autor | zpráva |
seagal69 modelár Příspěvků: 37 Moje modely Poslat zprávu |
čo sa týka mena, nemám sa načo odrážať, či tak nejako, pohoda. a mal som ozaj len faktickú poznámku ohľadom počtu článkov do áut silverlit-e, m 1:16, .... Buddy Toys 1/12 Nissan GT-R R35 nevlastním(e), takže neviem, koľko "strávi" článkov, ... ale určite by som ich nemiešal jeden odtiaľ, druhý odtiaľ, tretí od suseda, ... a osttné? myslím, že je tu určite vácej dobrých radcov, ako som ja, ... čuss |
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Takto, baterke je v podstate jedno prečo ju niečo vybíja, takže fungovať bude aj zmes všetkých druhov čo existujú. Problém začne ak - 1. Niektorá nezvládne prúd. = keby boli rovnako slabé všetky, padlo by napätie a prúd by tým klesol. Ale ak je tam pár kusov dobrých čo podržia napätie a jedna slabá/stará, prúd potečie až to tú starú úplne dorazí. 2. Niektorá sa vybije a neprestaneš jazdiť. = keby boli rovnaké, dojazdil by si lebo by to zastalo. Keď ale 3ks ešte ťahajú a jedna padne lebo je vybitá, prepóluješ najprv jednu a potom aj druhú elektródu a tým jedným vybíjaním tú baterku trvale zničíš. Ešte môže trochu fungovať ale s vlastnosťami dobrej baterky sa už zrovnať nikdy dať nebude. Proste miešať rôzne baterky, ale aj rovnaké len s rôznym vekom, históriou používania alebo aspoň stavom nabitia, nie je rozumné. Nie že by im záležalo na tom akých majú susedov, záleží im ako rýchlo a ako hlboko sa vybíjajú.. A o nabíjaní ani nehovorím, ak máš nabíjač čo nabíja jednotlivé články tak ten to vyrieši ale máš taký čo nabíja páry alebo dokonca celú štvoricu vcelku, tak ak to nerobí pomaly (15-16 hodín prúdom 1/10 kapacity) nemôže to urobiť dobre. |
Speeder modelár Příspěvků: 3 Moje modely Poslat zprávu |
to Ďusi: napísal si mi: ,,Tie staré baterky, ktorý ti MaHa nezačne nabíjať nemusíš nabíjať na starej nabíjačke, stačí ich do nej dať na polhodinku, kým sa "preberú". Tá "tupá" nabíjačka tlačí do nich prúd bez ohľadu na počiatočné (nulové) napätie a vysoký vnútorný odpor (prerušený článok podľa nabíjačky) a to im stačí na zvýšenie napätia a zníženia odporu natoľko, že si s nimi poradí aj inteligentná nabíjačka..." Dal som staré baterky na 30min do starej nabíjačky a potom som ich dal do Maha a ukazuje strasne vysoké napätie 2,2V alebo aj 2,8V takže tvoj postup nebude fungovať... tie baterky co v Mahe ukazujú vysoke napätie, tak s tými už asi nič nenarobím že? mám ich nabíjať v starej nabíjačke a dať ich do škatulky: baterky na odpis a už ich iba nechať dožiť? diky moc to: coro diky moc za info pochopil som všetko čo si napísal a mám nabíjačku čo nabíja po jednom kuse take asko si napísal nabíjač to vyrieši... len som dal spiminany refresh bateriek a 3x Eneloop čierne čo majú mať minimalne 2450mAh tak tolko aj mali ale 1 x GP 2100 má už len 1500mAh takže tieto 4ks do auticka isto nemozem dat pochopil som to... no ale ak by som mal 2x Philips 2700 (reálne ma 1700mAh) 1xGP 2100 (reálne má 1500mAh) a 1xGP 2700 (reálne má 1600mAh) tak by som ich do auticka mohol dať čo vy na to? (tú moju reálnu hodnotu čo spomínam v zátvorkách tak tú mu ukázala Maha nabíjačka po celom cykle) Dal som to nabíjať najmenším prúdom akým sa dalo 200mAh a vybíjať takisto najmenším 100mAh (dúfam že to nevadí.. niekde som čítal čím mensím prudom to budem nabijat tym lepsie) a tu je tvoj príspevok: ,,...Až na to že musíš rátať s faktom že prestarlé baterky (s vysokým vnútorným odporom čo neznesú nabíjací prúd 2A ani na moment a vyskakuje napätie nad 2V), odmietne nabíjať a buď ich vyhodíš alebo na také budeš potrebovať nejakú blbšiu napríklad 10hodinovú nabíjačku..." takže z toho vyplíva že tie baterky čo mi nabijacka ukazuje 2V a viac tak tie uz proste nikdy nenabijem na Mahe? čo s takými baterkami? diky moc Dakujem Vám moc chalani za všetky info |
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Ano na Maha tie baterky už nikdy nenabiješ, teda aj sa Ti ju nepodarí nejak oklamať. Ona skúša či tam niekto nestrčil suchý(alkalický a pod proste nenabíjateľný) článok, a vypne preto aby to tam nevytieklo ak náhodou. A baterku s vysokým odporom preto jednoducho nechce. Mne viac funguje ak dám baterky najprv vybiť, je väčšia šanca že ten úvodný 2A prúd udrží pod hranicou napätia kedy to Maha odmietne. Je to len nejaká sekunda či koľko. Potom už nabíja nastaveným prúdom a ten sa dá dať menši. Rozmýšlal som či nezbastliť z nejakých 3 ks diod premostenie čo by to nad tie 2V nepustilo. Tak by som ju asi oklamal.,.. Ale potom som si povedal že dolár za baterku z hobbykingu ešte nájdem a bude rozumnejšie si kúpiť nové dobré baterky (tie LSD fungujú fakt dobre). Čo sa týka prúdu, malým prúdom je dobre nabíjať staré typy NiMH aby sa nezrýchlilo samovybíjanie. To bolo kedysi, keď samovybíjanie bol podstatný faktor, vo vysielačoch a podobne. Ak chceš z Nixx vyšší prúd, v nejakom autíčku na pohon, je im lepšie nabíjať rýchlo. Tieto "low selfdischarge" už neriešim pomalým nabíjaním, nevidel som že by im 1A prúd (AA veľkosť) nejak uberal na kvalite. Maha ich neupečie teplom, a to je podstatná vec. |
tatkoTom modelár Příspěvků: 43 Moje modely Poslat zprávu |
Sorry nechcelo sa mi čítať celé tak iba dva postrehy: Spomínanú Volcraft nabíjačku mám pár rokov, ukázal som ju aj nejakým známym - nik sa nesťažuje Lepšie než som kúpil ja jednu "silnú" s nepotrebnými doplnkami je kúpiť za tú cenu dve "slabšie" a máte nabíjačku(y) na jeden - až osem článkov naraz. Ona články aj "balancuje" atd - to by bolo na dlhšie. Jedinou jej "poruchou" bol zaoxidovaný nitovaný stredný kontakt v napájacom konektore - nosievam ju na dovolenky kde mávame v noci 100% vlhkosť - letovačka, cín vyriešili. Pre nabíjanie väčších článkov (R16, R20) som si urobil "madehome" "redukcie" - hranolčeky dĺžky tužkového článku, medené pliešky na ne, hrubšia dvojlinka aspoň 0,75-1 mm štvorcový!!!, na konci zas medené pliešky- mínus dlhší by sa nemýlili - gumičkami priložím na články a je Ku použitiu rôznych alebo rôzne nabitých - NIE! Pretože ak sa niektorý článok kus prv vybije - prechádzajúci prúd ostatných dobrých ho PREPÓLUJE a spravidla sa už môže zahodiť... Ku rýchlonabíjaniu - dobrý spôsob ako článkom PODSTATNE skrátiť životnosť - lacnejšie je kúpiť dve-tri sady článkov než si ich zničiť 20-timi rýcholabitiami... Sám mám NICD a NIMH niektoré hádam 10-ročné a držia (no používané na malú-nie špičkovú záťaž) Pekný deň |
Ďusi modelár Příspěvků: 134 Moje modely Poslat zprávu |
Kedysi dávno mi jeden expert na elektropohony a NiMH aku zvlášť vysvetľoval, že pri nabíjaní malým prúdom sa vytvárajú v baterke malinké kryštáliky, pri nabíjaním zase veľké, len menšie množstvo. Teda prečo majú baterky pri pomalom nabíjaní vraj vyššiu kapacitu, ako tie isté pri rýchlo nabíjaní. A tie rýchlonabité potom dávajú väčší prúd pri vybíjaní (do súťažného elektromotora). Samozrejme že rýchlonabíjanie (vysokým prúdom) skracuje životnosť bateriek. Najmä teda teplo, ktoré pri tom vzniká. No kto už ale riešil životnosť nejakej baterky, keď bojoval o titul Majstra Slovenska. Dnes na pohony používam LiPol a LiIonky a NiMH mám len pre foťáky a vysielače či iné domáce spotrebiče. Tie sú stavané na malý vybíjací prúd a preto tie baterky aj nabíjam malým prúdom (1/10 C) a v takom prípade mi naozaj záleží na ich životnosti a tým pádom veľmi nízkej cene za používanie. A keďže už som pár (desiatok) bateriek NiMH aj NiCd používaním spoľahlivo zničil, tak som si kúpil tú IPC-1 nabku. Aby som neničil zlým nabíjaním, keď už seba som umravnil. |
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Ďusi, len si napísal "malým prúdom 1C" a to je ale pre AA článok už dosť vysoký prúd, nejakých 2,4A pre 2400mAh... Ja teda tomu hovorím že sa nekašlem ale mojich 1A je stále pod 0,5C... myslím že zároveň šetrné a zároveň nie až tak dlho trvajúce. Pre AAA dávam 0,5A. Zdá sa mi to proste akurát. V autíčkach malému fungujú rovnako dobre ako mne vo foťáku a mp3.. Pohonné NiMH už je dnes asi nezmysel, lipolky ich prevalcovali a kde nie tam A123. Ale staré dobré NiCd Sanyo N-1000SCR sa nabíjali na dobrom nabíjači (a vedel to aj MGM AQC) tak, že niekde v strede cyklu prúd liezol cez 6 až 8A a na konci (cca 12 minút) boli plné a takmer studené - a to potom až naozaj ťahali pri pohone.. Len priebeh prúdu mal ďaleko od konštantného nastaveného.. Ale to je dávno a je asi zbytočné o tom hovoriť. Ešte mám navyše v hlave staré skúsenosti že pod 0,2C sa niekedy neprejavuje detekovateľný pokles napätia (DeltaPeak) a mnohé nabíjače raz za čas nevypnú. To je pre AA 2400mAh len (alebo až) pol ampéra.. nič nehrozí lebo článok sa (na vzduchu) ani poriadne nezohreje, ale prebíja sa zbytočne. Na Maha som si to ešte nevšimol, ale beriem to ako princíp čo by mal platiť všade.. No a nečakám bežne kým sa vybijú a dobíjam z hociakého stavu. Inak Maha má teplomer pre každý článok zvlášť a IPC(LaCrosse) má pokiaľ viem len jeden spoločný. Ale taktiež som ho ešte nevidel zafungovať, len som rád že tam je. Jo a formovanie článkov (správne, 1/10C 15 hodín a dokola) má Maha a nemá IPC. To spomenuté "balancovanie" pri jednotlivých článkoch, neviem čo by malo znamenať. |
Ďusi modelár Příspěvků: 134 Moje modely Poslat zprávu |
Moja chyba, môj preklep, už som to opravil na správnych 1/10 C. Balancovanie myslel asi to, že aj tak je každý článok nabíjaný osve. |
tatkoTom modelár Příspěvků: 43 Moje modely Poslat zprávu |
Aj na VoltCrafte som zažil, že 1100vka baterka sa zdanlivo nabila-nabíjala...na podstatne vyššiu kapacitu - urobí to vtedy, ak už odchádza do baterkového neba (má vnútorný zvod). Nenapísal som asi, že NIMH používam tiež iba v spotrebičoch s relatívne malým odberom - nejaký malý baterkový mixér, odžmolkovač, lampáše, digifoťák diaľkové, vysielač atd Zrejme by (aj vzhľadom k veku...najstaršia má 15 rokov) veľké prúdy nepotiahli, no keďže sa ich doma používa zo 20 - VoltCrafta si pochvaľujem |
broukal modelár Příspěvků: 3 Moje modely Poslat zprávu |
Zdravym vsetkych mal by som par otazok snad ich niekto bude vediet zodpovedat. Pred 3 rokmi som kupyl dokopy asi 16 bateriek sanyo 2700 alloy vacsinu casu ale travyli nepouzite v taske alebo priamo v pristrojoch bez zapnutia, raz za pol roka som baterky vybral a dal ich ozivyt na nabijacke voltcraft ipc-1l ale tento rok som ich aj vyskusal vo fotaku na 4 baterky a ten sa ani nezapol po vybrati bateriek z nabijacky merakom som meral napetie a baterky vykazovali napatie do 1.47 V bez zataze tak som zacal testovat baterky pomocou vstavaneho testu nabijacky a ta my vypisala ze je kapacita na baterkach 2300 mAh zhruba u vsetkych rovnaka ale po ich cerstvom nabiti a vlozeni do stroja my bolo iba oznamene ze vymente baterie. Dalsi pokus bol pripojit k baterke 4,7 ohmovy vykonovy odpor do 5w a zmeral som prud pri odbere bol 100 mA tak som mu pridal paralelne este jeden odpor 4,7 a prud sa zvysil na 230 mA napatie nepokleslo ale asi po hodine bola jenda baterka uplne vymlatena aj ked podla tesu by mala mat kapacitu 2300 mAh tak som to vyskusal este na dalsich dvoch baterkach jedna zniesla 10 hodin a jedna iba 3 hodiny ta teraz fakt neviem ako to mera ta nabijacka ci je problem niekde inde? Moze sa jednat o to ze koli samovybyjaniu u nich nastala neaka vnutorna porucha ale preco teda nabijacka vyhodnotila ze maju take vysoke kapacity ked v skutocnosti tomu tak neni... Na tej nabijacke mam nastavene zakladne parametre nabyjaci aj vybijaci prud okolo 200mA. Baterky maju za sebou asi 6 cyklov ozivovania a mozno 20 cyklov nabijania. Tak po dnesnej noci otestovane prve 4 baterky na novej nabijacke votcracft charger manager 410 kapacita bateriek +- 50mAh vsetky 2600 mAh. Po vlozeni do fotaku sa zapne ale indikator bateriek uz blika za maju pod 30%. Fakt netusim kde je pes zakopany viete niekde poradit o co sa moze jendat?... |
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Kúpiť nové akumulátory. Minulý rok som menil Sanyo Eneloope do fotoaparátu, nabité urobili 1 fotografiu. V bicyklovom LED svietidle v pohode, vybíjanie 0,2 A plná kapacita. Kúpil som Energizer. |
broukal modelár Příspěvků: 3 Moje modely Poslat zprávu |
Ta skusil som este pokus vybit bateriu, a nabijat ju prudom 1C. Vysleodk bol ciastocny baterky ktore pred tym z nabijacky neboli ani schopne zapnut fotak tak po tejto procedure ho zapli a porobyli dokonca par fotiek ale do druheho dna su baterky hotove tak ci tak. Ale teraz ma napdla jedna vec baterky nechvam vybit pomocou odporu 4,7 ohmu a podla ohmovho zakona by tade mal tiect prud 250mA ale ked som to meral tak tade tieklo len 150 mA, je mozne ze by baterka mala taky velky vnutorny odporze by sama seba cucala 100mA? |
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Aký odpor má ampérmeter? |
Ďusi modelár Příspěvků: 134 Moje modely Poslat zprávu |
Venovať čas akumulátorom GP 2700 je zabíjanie času. Radšej by som modelárčil alebo si o modeloch čítal. Alebo písal. To mi pripomína, že nemám dokončený článok o lepiacich páskach na ochranu/opravu lexanových karosérií modelov automobilov. |
broukal modelár Příspěvků: 3 Moje modely Poslat zprávu |
Tak moj zaver ako sa budu spravat baterky po 2,5 rokoch. Moja osobna skusenost zo sanyo 2700 super alloy je taka ze vsetko bolo dobre az po 2,5 roku co som ich vlastnil, vtedy zacali komplikacie a je jedno ci som ich pouzival sustavne 4 baterky sa tocili v jednom fotaku vzdy 2 a 2 v zalohe a potom som mal v jednom starsom fotaku 4 dnu a 4 v zalohe ale ten viac menej stal takze baterky som akurat raz za pol roka dal ozivit v nabijacke voltcraft ipc-1l a znovu zalozil. A o co islo, no v skratke nasjkor sa zmensovala doba po ktoru baterky udrzali kapacitu to som badal u tych co sa stale tocili menej fotiek a aj tie odlezane cim dalej menej stihali fotit a vyskusal som zmerat kapacitu na nabijacke vstavanym programom a ten ukazal ze maju kapacit 2500 mAh takze by mali byt v poriadku akurat ze neboli. U tych co boli iba odlozene som zistil po 3 rokoch ze aj cerstvo vytiahnute z nabyjacky nedokazli fotoaparat ani len zapnut tak som ich vyskusal v novsom fotaku co ma mensi odber a tam vykazovali ze maju menej ako 30% a to teda boli vybrate z nabijacky a kapacita je v poriadku. Tak som kupyl par 4,7 ohmovych odporov z vykonom 5W a zapojil som k baterke jeden a zmeral prud mal 150 mA a teda podla ohmovho zakono by mal byt 250 mA, to ukazuje na znacny vnutorny odpor. Tak som nechal baterku vybijat prudom 150 mA a po 6 hodinach bola vybita uplne takze to vyzera ze aj ked je kapacita podla nabijacky v poriadku tak baterka koli vysokemu vnutornemu odporu sa samazacne prehrievat a tak cely vykon baterky ide na prekonanie jej vlastneho doporu. Inak povedane zdroj je uplne makky a baterka nepouzitelna do zataze este tak na neake slabe ledky z malym odberom. Zaver z ekonomickeho hladiska treba kupovat iba minimalny mozny pocet bateriek ktore sa budu tocit a drat kedze baterky casom same degraduju aj bez pouzivania takze treba kupyt najlacnejsie aby ste potom nenadavali ako ja ze po 3 rokoch mozem zahodit 20 ks bateriek koli tomu ze sice maju kapacitu ale uz nevladzu dodavat dostatocny prud . |