Autor | Správa | |
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
A k čomu je toto dobre ? |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
Zábeh slúži predovšetkým k usadeniu uhlíkov na komutátor. Zabehávaním zvýšime životnosť motora a zabezpečíme aj ustálenejší výkon počas jeho prevádzky. Zábeh motora môžeme vykonať niekoľkými spôsobmi. Ja uprednostňujem tzv. "mokrý" zábeh. |
|
Draper modelár Příspěvků: 183 Moje modely Poslat zprávu |
To je síce pekné že je aj vo vode ibaže je podstatné ho potom namazať volajakým silikonovým sprejom. BTW: mám v pláne spraviť toto video aj s čistením v blízkej budúcnosti |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
Z toho co si povedal je pravda ze sa usadia uhliky ktore by sa usadili aj tak (pokial uz nesedia) , inak v tom nevidim vyznam. Životnost to nijak nepredlzi uhliky sa budu drat rovnako , loziska vrtiet tiez rovnako (moj nazor). Skus blizsie opisat ako by to malo predlzit zivotnost pre zaujimavost a zvedavost druhych. |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
Stretol som sa z názormi, že uhlíky by sa pri zabehávaní mali usadiť o niečo lepšie. Jednosmerné motory zabehávajú aj niektorí modelári na tomto diskusnom fóre. Keďže som ale narazil ( tak ako u Teba ) na protichodné názory, chcel som si to vyskúšať sám, a na základe svojej reálnej skúsenosti posúdiť či má zábeh jednosmerného motora pre mňa nejaký význam, alebo nie. Modelári, ktorí to robia tvrdia že to význam má, tak som to vyskúšal. Pozri tému Zabehávate jednosmerný motor ? https://www.rcportal.sk/zabehavate-jednosmerny-motor--ft8612-1#post169909 Draper - toto som našiel na nete ohľadom následného premazania: Po vyschnutí motora namažeme ložiská. POZOR, nesmiete ich premazať. Aby k tomu nedošlo, tak najprv namočte špičku ihly (tenkého špendlíka) do jemného oleja. Potom nechajte nad hladinou zo špičky nechajte odkvapnúť prvú vytvorenú kvapku oleja a počkajte si, až sa na jej špičke vytvorí druhá malinká kvapôčka. Touto kvapôčkou sa dotknite vnútornej hrany ložiska a počkajte, až olej do ložiska samovoľne stečie. Potom ľahko rukou zatočte kotvou. Premazaním ložiská na zadnom čele elektromotora väčšinou dôjde k neopraviteľnému poškodeniu motora vplyvom poškodenia komutátora a možným spálením kotvy. K namazaniu ložiska môžete využiť napr. aj teflónový sprej WELDTITE TF2, ktorý zároveň čistí a odpudzuje vlhkosť. Ak k namazaniu ložiská chcete využiť priložený aplikátor, tak aby sa mazivo nedostalo do motora, nikdy ho nestriekajte na ložisko v smere pozdĺžnej osi motora, ale pod uhlom 70 - 80 ° na pozdĺžnu os ložiska. |
|
Draper modelár Příspěvků: 183 Moje modely Poslat zprávu |
Ja som ho pravidelne čistil a odmastnoval a mazal a po pol roku mi aj tak odišiel kvôli tou že sa prehrieval. Odmastnoval som odmastnovacím sprejom W5 a mazal silikónovým sprejom WD-40 klasika len som to jemne strekol na ložisko ale čo je dôležite pri mokrom zábehu alebo akému koľvek čisteniu motora pustením pod vodou je jeho vysušenie pretože ak sa dôkladne a rýchlo nevysuší tak začne nepríjemné pískať. A samozrejme po vysušený odmastiť pusť na nízke otáčky a namazať (už aký spôsob mazania si zvolíte je na vás) |
|
palci72 modelár Příspěvků: 1056 Moje modely Poslat zprávu |
Už ti vrie voda na kavu treba ju zaliať...... Ja si tiež myslim že toto vaše zabehavanie jednosmernych motorov vo vode je pekna blbosť.... ked som chodil na učnovku tak na elektrotechnike nas vždy upozornoval učitel aby sme sa vždy pokial je to možne vyhybali vode a aj mokremu prostrediu či už s jednosmernymy alebo striedavymy motormy.....Voda je vodiváááá a sposobuje medzizavitovy skrat a tym padom je motor odrovnany.....alebo bude odrovnany vo velmi kratkom čase.....Ked si kupiš el. vrtačku /ktora ma tiež uhliky/ tak ani jeden vyrobca alebo predajca ti neodporuči ju zabiehať vo vode...V celom mojom živote som o tom vobec nepočul a ani starí otcovia o tom nikdy nehovorili....Je to iba velky BLUD ktory vymyslel nejaky blbec a vy ostatní sa po nom opakujete Ked som robil v navyjarni el. motorov tak sa tam objavilo velmi vela pripadov zhorenych motorov z dvovodu natečenia vody a nasledneho madzizavitoveho skratu.... Keby som bol predajcom tak ti neuznam žiadnu reklamaciu zhorenych motorov pretože v navode na obsluhu el. auta sa nikde nespomina zabiehanie motora vo vode.....oni asi vedia prečo.....motor sa normalnym použivanim zabehne po určitom čase sam....Pri opravach elektronaradia sme vždy zabrusovali uhliky do roviny či už vo vrtačkach alebo v el. štartroch a vobec sa to neprejavovalo zlym vykonom daneho elektrospotrebiča.....takže ja naozaj nevidim rozumne vysvetlenie pre taketo zabiehanie..... skorej by som si dovolil tvrdiť že to povedie k ovela rychlejšiemu odrovnaniu motorov.... No čo už .....ludia sme rozny.....100 ludí 100 nazorov.... Nech sa ti darí......DT EDY..... |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
Palci palec hore ja som mu to nechcel tak tvrdo povedat ale suhlasim. Vrtacku nikto nezapne a nehodi do vody aby sa zabehala (asi to ziadny blbec neskusil na nete ) ,POTOM BUDE LEPSIE VRTAT . Aspon niekto z fachu. Jedna otazka pre arrma : podla coho vieme ze je uz akoze zabehnuty ? ked voda zovrie ? Na zalievanie kavy uz vymysleli rychlovarnu kanvicu |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
palci, vďaka za super komentár ! Práve o tom má byť fórum, vymieňať si názory a skúsenosti. Účelom tohto videa je rozprúdiť diskusiu o zabehávaní jednosmerných motorov a dopátrať sa správneho postupu, alebo zistiť že sa to takto robiť nemá. Nebránim sa ani jednej možnosti, chcem to iba robiť správne. |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
arrma robit to spravne znamena nerobit to ! Je to blud , kto povie ze nie tak nech to realne dokaze , nech postavi svoj zabehnuty motor vedla takeho isteho nezabehnute a ja mu garantujem ze tam ziadny rozdiel nebude . Pokial to ten zabehnuty prezije |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
Prvú jazdu dnes prežil ! K zabehávaniu vo vode ste sa vyjadrili jasne, ale zaujímal by ma Váš názor na zabehávanie jednosmerného motora celkovo. Má vôbec nejaké zabehávanie týchto motorov zmysel ? Niekto to zabeháva aj na sucho pri pomalých otáčkach niekoľko hodín, aký je Váš názor ? |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
zamna celkovo zabehavanie komutatoroveho motora ci uz jednosmerneho alebo striedaveho je NEZMYSEL jazdit jazdit a este raz jazdit aby nebol cas na vymyslanie takychto hovadin |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
Vďaka za odpoveď ! Možno že sa ešte zapoja do diskusie aj tí, ktorí mi to pred týždňom poradili, možno že majú viac skúseností i argumentov. https://www.rcportal.sk/zabehavate-jednosmerny-motor--ft8612-1#post169909 |
|
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
budeme len radi , len aby mali padne argumenty a poznali princip fungovania jednosmerneho motora aby mohli zodpovedne rozpravat a nie len tliachat hovadiny a pocity ze to pomohlo. Prakticke skusenosti overene , dokazane. |
|
ARRMA modelár Příspěvků: 119 Moje modely Poslat zprávu |
Čo poviete na toto ? Napísal to Ing. Josef Šimon, ATAS elektromotory Náchod, a. s. Přívod elektrické energie na komutátor zajišťují kartáče (uhlíky) prostřednictvím kluzného kontaktu kartáč–komutátor. Před prvním uvedením komutátorového motoru do provozu je obvykle nutné motor tzv. zaběhnout. Zaběhnutí komutátorového motoru upraví plochu styku mezi kartáči a komutátorem a vytvoří na povrchu komutátoru vrstvu patiny, která je důležitá pro dobrý chod komutátorového stroje. Patina je hladká vrstva ze sloučenin mědi, výrazně tvrdší než samotná měď a s malým součinitelem tření. Má výrazně lepší mechanické a elektrické vlastnosti pro provoz motoru než čistě obrobený povrch mědi. Rotor s kvalitně obrobeným komutátorem je připraven k montáži a následnému záběhu před uvedením do běžného provozu. Zaběhnutí smontovaného komutátorového stroje po dobu několika hodin zajistí vznik patiny na povrchu komutátoru. http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=42921 |