Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Potiahnutie modelu oracover fóliou

Přidané: 13. 8. 2017 o 11:27 | ID článku: CLA393 | Zobrazeno: 4885x | Komentářů: 10 | Autor: Majko2002

Pripravil som si pre vás článok o poťahovaní foliou Oracover .
Dúfam že článok sa vám bude páčiť...

A teraz ku skutkom =)


Budeme potrebovať:

Modelársku žehličku
Fén
Žiletky alebo modelársky nôž-skalpel
Kovové pravítko
Nožnice
Kus bavlnenej látky


1. Príprava povrchu

Povrch modelu dokonalo obrúsime brúsnym papierom.
Vyplňíme otvory a nerovnosti povrchu tmelom na balzu.
Brúsenie dokončíme jemným brúsnym papierom zrnitosti 320, ktorý máte upevnený na brusnom špalíku. Po obrúsení použijeme vysávač a zbavte povrch modelu vštých pilín; vytrite povrch jemnou bavlnenou handrou.
Nepoužívajte žiadny základní lak pred poťahovaním.
Fólia sa poťahuje na čistý povrch.

2. Poťahovaní krídla s otvorenou konštrukciou (s nosníkmi a rebrami)

Ustrihnite kus fólie s prídavkom najmenej o 25 mm väčším ako sú obrysy krídla.
Odlúpnite z fólie silikónový papier. Položte napätú fóliu zospodu na krídlo - prilnavou stranou ku krídlu. Nastavte teplotu žehličky na nízku teplotu (100°C). Špičkou žehličky prižehlite fóliu k nosníkom krídla. Mierne vytťahujte fóliu smerom ku koncu krídla. Prechádzajte žehličkou mierným přitlačením po nosníkoch zo spodnej časti krídla. Ďalej prižehlite fóliu k povrchu medzi nosníky a náběžnou hranou křídla - držte žehličku rovnoběžně s nábežnou hranou krídla a pritlačte žehličku na ňu sôr připevněný pruh a žehlete fólii od středu křídla směrem ke konci.
Zatím nepřižehlujte fólii k náběžné hraně křídla. Takto postupujte při prižehlovaním fólie ku zostávajúcim častiam krídla.
Žehlička má byť uchytená stále tak, aby bola rovnoběžná s nosníkmi krídla. Žehličkou prejdite cez dve rebrá naraz, aby ste dosiahli čo najlepší výsledok.
Zatiaľ neprežehlujte fóliu k odtokovej časti krídla.

3. Poťah konca krídla

Nastavte teplotu žehličky na vysokú teplotu (150°C). Natiahnite fóliu cez okraj konca krídla a fóliu priižehlite.
Vychladnutím sa Oracover sráža a väčšina vrások na poťahu zmizne.
Pokiaľ sa vrások nezbavíme tímto zpôsobem, tak fóliu opät zahrejeme a odtrhneme ju od krídla.
Potom ju opät natiahneme cez okraj krídla a prižehlíme.

4. Zakončenie okrajov krídla

Keď sme potiahli spodnú stranu krídla, odstrihneme Oracover s prídavkom asi 6 mm a prižehlite okraje žehličkou.
Spodnú plochu krídla ešte nevypínajte.

5. Poťahovanie vrchnej strany krídla

Potiahneme ju takým istým zpôsobom ako spodnú stranu, ale necháme si väčší prídavok fólie na nábežnej hrane krídla, tak aby ste mohli fóliu dostatočne napnúť.
Žehličku majte nastavenú na nižšej teplote (100°C).

6. Dokončenie poťahu

Keď je poťah prižehlený z oboch strán, pristúpime k rovnomernému napínániu fólie a povrchu krídla.
Nastavte žehličku na vysokú teplotu (150°C) a pohybujte žehličkou po potahu z oboch strán krídla.
Tým zahrejete lepidlo poťahovacej fólie a upevníte ju tak lepšie na konštrukciu krídla.

7. Poťah trupu modelu

Ustrihnite fóliu podľa veľkosti plochy s prídavkom asi 15 mm.
Žehličkou nastavenou na nižšiu teplotu (100°C) najskôr prejdete stredom plochy po celej dĺžke trupu.
Potom prižehlujte fóliu mierným tlakom na celú plochu žehličky smerom do strán.
Ostrihnite prebytočný materiál pri hranách s prídavkom asi 6 mm.
Zvýšime teplotu žehličky na 150°C a prižehlíme všetky okraje tak, aby ste odstranili všetky vrásky poťahu.

8. Potah uzavřené kostrukce křídla

Postupujte tým istým zpôsobom ako v prípade klasickej konštrukcie s nosníkmi a rebrami s tým rozdielom, že je žehlička nastavená na strednú teplotu (130°C) a potom na vyššiu teplotu (150°C).
Žehličkou prechádzame celou plochou po poťahu tak až že docielime pevného spojenia fólie s konštrukciou.

Autor Zpráva
VladoVrancik
modelár

Příspěvků: 1761

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 12:06 | odkaz na příspěvek
Majko neviem odkial si to skopiroval ale ten navod je velmi malo podrobny.
Ako prva vyhrada vymenoval si veci ktore treba ale nikde v clanku nie je spomenute naco je handra a fen.
Predpokladam ze handa sa pouzije na zehlicku ja osobne pouzivam radsej original bavlneny potah stoji 2 eura a vydrzi mi na 3-4 modeli cize investicia nic moc. Fen zrejme treba pouzit na nasponovanie potahu,neviem ale myslim ze fen nema dostatocnu teplotu osobne radsej pouzivam teplovzdusnu pistol.
Na zaver teplota na oracover 150 stupnov je vela uz pri 130 stupnoch oracover meni odtien farby potom to vyzera ako keby to bolo pripalene.
Nie som neaky odbornik na potahovanie ale zopar modelov som uz potiahol a co to ma naucily.
Za mna oracover je dost smejdovy potah to uz poniektore cinske z HK su lepsie a hlavne lacnejsie.
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
Majko2002
modelár

Příspěvků: 1003

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 14:00 | odkaz na příspěvek
Jasom to neskopiroval. Len opísal zo starej modelarskej knihy. Sú tam povipadavane stránky tak asi pre to tam chýbajú niektoré kroky
Bydlisko: Bratislava, Podunajské Biskupice ( 22 rokov )
bogo
modelár

Příspěvků: 965

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 15:08 | odkaz na příspěvek
Taka rada: napis clanok o tom ,s cim mas aj nejake prakticke skusenosti , vlastne postrehy a pod.
Teraz stavias vosaka tak to by mohla byt dobra tema na clanok v ktorom opises svoje postrehy zo stavby atd.
A dalej, clanok by mal byt uzitocny a hlavne prinosom k niecomu.to co si sem dal , sa docita a este aj podrobnejsie kazdy kto ma zaujem na webe.
Ale za snahu a odvahu mas 100bodov.
Bydlisko: Zürich ( 56 rokov )
Majko2002
modelár

Příspěvků: 1003

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 15:50 | odkaz na příspěvek
Prečo?

Mam odvahu a snahu za 100
Bydlisko: Bratislava, Podunajské Biskupice ( 22 rokov )
bogo
modelár

Příspěvků: 965

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 20:29 | odkaz na příspěvek
Majko2002:
Prečo?

Mam odvahu a snahu za 100

Lebo na napisanie takehoto clanku a zverejnenia , treba mat poriadnu davku sebavedomia a odvahy.
Na druhej strane je pekne ,ze sa snazis , ale fakt by si sa mal s niekym spojit od koho by si sa nieco mohol naucit ,lebo uceny nik z neba nespadol a az ked uz budes nieco vediet ,co bude prospesne a poucne aj pre niekoho ineho tak potom pis clanky a knihy
Bydlisko: Zürich ( 56 rokov )
Majko2002
modelár

Příspěvků: 1003

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 8. 2017 o 20:49 | odkaz na příspěvek
Dobre
Bydlisko: Bratislava, Podunajské Biskupice ( 22 rokov )
Waldas
modelár

Příspěvků: 676

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 14. 8. 2017 o 14:50 | odkaz na příspěvek
Ako potahovat kridlo potiahnute balsou, aby tam nevznikali bublinky?
Bydlisko: Trnava ( 42 rokov )
Majko2002
modelár

Příspěvků: 1003

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 14. 8. 2017 o 14:54 | odkaz na příspěvek
Bydlisko: Bratislava, Podunajské Biskupice ( 22 rokov )
Majko2002
modelár

Příspěvků: 1003

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 8. 2017 o 14:30 | odkaz na příspěvek
Na internete som nasiel kompletny článok o potahovaní modelov papierom a vliesom.
Tu je link. Všetko je dobre rozpísane =)

https://www.pslib.cz/kz/models/PotahovaniRCR2010_08-12.pdf
Bydlisko: Bratislava, Podunajské Biskupice ( 22 rokov )
VladoVrancik
modelár

Příspěvků: 1761

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 8. 2017 o 15:20 | odkaz na příspěvek
Ten isty odkaz 2x po sebe
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 120 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 8 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: