Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Kategorie

Auta a lodě (12)

  • Facebook
  • Reklama

Pneu na expedičák

Přidané: 3. 5. 2017 o 11:42 | ID článku: CLA386 | Zobrazeno: 6733x | Komentářů: 11 | Autor: pera2008

Tak idem rozobrať tému pneumatík na expedičné modely.
Ako všetci vieme/budeme vedieť, pneumatiky sú jedinou časťou, ktorá zabezpečuje styčnú a teda aj trakčnú silu medzi vozidlom a povrchom.
V ponuke sú rôzne veľkosti pneu.
Základný údaj sa udáva vnútorný priemer, čiže priemer na aký disk sa dajú pneu obuť. Údaje sú v palcoch. Základné veľkosti : 1.55“ , 1.7“ , 1.9“ a 2.2“
Ďalší údaj je vonkajší priemer pneumatík, ten zvykne byť v palcoch alebo v milimetroch.( Na reálnych pneumatikách sa udáva výškový index,ale u RC pneu sa tento údaj neudáva.) Napríklad: 96mm – Pajero, 100mm – FJ, Def, willys , 110-115 – Axial, Vaterra, ...
Ďalší údaj, ktorý si treba najsť je šírka pneumatiky, tá je v palcoch alebo v mm. Bežne sa kupujú úzske pneu až po široké pneu 30-50+mm.
V údajoch sa zvykne udávať aj zmes , tá je od tvrdej ( tamyia puky ), cez strednú zmes ( bežná zmes ) až po mäkkú a až po extra mäkkú. ( Napr.: X2SS - super mäkké )
príklad označovania:
Advanced X2SS Compound (Super Soft & Super Sticky)
Fits 1.9" Wheels
OD: 4.09in / 104mm
ID: 1.81in / 46mm
Width: 1.69in / 43mm
Each Tire Weight: 1.96oz / 55.6g
Netreba očakávať, že aj na Aliexprese sa tieto údaje nájdu, ale u značkových pneu sa tieto údaje udávajú.

Každá pneu má svoj dezén, rozmery, konštrukciu a zmes. Pri výbere pneumatík treba zohľadniť viacero faktorov.

Začnem základnými kritériami:

Celkový vzhľad:
Vzhľad je podstatný, lebo ak bude pneu príliš veľká, alebo príliš úzska alebo iným sposobom nebude vizuálne ladiť k vozidlu, tak celý model sa bude javiť po vizuálnej stránke zle. V tomto prípade platí, že „kolesá robia auto“ . Primeraná veľkosť kolies ( kolesá v mierke ) dodávajú scale vzhľad, väčšie zase viac agresívny až monster vzhľad.
Kombináciou pneu a diskov sa dá vzhľad doladiť
Scale vzhľad:

Agresívny:

Monster:


Typ dezénu :

Tu ide aj o vzhľad vozidla a zároveň aj o funkčnosť. Vačšina offroad pneu má rozšírený dezén aj mimo behúň, čiže dezén zasahuje výraznejšie do bočnice pneu. Čo to znamená? Pneumatika bez bočného dezénu sa nebude zahryzávať bočnicou o terén, pretože bude hladká. Zväčša sa to využíva pri lození/crawlení, kde je potrebný každý grip na šplhanie, alebo ak je potrebne prejsť ponad jamu a nechceme aby koleso skĺzlo do nej.
Bez bočného dezénu:

S bočným dezénom:


Samotná stopa dezénu určuje na aké podmienky je pneu navrhnutá a vytvára špecifickú stopu ( nieco ako podrážka na topánkach - veľkosť nohy a dizajn podrážky dosadajúci na plochu ) . Bežne sú dostupné u nás asi všetky typy podkladu, ciže od asfaltu, piesku, blata, kamenia, štrku a aj sneh. Väčšina pneumatík je kópiou reálnych dezénou, čiže väčšinou to, čo sa vám páči v reály si možete dať aj na RC ( ak je dostupný rozmer ).
Šírka dezénu, profil pneu, zmes pneu, tvrdosť vložky a váha vozidla určujú finálnu šírku a dĺžku stopy vozidla/ otlačok pneu v pokoji. Čím väčšiu stopu model zanecháva, tým je väčšia styčná plocha s podkladom. To však nezaručuje najväčší grip ( záleží od podkladu )
Veľkosť a tvar zubov je doležitý faktor pri každom podloží a aj pri štýle jazdy, či poveternostných podmienkach. Zub pneu je ako ruka, ktorá posúva model vpred.
Hrubší zub má väčšiu silu sa zakusnúť a udržať váhu vozidla až pokým sa zbortí a pneu sa pretočí na ďalší zub. Nevýhodou širokých/hrubších zubov je tá, že zaberajú veľkú plochu a teda pri podklade, kde sú malé a časté výstupky sa nevedia zakusnúť.

Vysoké zuby sú ako dlhé kliny, čiže sa zasúvajú hlbšie do podlažia, ale zároveň sú viac namáhané na utrhnutie/strih a bortenie/ohyb ako kratšie zuby.

Väčšina dezénou je asymetrická, to znamená, že sa jednotlivé skupiny zubov síce opakujú, ale málokedy ide rovnaká sada zubov zasebou či už pozdĺžne alebo priečne.


Dostatočne veľké medzery medzi zubami spolu so schopnosťou sa deformovať vytvárajú u pneu samočistiacu schopnosť. Samočistenie je schopnosť pneu samootriasť/zbaviť sa materiálu/nečistoty len samotným pootočením kolesa, čiže materiál z podkladu sa sám uvolní z pneu, teda ostane čistý dezén, ktorý môže plnohodnotne ďalej fungovať. Pri zanesení pneu dochádza k uceleniu povrchu pneu, teda pneumatika začína mať hladký povrch ( dezén formulových pneu ) - materiál/nečistota zaobalí pneu, čo je v teréne nežiadúce.

Váplň pneu
Poznáme viacero typov vložiek do pneu. Nahradzujú tlak vzduchu v pneu ( existujú už aj dofukovacie pneu ).

Väčšinou sú vyrobené z molitánu/pamäťovej peny, tie lepšie sú z 2 a viacero vrstiev. Tu platí pravidlo, čím tvrdšia vložka, tým sa pneumatika menej deformuje pod váhou vozidla.

Viac vrstvové vložky môžu byť, či už zlepené alebo vrstvy sú jednotlivo/oddelene. Viacvrstvové výplne zabezpečujú pneu pri istej záťaži tuhosť a zároveň aj flexibilitu ( vnútorná výplň je tvrdšia ako vonkajšia ). Podstatný je tvar vložiek a to, aby vyplnili celý priestor medzi pneu a diskom. Výplň spolu so zmesou pneu určujú celkovú tvrdosť pneu ( spolu so zmesou pneu ).
Soft vložka:

Medium Vložka:

Hard vložka:

Jednovrstvová tvarovaná:

Dvojvrstvová:

Dvojvrstvová tvarovaná:


Zmes pneu a váha vozidla
Zmes pneu je dôležitým faktorom. U expedičákov nejde ani tak o opotrebenie pneu, ale o schopnosť pneu sa deformovat a tým sa prispôsobit terénu, alebo sa prisať k podložiu, či zaháknuť sa. Začnem teda tvrdou zmesou.
Tvrdá zmes sa málo opotrebuje, drží tvar, ale môže dochádzat k vytrhávaniu materiálu vhľadom na neschopnosť materiálu sa deformovať. Väčšinou tieto zmesi majú asi najhoršie jazdné vlastnosti, lebo zväčša nemajú samočistiacu schopnosť, priľnavosť za mokra/sucha ( musia sa zohriať aby zmäkli ) a nevedia koírovať terén. Ich výhodou je hlavne to, že majú vysokú nosnosť, čiže sa príliš nebortia pri ťažkých vozidlách .


Najbežnejšia zmes je stredne tvrdá. Sú z nej vyrobené takmer všetky typy nesúťažných pneumatík. Je bežné dodávaná už od výrobcov RC modelov. Je to taký zlatý stred. Zmes poskytuje priemernú nosnosť a zároveň flexibilitu.


Mäkke zmesi sa používajú hlavne pri súťažiach, pretože sú takzvane lepivé, čiže majú vynikajúcu priľnavosť ale zároveň mäkká zmes ich robí náchylné na pretrhnutie/ bortenie sa až efekt defektu. Takisto sa rýchlejšie opotrebúvajú, čiže nie sú vhodné na dlhšie expedície.


Pneu sa líšia aj hrúbkou nosnej vrstvy, to znamená hrúbka materiálu, na ktorom je dezén a zároveň aj hrúbka bočnice pneu. Pri prenášaní váhy sa pneu môže bortiť/deformovať v smere pôsobiacej sily. Väčšina pneu má preto zosilnenú bočnicu z vnútornej strany. Bohužial na fotkách sa vnútro pneu málokedz objaví, čiže toto kupujúci dopredu nevie odhadnúť, až keď má tovar doma.

Cena a dostupnosť
Všeobecne sa pneu predávajú v pároch ( 2KS ), ale sú aj obchody, kde sa dajú kúpiť aj jednotlivo. Samotný užívateľ by si mal zhodnotiť, či sa mu oplatí kúpiť danú pneumatiku. V dnešnej dobe sa dajú kúpiť pneumatiky na rc, ktoré stoja 10e/4ks až po 35+e/pár a to buď cez internet z rôznych obchodov v zahraničí/doma alebo z kamenných predajní.

Ďalšie faktory:
Prevádzková teplota ovplyvňuje ako sa materiál/pneu správa. Čiže tie isté pneu budú v zime fungovat ináč ako tie isté v lete.
Čím väčší vonkajší priemer a širšia pneu + offset diskov, tým viac to limituje rozsah zatáčania kolies ( uhol možnosti zatáčania ), či už vo fendroch alebo smerom k rámu a linkom.

Najznámejší výrobcovia pneu"
drahšie: Pittbull, Ottsix, Boom racing a Pro-line
lacnejšie: RC4WD, Gmade, Injora

Autor Zpráva
Peter
team RCPortál

Příspěvků: 2167

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 3. 5. 2017 o 20:56 | odkaz na příspěvek
noooo... Peťo.. asi si to zhrnul komplet..... snáď k tomu len pár skúseností....

- agresívny výzor nemusí zaručovať nejlepšiu trakciu v teréne....
- pri výbere dezénu treba brať ohľad aj na jazdný štýl.... agresívnejší štýl jazdy si vyžaduje agresívnejśie gumy aby dosiahol podobnú trakciu ako pri jemnejšom štýle hoci aj na úplne civilne vyzerajúcimi gumami...
- mäkšia lepivejšia zmes je vždy výhodou.... často spraví viac ako agresívnejší dezén.... pravda.. vyžaduje pohrať sa s vložkami, aby sa bočnice príliš nebortili....
- jedno s druhým mi dáva poznatok, že aj pri maketách a použití maketových gúm sa dá dosiahnuť výborná trakcia ...
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
pera2008
modelár

Příspěvků: 2548

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 3. 5. 2017 o 21:32 | odkaz na příspěvek
dakujem, agresivny som myslel vyzor, aby sme sa nechapali zle. lebo nazvat dezen agresivnym je diskutabilne a na dlhe diskusie. Ak to rychlo vyhrabe dieru do hliny, tak cim rychlejsie, tym je agresivnejsi asi
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
Peter
team RCPortál

Příspěvků: 2167

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 3. 5. 2017 o 23:19 | odkaz na příspěvek
v mojom ponímaní je to asi takto..... sú gumy vyzerajúce realisticky, prípadne kópie off-road gúm a potom sú modelárske vymýšlance slúžiace na zvýśenie gripu - alebo väčśinou len na zlepšenie módneho agresívneho imidžu.....

na foto sú 4 moje gumy ktoré sú použiteľné na jazdu:
1/ realisticky vyzerajúca guma MST priemer 90mm, mäkká zmes, ˇobmedzene použiteľný grip
2/ realistická vyzerajúca guma Dirt Grabber od RC4WD, priemer 96mm, výborná mäkká lepivá guma
3/ scale guma s dezénom podľa skutočnej gumy Dick Cepek, priemer 104mm, výborná lepivá guma
4/ v mojom ponímaní "agresívna" guma G-made MT1903, priemer 108mm, výborná lepivá guma - ale ťažko nazvať scale guma....



no a na tejto fotke sú dve lacné noname gumy pouźiteľné tak maximálne pri opravách alebo uskladnení modelov.... do terénu sa použiť iste nedajú, nie sú síce vyslovene tvrdé - ako spomínané tamiya puky - ale grip majú tak nanajvýš na drsnom asfalte.... a pritom podľa fotky nevyzerajú zle..... takźe pozor pri výhodných nákupoch...

Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
pera2008
modelár

Příspěvků: 2548

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 4. 5. 2017 o 09:36 | odkaz na příspěvek
no vsetky gumzy na obraskoch su scale. v reale by si mal rozdelenie nasledovne A/T ( all terain ) a MS ( MUD/snow ), cize ziadne nieco t6ake ako agresivne. Preto som napisal, ze ide iba o vzhlad, nie dezen.
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
Peter
team RCPortál

Příspěvků: 2167

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 4. 5. 2017 o 15:53 | odkaz na příspěvek
scale nescale.... ale v mojom slovníku sú prvé tri normálne ...... a štvrtá je agresívna....
a ako kukám na expedičkách.... tí, čo jazdia digitálnym spôsobom ( 0-1 ... teda štýl stojím alebo plné gule) potrebujú tieto agresívne, lebo ináč hrabú na mieste ... ..... ako jeden nemenovaný na poslednom triale v Revúcej, keď sa s Dick Cepek gumami nevedel na piesku ani pohnúť.... a ja som na nich preśiel pieskovú trať rýchlejśie ako na štvrtej gume.... proste.... je to vśetko o vzájomnom zladení štýlu jazdy, podvozku, gumy.....
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
Taurus84
modelár

Příspěvků: 331

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 4. 5. 2017 o 22:02 | odkaz na příspěvek
Pekný článok ^^
Bydlisko: Malinovo ( 40 rokov )
Peter
team RCPortál

Příspěvků: 2167

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 4. 5. 2017 o 22:50 | odkaz na příspěvek
no jooo.... Pera sa nezdá.... ale keď zapne, celkom rozumné veci z neho vypadnú
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
pera2008
modelár

Příspěvků: 2548

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 5. 2017 o 00:03 | odkaz na příspěvek
diky clapi, asi mam nejak plodne dni teraz, tak som to vyuzil.
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
Peter
team RCPortál

Příspěvků: 2167

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 5. 2017 o 00:16 | odkaz na příspěvek
a..... neskúśal si tie plodné využiť aj ináč????
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
pera2008
modelár

Příspěvků: 2548

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2017 o 14:00 | odkaz na příspěvek
skusal, ale potom prisli mrazy a sa nic neurodilo
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
pera2008
modelár

Příspěvků: 2548

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 23. 1. 2019 o 11:13 | odkaz na příspěvek
upravene a doplnene
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 248 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: TOKARCIK,