Výrobce: | Home made | Rozpětí: | 220 mm | Hmotnost: | 890 g |
Kategorie: | Lode - motorové | Délka: | 410 mm | Materiál: | Polystyrén, papierová lep. páska, drevo. |
Motor: | Celkom 5x el. motor veľkosť 280 |
ID Modelu: AM9976 | Zobrazeno: 6290 | Přidané: 24. 9. 2020 o 14:02 | Autor: BOravec
Autor | Zpráva | |
Janko-O modelár ![]() Příspěvků: 109 Moje modely Poslat zprávu |
Boris, si frajer. Obdivujem ťa. Po vznášadle som túžil už dávno, ale na "home-made" som sa nezmohol. V podstate presne pred rokom som si pořídil toto: ![]() Už si s tým jazdil - vznášal sa? Lebo vznášadlá tejto koncepcie sa ovládajú inak, ako by si človek na prvý pohľad mohol myslieť. Tu sú dve videá, ktoré dokumentujú ako sa riadi také skutočné dopravné vznášadlo. Je to niekde v Japonsku, či Číne. Video, výjazd z doku: https://www.youtube.com/watch?v=_OG7BIQ9tTo Video, návrat do doku: https://www.youtube.com/watch?v=tCcg-iV3cHo A takto som sa o niečo podobné pokúšal ja. https://www.youtube.com/watch?v=ec3ySdbniB0 Daj vedieť, zaujíma ma to. |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Pozeral som to už dlho, Zubr je asi jediný model, ktorý sa momentálne predáva. Oslovil som nejaké firmy, ktoré ešte vyrábajú modely vznášadiel, ale moc som nepochodil, tak som sa do toho pustil po svojom. Inak je dobré sledovať nemecký ebay, občas sa tam objavia vznášadlá, ktoré predával Graupner, Conrad, a firma Hegi - sú to ale bazárové kúsky, na ktoré už diely nezoženieš ale to nevadí, aspoň sa dá podľa toho inšpirovať. Čo sa týka môjho vznášadla, už som ho vyskúšal, na zdvih stačí 5V a 0,2A. Zdvih mám na kanáli "plyn", motory na dopredný pohyb sú na "výškovke". V modeli sú dva regulátory, takže môžem aj cúvať. Zdvih je tiež regulovaný cez zvlášť regulátor. Takže ak chcem niesť ťažší náklad, alebo je terén menej hladký, tak si prifúknem vzduchu pod trup. Zároveň ubratím plynu môžem v podstate okamžite zabrzdiť. Mimochodom, u vznášadiel platí čosi podobné ako u vrtuľníkov - čí väčší tým lepší. Ide o to, že malý model má príliš veľké trenie sukne a teda aj mechanické straty sú väčšie no a na riadenie je príliš nervózny. Moje vznášadlo nemôže ísť na vodu, lebo je z materiálu, ktorý by asi vlhko nezniesol. Je to postavené zo zbytkov, v podstate len taký úlet. Ale nechal som sa vyhecovať a nakonie som to vyskúšal - na kľudnej hladine mláky. Ak by si mal robiť vlastnú konštrukciu, tak doporučujem 2x väčšie. Tam sa dá už nainštalovať slušný výkon a teda aj priechodnosť bude lepšia. Malé vznášadlá majú aj dosť problém pohybovať sa po vode, tá sa na tak malý model doslova lepí a výsledok pohybu nestojí za ten zážitok. Inak som postrehol, že Zubr sa dosť ponára na špici pri pohybe po vode, vyskúšaj prelepiť niektoré prieduchy na špici aby do vankúša prúdilo na špicu menej vzduchu, som zvedavý, ako sa to zachová. Ak to nepomôže, budeme bádať ďalej... Nakoniec ešte jeden link, na trochu menej známe vznášadlá: https://hovercraft.ru Na Ruský internet treba po rusky - vznášadlo sa povie: Sudno na vozdušnoj poduške alebo používajú skratku SVP. |
|
StefanAbel modelár ![]() Příspěvků: 855 Moje modely Poslat zprávu |
vznášadlá sa stavali už pred 30-40rokmi len nie na elektriku neboli Li polky tak sa nahradzovali motormi leteckými málokto to staval lebo rádia neboli štartovanie motorčeka bolo pracné elektrické na kábli no katastrofa dokonca bol aj vydaný plánik na spalovák ono to bola bedna s let motorčekom a let vrtulou pri dnešných el motoroch baterkách je to malina inak si ma tým potešil |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Štefan, máš pravdu dokonca vynálezca vznášadiel v Británii to tiež najprv skúšal na modeloch na spaľovák. Ale čo sa týka akumulátorov, bude to fungovať aj na Nixx, vznášadlo to zvládne bez problémov. Inak, poznáš prvé vznášadlo v Rakúsko Uhorsku? Tu postavili jeho repliku, aj ako model by to mohlo byť zaujímavé: http://www.visionaer.info/luftkissenboot/ Jednalo sa o rýchly torpédový čln, ktorý mal na zníženie odporu použitý vzduchový vankúš. Samozrejme nemohol sa pohybovať po súši, ale o to konštruktérovi ani nešlo. |
|
Janko-O modelár ![]() Příspěvků: 109 Moje modely Poslat zprávu |
Mojim pôvodným zámyslom bolo vznášadlo aspoň meter dlhé a primerane ťažké. Žiaľ, na také som absolútne nenarazil. Čo sa týka zdvihu, tak je to tak ako píšeš. Zubr na zdvih potrebuje len desatinu výkonu toho, čo potrebuje na dopredný pohyb, zmeral som to. Samozrejme vie aj cúvať. Keďže má tri stupne zdvihu, tak ten najslabší používam na brzdenie. Vtedy suknička jemne trie o podklad. Ono s tými "veľkými" to v modelárstve platí všeobecne - malé sú príliš hbité, ako píšeš - nervózne. Veľké majú väčšiu zotrvačnosť, pomalšie reakcie a celkovo to vyzerá realistickejšie. Okrem toho: Zubr má aj stabilizáciu smeru jazdy gyrom. To pôvodné bolo nejaké pošahané, tak som tam dal MKS GY380, čo som používal ešte pred tým, ako sme začali v modeloch používať komplexné letové stabilizátory. Bez neho rovno neprejdeš ani dva metre. |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Postaviť vznášadlo nie je až taký problém. Ale chce to svoje. Ventilátor nafukujúci vzduchový vankúš musí mať aj rozvádzač, ak je použitý axiálny ventilátor. Ide o to, že obežné koleso ventilátora síce dodáva potrebné množstvo vzduchu, ale pod dosť malým statickým tlakom, ten sa dá získať len pomocou rozvádzača. Pre ilustráciu, o čo ide stačí zobrať ventilátor z PC a zmerať jeho ťah. Potom ho na výstupe vybavte pevnými lopatkami, ale nastavenými opačne ako na obežnom kolese. Budete prekvapení o koľko sa ťah zvýši. Lepšie je použiť radiálny ventilátor, ktorý má okrem dostatočného tlaku aj výhodu, že priamo v ňom sa prúdenie otáča kolmo na os motora a je jednoduchšie rozviesť vzduch po obvode vznášadla. To ako bude vznášadlo schopné prekonávať nerovnosti závisí od kvality sukne, resp. od jej schopnosti kopírovať terén. Ak to nedokáže, rastú nároky na prietok ventilátora a teda aj výkon motora, ktorý ho poháňa. Čo sa týka pohonu vpred, je potrebné uvedomiť si, že vznášadlo sa oproti lietadlu pohybuje o dosť pomalšie a z tohto dôvodu bude klasická letecká vrtuľa pracovať v oblasti blízko statického ťahu. Z toho vyplýva, že budú vhodné vrtule s malým stúpaním. Tie budú mať v takýchto podmienkach vyššiu účinnosť. Ak chcete so vznášadlom vyliezť napr. z vody na breh, tak ťah pohonu musí byť ešte väčší, k treniu sukne o povrch sa pridá ešte zložka tiaže vznášadla, pretože sa pohybuje po naklonenej rovine, s tým je potrebné rátať, inak sa úspech nedostaví. |
|
Janko-O modelár ![]() Příspěvků: 109 Moje modely Poslat zprávu |
||
StefanAbel modelár ![]() Příspěvků: 855 Moje modely Poslat zprávu |
Boris ahoj. Ta sukňa by malabyť čo najmäkšia ??? ak ano napadlo ma ako ju vyrobiť zo silikonu alebu z duše znád by to šlo |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Štefan, u tak malého modelu, ako je ten môj som musel použiť čierny sáček na odpad. Ide o to, že sukňa by sa mala čo najľahšie prispôsobiť terénu, inak sú straty vzduchu vo vankúši veľmi veľké. Druhý problém je typ sukne, ja som použil ten najjednoduchší tzv. Tube - čiže rúra, ktorá je nafukovaná priamo od ventilátora a potom prepúšťa vzduch na vnútornom okraji sústavou otvorov pod brucho vznášadla viď. priečny rez: ![]() Dĺžka oblúka (v mojom prrípade necelých 90mm) nafúknutej sukne ovplyvňuje koľko sa spodok vznášadla zdvihne nad povrch. T.j. ak strihám materiál na sukňu, pás by mal mať šírku totožnú s dĺžkou oblúka okótovanou na obrázku. Samozrejme konštrukcie trupu a uchytenia sukne môžu byť rôzne, toto je princíp, ako pristupovať k strihu sukne. ![]() "Tube skirt" skutočného vznášadla Športové vznášadlá majú tz. Fingers - prsty. Veľké vznášadlá majú kombináciu oboch systémov. ![]() Kombinovaná sukňa, ktorá sa používa u väčšiny veľkých vznášadiel: https://www.youtube.com/watch?v=cSLUKpgIqfA Nevýhoda "Tube" je slabé kopírovanie terénu, výhoda je dobrá stabilita. Výhodou "Fingers" je veľmi dobré kopírovanie terénu, ale malá stabilita. U skutočných vznášadiel je dôležité aj opotrebovanie sukne a práve ten prvý typ sa opotrebúva rýchlejšie. U typu "Fingers" sa menia jednotlivé segmenty. Veľmi veľké vznášadlá majú v pôdoryse vankúš delený na dva, alebo štyri segmenty. Takže ak zhrniem, materiál by mal byť čo najmäkší, ale s dobrými klznými vlastnosťami - guma nie je vhodná, je aj dosť ťažká. Silikon neviem, musel by byť tenučký a určite nie na miesta, kde sa sukňa dotýka terénu (Ale štefan je macher na prácu so silikónom...). Ono ten tlak vzduchu nie je vo vankúši až tak veľký. Ideálna by bola tenká šuštiakovina, tá sa dobre kĺže a je nepriedušná. A ešte k Jankovi: Všetky veľké vznášadlá majú radiálne ventilátory, väčšinou dva po stranách, tie najväčšie až štyri kusy. U môjho modelu som nad ním tiež uvažoval, ale nezohnal som radiálny ventilátor, ktorý by vydržal také otáčky ako potrebujeme v modeloch. Tie, čo sú v PC sa nehodia (s výnimkov pár typov, ktoré sú dosť drahé), väčšina sa nad 5000 ot./min. rozletí, nie sú na takéto použitie konštruované. Dobrý radiálny ventilátor býva napr. na fúkanie nafukovačiek, občas to dostať v auto potrebách. Je tam motor triedy 500, na 12V, takže je vhodnejší pre väčší model. ![]() Treba to ale oholiť, lebo škriňa okolo neho je príliš ťažká. Istota u neho je, že má slušný prietok i tlak a model 2x väčší od môjho by vedel utiahnuť. Inak Janko, ak chceš niekedy stavať väčšie vznášadlo, pokojne ten ventilátor zo "Zubra" omeraj a prekresli s príslušným zväčšením. A potom hurá do 3D tlačiarne. Ale pozor, netlačiť z PLA ale použiť pevnejší materiál, min. ABS, najlepšie nejaký ešte pevnejší, plnený sklenenými, alebo uhlíkovými vláknami (každopádne to chce profesionálnu firmu, ktoré tlačí na 3D tlačiarňach). |
|
StefanAbel modelár ![]() Příspěvků: 855 Moje modely Poslat zprávu |
toto je z bat.vysávača motor velkosť 500 na 4,8 V priemer turbínky 75 mm ![]() ![]() ![]() |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Nie som si istý, či takéto ventilátry budú vhodné, keď to porovnám s tým, čo je vo vznášadle "Zubr", ventilátory z vysávačov sú robené skôr na vytvorenie dosť veľkého rozdielu tlaku na vstupe a výstupe obežného kolesa (čo je vzhľadom na ich určenie logické), majú lopatky pod väčším uhlom a aj ich výška je menšia a ešte smerom k výstupu klesá, aby sa vzduch stlačil. Ventilátor v rc vznášadle to má inak. Lopatky majú menší uhol a sú vyššie, t.j. je navrhnutý na väčšie množstvo vzduchu pri menšom tlaku na výstupe z kolesa. Samozrejme je potrebné to vyskúšať, možno ak by mali nižšie otáčky... Fotky radiálnych ventilátorov skutočných vznášadiel: ![]() ![]() A ešte rada na koniec: Ak chcete so vznášadlom ísť na vodu, je dobré, ak výtlak trupu bez nafúknutej sukne unesie vznášadlo na hladine. Musí byť dostatočne veľký, aby vyrovnal nielen tiaž modelu, ale aj tiaž vody v sukni, ktorá tam určite po jej vyfúknutí vnikne. Zároveň by malo byť konštruované tak, aby sa dokázalo po zapnutí zdvihu opäť odlepiť od hladiny. V praxi to znamená, že voda ktorá vnikne do sukne, musí mať možnosť aj zo sukne odtiecť. Inak z hladiny neodštartujete. |
|
StefanAbel modelár ![]() Příspěvků: 855 Moje modely Poslat zprávu |
Akoto ide do kopca samozrejme mierneho cca 5 % a mne vadí tá oneskorená reakcia co vyzerá ako šmyk a nutnosť v podstate hladkého povrchu |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
Štefan, ide to v pohode. Na tom videu som mal vpredu roztrhnutú sukňu a aj napriek tomu to do kopca vyšlo. Teraz som vznášadlo vybavil sukňou z pevnejšieho materiálu. Čo sa týka povrchu, nie je to až tak citlivé, ale je potrebné si uvedomiť, že nerovnosti môžu byť cca do max. 1/2 výšky zdvihu nad terénom. Ďalej veľmi záleží ako je vyladený pomer tlaku vzduchu v sukni k tlaku vo vzduchovom vankúši. Od tohto pomeru závisí, ako bude sukňa schopná prispôsobiť sa terénu. A samozrejme, ventilátor musí mať rezervu v množstve vzduchu, ktorý dodáva, pretože práve to rozhoduje, či je schopný vykryť stratu v netesnosti na zvlnenom povrchu, keď už sukňa nestíha. A zároveň udržať tlak vo vankúši. Ako som už písal, vznášadlo by sa malo zdvihnúť pri cca polovičných otáčkach ventilátora. Väčší problém ako nerovnosti sú skôr ostré predmety na povrchu terénu, to Ti spoľahlivo skôr, či neskôr prereže sukňu. Ak si to dáš do proporcií s modelom, tu vidno, aké nerovnosti vie prekonať skutočné vznášadlo: https://www.youtube.com/watch?v=iPlsVuGG0eY Môj model dokáže napr. ísť po zámkovej dlažbe, ktorá má pomerne veľké medzery, proste závisí to od veľkosti modelu. Inak tie oneskorené reakcie tam budeš mať vždy, vznášadlo je poháňané vrtuľami vo vzduchu a tie sa musia točiť určitými otáčkami, aby boli schopné dodať nejaký ťah. Zároveň ak nemáš kormidlá obtekané prúdom vzduchu od nich, tak jednoducho nezatočíš, kormidlá vtedy nemajú žiaden účinok. Tu je napríklad jedno dobre urobené RC vznášadlo, kde vidno, čo dokáže prekonať: https://www.youtube.com/watch?v=RTAG7aiIWuM |
|
BOravec modelár ![]() Příspěvků: 619 Moje modely Poslat zprávu |
![]() Momentálne má moje vznášadlo novú sukňu, už piatu v poradí. Dosť som laboroval s materiálom, najvýhodnejšia čo sa týka trenia je PET fólia, ale nepodarilo sa mi zohnať dostatočne tenkú. Sukňa sa pri nafúknutí nedostatočne vyrovnala a tak som sa vrátil naspäť k sáčkom na odpad, ktoré sú tenšie. Trenie som vyriešil inou cestou, sukňa má v mieste dotyku z povrchom lem vysoký cca 4mm. Takto sa vznášadlo dotkne povrchu prakticky len na hrane lemu. Trenie viditeľne kleslo. Zároveň som zmenil strih sukne, zväčšil som šírku sukne, teraz je dĺžka oblúka 120mm a vznášadlo sa zdvihne vyššie nad povrch. Druhý problém, ktorý som musel vyriešiť bolo vyosenie motorov nadol. Motory sú na pomerne vysokých pylónoch a keďže so ich vymenil za výkonnejšie (MIG 280 3Li), objavil sa nový problém - predok vznášadla bol ťahom motorov tlačený nadol (to robilo problémy hlavne pri pohybe na vode). Tak som výpočty doplnil o výpočet uhla potrebného na vyrovnanie momentu od pohonných motorov. Vychádzal som z momentovej vety. Pylóny som šikmo zrezal a opäť prilepil. Zároveň som ich posunul mierne dozadu, aby sa nezmenila poloha ťažiska vznášadla. Teraz sa vznášadlo správa slušnejšie aj pri prudkom pridaní plynu sa predok "ponorí" len mierne. Nakoniec som prerobil aj vstup vzduchu ventilátora a doplnil pár detailov: ![]() Slušný stroj musí mať meranie rýchlosti a smeru prúdenia . Pre tento účel som vyrobil sofistikovaný "prístroj" a ten som umiestnil na strechu kabíny: ![]() Dnes som zmeral ťah motorov. Na plný plyn to dáva statický ťah okolo 4N, to je podstatný rozdiel oproti pôvodnej verzii pohonu (cca 0,6N statického ťahu), čo úplne stačilo na realistický pohyb za bezvetria. Zároveň to ukazuje aký je nízky odpor vznášadla voči pohybu. Úpravy som urobil aj na rozdelení prúdenia vzduchu vo vznášadle: ![]() Časť vzduchu ide od ventilátora priamo do vankúša. Druhá časť vzduchu ide kanálmi do sukne a odtiaľ do vankúša. V sukni je nastavený mierne väčší tlak, aby ostala nafúknutá aj po zdvihnutí vznášadla a tak dokázala nielen tesniť priestor okolo vankúša, ale aj dostatočne tlmiť nárazy na nerovnom teréne. Tento pomer tlakov je podstatný pre "letové" vlastnosti. A ešte zaujímavá ukážka funkcie sukne na skutočnom vznášadle: https://www.youtube.com/watch?v=tp1xgqAHONE |
|
Jan_B.cz modelár ![]() Příspěvků: 190 Moje modely Poslat zprávu |
Je model funkční a nebo ještě nikde venku nejel - nebo se nezvnášel.??? Dost mě to zajimá protože jsem to zkoušel podobný model stavět před cca.15 roky a nefungoval a při nalezení tohoto vláka mě to připomělo. |