autor | zpráva | |||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Je to 5 LED osvetlenie. Tie ledky sú každá 5W, aspoň tak píšu. Majú tiež 20mm chladič. Či sú napájané plným výkonom som nemeral, ale asi ano aspoň sa mi tak zdá,, že svietia. Já ich aj po cca. 2min. v ruke, ako tak udržím. Môžu mať tak max. do 60 st. U Činaňoch nikdy nevieš, ale načo by to tak vyrábali keby to v tvojom prípade ani tie penové 3M obojstr. lepky nevydržali a už by mi asi vypálili obrus na stole na ktoróm som ich mal položené pri skúšaní. Keď to budem mať hotové odmerám to infra. teplomerom. V lete budú ešte ofukované, takže za mňa v pohode. Možno máš nieaké divoké 3W Led. Sú vôbec 3W a nepreťažuješ ich. Kupoval si ich už komplet s chladičom, alebo si si ich lepil sám? Napájanie bielej je 3,3-3,6V (350-400 lm), ale to asi vieš. Mám na ceste aj Ja 3W Led Červené a Zelené. Potom ich otestujem. https://de.aliexpress.com/item/32920995746.html |
|||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
U výkonových súčiastok (ktoré musia byť chladené) platí, že ich výkon je daný skôr efektívnosťou ich chladenia ako tým, čo je na nich (koľko "majú" Watov) napísané. Príklad: Výkonový 150 watový tranzistor tých 150W dodá pri dokonalom chladení. Samotná súčiastka (bez chladiča) "nedá" ani 3W. Súčiastka (aj tá na chladiči) sa ohreje na takú teplotu, kedy sa vyžiarené teplo (tepelná energia) rovná dodanej elektrickej energii. Samozrejme sa predpokladá, že medzi samotnou súčiastkou a chladičom je dobrý tepelný kontakt - malý tepelný odpor. Na to sa používa tá biela teplovodivá pasta. Použil som originál 3W LEDku na tom ružicovom chladiči, kedy výrobca naozaj použil teplovodivú pastu. "Žehličkovou" metódou som sa dotkol chladiča, nie LEDky. A chladič zasyčal, lebo mal 131 stupňov. Ak sa tá moja LEDka (na chladiči) ohriala z okolitých 20 stupňov na 131 stupňov pri dodávanom príkone 3W, tak aký bol dodávaný príkon do tej tvojej LEDky, ak sa z okolitých 20 stupňov ohriala na znesiteľných 60 stupňov? Tipnem si: niečo nad 1W. .............................................. Merať svietivosť LEDiek "od oka" (v tomto prípade doslova) je trochu zradné. Keď som tie moje pripojil na regulovateľný zdroj, tak "oči ťahali" už pri prúde 0,1A, čo je asi tak 0,3W príkonu. Navyše, inak budú "ťahať oči", keď to budeš robiť v prítmí a inak, keď to budeš robiť na priamom slnku. Všimni si, že tie fotografie, čo dáva výrobca (dal si link) sú robené tak, že model (myslím, že to je F-16) je akoby v tme. Vtedy je každé osvetlenie super! Ale na slnku sa ti môže stať, že si také osvetlenie ani nevšimneš. Napájanie LEDiek je trochu iné ako napájanie klasických žiaroviek. Preto sa pre LEDkové osvetlenie priestorov a priestranstiev používajú tzv. "drivery". Zatiaľčo klasická vláknová žiarovka potrebuje "nejaké" napätie a prúd sa tomu prispôsobí, tak u LEDiek je to tak, že tie potrebujú "nejaký" prúd a napätie sa akoby prispôsobí: iná farba LEDky znamená iné napätie. Keď sa LEDka ohreje, jej napätie sa mierne zníži (cca o 2mV/stupeň Celzia na jednotlivú diódu). Klasickej žiarovke teplota nevadí - skôr naopak. |
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
No já neviem, aký je dodávaný príkon do mojích LED (nechce sa mi ísť, až tak do hĺbky), ale svieti to super aj v presvetlenej miestnosti. Jasne, že na slnku to bude iné. Nieje náhodou 5W led väčšia, ako 3w? (nemám na porovnanie) Teda inak konštrukčne a môže sa lepšie uchladiť. |
|||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Ešte raz pre ozrejmenie:
Množstvo vyžiareného tepla je (zjednodušene) dané plochou a tiež množstvom a teplotou chladiaceho vzduchu. Preto sú chladiče kadejako profilované, aby mali čo najväčšiu plochu povrchu. Aj hlava valcov (vzduchom chladených) spaľovacích motorov je rebrovaná nie preto, že to dobre vyzerá a je to sexy, ale preto, že vtedy má väčšiu plochu povrchu. Čo sa týka množstva chladiaceho vzduchu, ktorý odoberá teplo z chladiča, tak lepšie chladenie je vtedy, keď budeš vzduch "nútiť" prúdiť okolo chladiča, napríklad ventilátorom. To je princíp chladenia zdrojov v stolných počítačoch. Čo sa týka teploty chladiaceho vzduchu, tak tam je to jasné: čím chladnejší je vzduch voči teplote chladiča, tým lepšie to chladí. ....................................................... Čo sa týka rozdielnych veľkostí 3 a 5W LEdiek a ich ružíc, tak niekde v predchádzajúcich komentátoch sme sa zhodli na tom, že rozmery sú rovnaké, takže tá 5W v tomto smere nebude mať žiadnu výhodu:
Keby si zmeral napätie na tej tvojej 5W dióde a aj prúd, ktorý ňou preteká (a vynásobením vypočítal jej príkon), tak by všetky tieto zdôvodňovačky boli zrejme zbytočné |
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Pre pokoj v duši, keď sa tomu dostanem odmerám. Tak Made in China klame! Diody budú asi 3W, tak zato tak nepália. Ale aj tak som spokojný. Hlavne som nechcel nieaké 0,5-1W. Možno by ten svetelný modul zvládol aj 5W LED, ale nebudem pokúšať a nechám to tak. Je to moje prvé osvetlenie modelu, nabudúce budem múdrejší a dám si svoje LED. Napätie je na ních predpísané podla farieb a prúd cca. 665 mA. To zodpovedá odberu 3W LED 600-700 mA. Teplotu som nameral cca. po 10 min. 90 C. Pri dlhšiom chytení už pálili, aj M3 penovou lep. podložkou to začalo rozpúšťať. Musím to nalepiť na nieaký silikón. |
|||
luky249 modelár Příspěvků: 81 Moje modely Poslat zprávu |
|
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Teraz to tak chodilo z Ali. kvôli Corone. Aj já po dvoch mesiacoch čakania na konektory sa môžem konečne pustiť do dokončenia a na budúci týždeň bude zálet. Daj tam vrt. 12x10 (12x11) ak to je lenivé, alebo choď do 4S. |
|||
luky249 modelár Příspěvků: 81 Moje modely Poslat zprávu |
Teraz tam mám aeronaut 12x8. Skúšal som 14x8 obyčajnú plastovú a podľa merača to malo taký istý odber. Samozrejme keby bola kvalitná je to o inom. Pri tej 12x8 bol odber 32A a cca 370W. Myslíš že 12x10-11 by stačila? Rozmýšľal som nad 13x8.Neviem. Do 4S nechcem ísť, mám nové 3S batérie a zase sa mi nechce vyrážať so 4S.Radšej zmením listy. Ten motor má uvádzaný odber 40A krátkodobo 45A ak som to dobre pochopil. Tak pri veľkej vrtuli by sa mohol spáliť, keď pri 12x8 som nameral 32A. Stúpal ako tak pri plnom plyne, no čakal som lepší výkon. V predchádzajúcom heron som mal motor Sk3 35x42 1000kv a 12x6 to išlo jak raketa. Rád si nechám poradiť. |
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Väčšia vrt. ti zvíši iba ťah a nie rýchlosť, pokiaľ je ťahu dosť. Rýchlosť udáva stúpane vrt. Daj 12x10 bude to o poznanie lepšie a s prúdom by si mal byť max. do cca. 40A. (odmeráš) Ten Turnigy mal vyšie KV (otáčky) to sa nedá porovnávať. Toho prúdu sa neboj on rýchlo klesne, ako sa aku. vybíja. Ale aj 13x8 nieje zlá a pomôže. Len s tou 12x10 to budeš preháňať rýchlejšie po oblohe pri cca. tom istom prúde, ako s 13x8. Škoda na 3S by to chcelo vysšie KV. Čo už spravíš. |
|||
luky249 modelár Příspěvků: 81 Moje modely Poslat zprávu |
Tak objednám teda tú 12x11. A číňanovi som napísal, že mi poslal iný motor a budem žiadať vrátiť sumu, ktorú musím zaplatiť za novú vrtuľu. |
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Ja by som bol opatrnejší. Len aby tá 12x11 už moc nežrala a motor sa bude iba hriať a nie ťahať. Ja by som dal radšej 12x10. Oproti 12x8 nárast stúpania o dva palce je dosť. Môže to byť nárast prúdu o cca. 10A. Ale je to na tebe a najlepšie vyskúšať. Aj odtrhnutie prúdenia so stúpaním stúpa. Už vysšie od stúpania 12x8 prichádza k odtrhnutiu prúdenia, to znamená, že potrebuješ nieakú rýchlosť letu, aby vrt. optimálne zaberala. Pod tou rýchlosťou to nieje optimálne. To znamená štart z ruky a pod. Pri 12x10 odtrhnutie prúdenia zmizne od cca. nad 52 km/h. |
|||
luky249 modelár Příspěvků: 81 Moje modely Poslat zprávu |
Dobre dám si poradiť a objednám 12x10. No a pri tejto vrtuľi bude štart z ruky v pohode, alebo ho budem odhodiť ako oštep |
|||
juraj.jurej modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Ale v pohode z ruky. Lebo ťah aj tak dosiahne viac, ako dostatočný. Len to nieje úplne teoreticky optimálne. Neboj lepšie, ako teraz. Predstav si to ako, keď zahrabeš s kolesami pri pohíňaní na aute. Ono sú to teoretické výpočty, stačí zohladniť napr. rýchlosť protivetru a už to je zase iné. Asi tak. Daj vedieť, ako to dopadlo a koľko to bere. Ja rátam tak pri plne nabitéj bat. cca. 41A Daj radšej 12x10 s tou 12x11 som to aj ja asi trochu prestrelil, ako na to pozerám. |
|||
palci72 modelár Příspěvků: 1056 Moje modely Poslat zprávu |
Tu na AliExprese máš dole pod popisom motora takúto tabuľku... https://www.aliexpress.com/i/32578467297.html Píše sa tam že motor zvladne vrtuľu 12x6.... Myslím že by si sa toho mal držať.....Podľa mňa vrtuľa 12x10 je až príliš veľa.... Ja mám vyskúšané že...keď dam /druhé číslo na vrtuli/ večšie tak.....model bude vo vodorovnom lete rýchlejší ale pri stúpaní to bude bieda..... Ak dám druhé číslo na vrtuli menšie tak....model pojde vo vodorovnom lete pomalšie ale pri stúpaní to bude zase o niečo obratnejšie.....s večším druhým číslom ti stúpne odber z batérie ale výkon motora nebude bohvieaký....motor sa silí ale v podstate nie je na to večšie číslo stúpania /uhol vrtuľe/ stavaný....bude sa prehrievať regulátor a aj motor až kým to po nejakom čase nezhorí.... S menším druhým čislom na vrtuli sa ti zdvihnú aj otáčky motora..... a výkon motora je ukrytý vo vysokých otáčkach..... |
|||
luky249 modelár Příspěvků: 81 Moje modely Poslat zprávu |
Dobre teda, teraz tam mám 12x8 a to stúpanie je ako tak dobré pri plnom plyne a miernom protivetre. Viem že v tabuľke sa uvádza 12x6 ale to by bolo ešte ubohejšie. Tak čo by bol vhodný kompromis aby to trochu svižnejšie stúpalo? |