keďže som nedokázal prevliecť kábel od krídielka ku stredu krídla, musel som rezať Bol som dosť rozzúrený a tak som na ľavej strane dorezal krídlo viacej ako bolo nutné :-/ na pravej strane to už išlo lepšie (s vychladnutou hlavou) Teraz sa krídielka hýbu krásne, no krídlo krásne nevyzerá.... došiel mi žltý sprej, takže tam je len jedna vrstva, ktorá až tak dobre nekryje, chce to ešte jednu vrstvu... :-/ len neviem kedy budem mať sprej keďže som už kúpil dva a na tretí momentálne peniaze nemám... koniec koncov, keď lietadlo poletí, vo vzduchu vrch krídla až tak vidno nebude no skôr či neskor to dám dokopy.... (rozmýšľam aj o stavbe druhého krídla s klapkami a práškovaním... keď zoženiem materiál) Týmto by som vlastne chcel upozorniť každého, kto sa pustí do stavby čmeliaka podľa plánu pána Libora Mašíka na túto komplikáciu.... odporúčam umiestniť serva na koniec krídla ku krídielkam.... |
|
Joba modelár Příspěvků: 1405 Moje modely Poslat zprávu |
Ale veď profily sú z depronu načo si robil tak veľké otvory ,si to riadne skrvavil ,to si mal od stredového otvoru prevŕtať alebo prepáliť drátom a prešiť káblom od serva a vyjsť len v otvoroch na servá |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
skúšal som tam dostať káble najprv cez stredový otvor ale vôbec to nešlo... :-/ nakoniec som vyzeral otvory aby som mal prístup dnu a mohol potianúť káble... viem že otvory som vyzeral blbo ale bol som rozčúlený a tak to dopadlo... keby som počkal kým vychladnem, dopadlo by to možno inak... každopádne, nie je to až také hrozné, keby som mal dosť žltého spreju tak to ešte raz strieknem a stratilo by sa to... |
|
veka modelár Příspěvků: 906 Moje modely Poslat zprávu |
.. mno kamarát, ty nielen že si pridávaš robotu naviac ( viz to rozrezané krídlo) ale preskakuješ tak trochu základy. Bolo by dobré si oživiť v pamati ,čo znamená slovo nosník a ako funguje v leteckých konštrukciách. Potom sa zamysli nad pojmami : vrubový účinok, skoková zmena prierezu, koncentrácia napatia, šírenie trhlín ... toto všetko si umelo nainštaloval do tvojej konštrukcie krídla . Prečo si ukončil stojinu krídla práve v rovine , kde začína v poťahoch výrez pre krídelko = skoková zmena prierezu nosného systému , doplnená ostrým vrubom. Potom sa nemožeš čudovať, že ti krídla praskajú ,ked sa na ne krivo podívaš, alebo ostrejšie zapáčkuješ. O nejakých kotrmelcoch po zemi ,či lahkej rane o futra dverí ani nehovorím. Ideálné je navrhovať a realizovať nosníky konštantnej pevnosti ( jeho pevnosť klesá úmerne s poklesom zataženia po rozpatí krídla), čo vedie k optimalizácii pevnostných a hmotnostných charakteristik konštrukcie. Tu sa podívaj, ako by nosník krídla mal vypadať a ako prenáša zataženie: http://www.slavetind.cz/stavba/konstrukce/kridlo/Konstr_nosniku.aspx Pár stručných informací o roznych konštrukciách krídel ich výhodách a nevýhodách najdeš napríklad tu: http://aerospace.fsik.cvut.cz/letadla1/ ked klikneš na záložku "konštrukcia krídla " Pozn. pretože depron sa svojou štrukturou trochu blíží sendvičovým panelom,možeme hovoriť o tvojom krídle ako o samonosnej sendvičovej škrupine v ktorej zataženie od ohybu a krútenia prenáša potah, nahradzujúci pásnice nosníku. Ta balzová latka funguje hlavne ako stabilizačný prvok ( stojina),ktorý spolu s rebrami udržuje vzájomnú konštantnú vzdialenosť poťahov. Súčasne bráni ich vzájomnému posunutiu v smere rozpatia ( prenos šmykového zataženia) . Preto by jej vlákna mali byť kolmé k potahu. Z hladiska prenosu kladného a záporného zataženia ,by bolo ideálne stojinu zlepiť z dvoch tenkých balzových dosiek tak, aby vlákna zvierali s potahmi 45st uhol. Proste je nutné rešpektovať výrazný pevnostný rozdiel balzy po dlžke a naprieč vláknami. veka |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
viem že to krídlo nie je ideálne, písal som, že ho budem prerábať, takže toto bude len dočasné... a čo sa týka toho nosníka, nosník tam mal byť takto podľa plánu (okrem strednej časti, tam nebol vôbec)... rozdiel oproti plánu je že tam bol len 6mm depron a ja som ho nahradil 3mm tvrdou balzou... nie je to prvykrát čo som umiestnil do krídla balzový nosník a bolo to stále v pohode... no ale ako som písal, krídlo budem robiť nové.... každopádne, vďaka za názor a rady! |
|
veka modelár Příspěvků: 906 Moje modely Poslat zprávu |
No práve ,pretože to cheš prerábať, tak sa pokúšam naviesť ta na tu správnu kolaj... To, čomu ty vravíš nosník, je stojina! Mala by byť po celom rozpatí (bráni ztráte tvarovej stability potahu) a kludne može byť z depronu ,alebo z balzy 1-2mm hrubej. Chápem ,že sa ti z 3mm tvrdou balzou robí lepšie. Vozíš však váhu naviac a celkovú pevnosť si prakticky nezvýšil.Mám pocit, že i vlákna máš pravdepodobne vlákna orientované po rozpatí, že? Ten kúsok materiálu prenáša len šmykový tok od posúvajúcich sil a tangenciálneho napetia v potahu. To sú relativně malé sily v porovnaní s tahom a tlakom od ohybu, ktorý zatažuje pásnice, v tvojom prípade potahy. U správne navrhnutého nosníku stojina prenáša len promile z ohybového zataženia , to je prakticky celé zachytávané pásnicami (potahom) . veka |
|
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
no s tou 3mm balzou sa mi az tak dobre nerobí ebo je fakt tvrdá ale zdala sa mi vhodnejšia ako 2mm.... a aj vlákna dreva sú pozdĺžne... no teraz budem vedieť ako to spraviť lepšie.... balzu som použil aj preto, lebo mal som postavený jeden hornoplošník s rozpetím 800mm (váha 350g) a nosník (alebo stojina) v krídle bola len z depronu no a krídlo sa zlomilo... krídlo na spomínanom modeli som urobil znova ale s balzovou stojinou a lieta to do dnes A ďakujem za rady! |