autor | zpráva |
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
Ejsik vyskisaj a uvidis skus po nejak pol cm posuvat lipo do cumaku. Kludne na zaciatok prvy aj cely cm. A pri zalete si daj dolu ten tenky kryt motora usetris si robotu keby padol na cumak lebo ten kryt je tenucky hned prdne a aj tak moc nezavazi. |
Yoko modelár Příspěvků: 54 Moje modely Poslat zprávu |
Skúste sa chalani zapodievať aj tým plošným zaťažením.Ak jeto na plochu krídla ľahké,tak je to fatálna chyba. |
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Yoko, to nepíšeš celkom dobre.. pri motorových lietadlách (lebo vetrone v hmotnosti ukladajú energiu na preskoky či akrobaciu) vždy skorej nevýhodou.. A existujú aj slowfly a dokonca halové modely zanedbateľnej váhy a lietajú stabilne - to že sa vzpína nebude že je ľahký, ale že ho niečo bezdôvodne točí čumákom hore (= je zle nastavený alias nezalietaný, nestabilný....). Možno by príliš ľahkému ale stačil menší ťah/rýchlosť, no ale to sa dá jednoducho ubrať plynu. To že po vzpínaní mu prepadol a nestúpal do výšky ale napovedá že ani ťah nie je príliš prehnaný, Ako prvé by som skúsil či kĺže bez motora, aj keď to je motorák tak letieť musí aj bez.. na nejakom kúsku svahu s vysokou trávou. Nebude to úžasná kĺzavosť že by preletel 100m z výšky človeka, ale uvidí sa či nazabrzdí a nepadne - ak ano, tak jednoducho treba posunúť ťažisko a následne nastaviť uhol medzi krídlom a výškovkou (pri zálete stačí kniplom vysielača! až keby to tam bolo nejak prehnane zalomené či už hore alebo v tomto prípade dolu, na záver by sa hodilo prerobiť to celé) Nevšimol som si aký tam je profil krídla ale on nemusí mať nulový vztlak v uhle ktorý nám pripadá nulový pri pohľade okom (či ako spojnica nábežky s odtokovkou), možno tú výškovku čo máš 2stupne, máš stále málo a treba 4.. Ale to zistíš až so správnou polohou ťažiska. Výpočet ťažiska je oveľa zložitejší než jednoducho to vyskúšať, pri modeli takýchto rozmerov. Keď model lieta bez motora DOBRE, t.j. nevzpína sa príliš prehnane ani keď ho po úvodných opatrných kĺznutiach hodíš silnejšie, príde na rad motor. Proste ho bude treba vyosiť dolu až kým to nepoletí normálne v rovine aj pri pridávaní a uberaní plynu, bez potreby hneď niečo korigovať výškovkou. Až keby to naozaj nešlo nastaviť (vyšiel by prehnaný uhol čiže motor nejak strašne vyosený dolu), vrátil by som sa k posúvaniu ťažiska tentoraz dozadu (zas bez motoru) a zmenšoval by som opatrne "ťažiskovú zásobu" aby proste tak nereagoval na zmeny rýchlosti. Sorry že som sa rozpísal ale toto je úplne základné "zalietanie modelu" čo by mal predsa dávno každý vedieť.. a určite je popísané 1000x |
Yoko modelár Příspěvků: 54 Moje modely Poslat zprávu |
Jasne Coro,máš pravdu,ja som netvrdil že je to nutne pravda.Mali by sme si všetci,hlavne skôr narodený spomenúť ako sme zalietavali voľné modely.Aj ja na to zabúdam |
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
ďakujem vám všetkým za príspevky, mal by som už mať dostatok informácií na to, aby som model vyladil.... v pondelok kúpim nové vrtule a keď bude počasie, pustím sa do toho! ďakujem! |
goro modelár Příspěvků: 467 Moje modely Poslat zprávu |
presne.teraz som si aj ja spomenul.kolko som.dieta nahadzal a bezal.za lietadlom a kym bolo este vidiet tak trpezlivo posuval tazisko a stale.som.nebol.spokojny.to uz snad nieje.ani pravda.uz papierove lietadla som vyvazoval.spinkami a spoluziaci.sa.cudovali akoto ze mne.to tak pekne.a dlho letiale tam.sa.da vela.naucit kazdy by mal zacat bezmotorakom a hadzat a hadzat a sledovat letovy prejav. |
Yoko modelár Příspěvků: 54 Moje modely Poslat zprávu |
Dnes sme to s Gorom predebatovali pri pivku a je fakt,že sme niekedy trošku inak lietali Najprv nám model lietal,až potom sme sa snažili ho ovládať Ale my už sme veteráni.Ja som ako dieťa môjho tatina leteckého dispečera vyrastal na letisku v BA a lietal som na všetkom čo tam bolo. L200 Morava,vrtulníky,v čmeliaku ma mal pilot na kolenách... Keby mu nato prišli,tak už si neškrtne ejsik,držím palce,daj sem potom videjko. |
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
ejsik no ako, skuska prebehla ? |
ejsik modelár Příspěvků: 188 Moje modely Poslat zprávu |
no tak skúška prebehla, ale nie podľa mojích predstáv... páčila sa mi myšlienka, ktorú tu niekto reprezentoval - nájsť si lúku s vyššou trávou, model hodiť nech trochu plachtí a experimentovať s ťažiskom.... ťažisko som pred prvým hodom posunul do predu o necelý centimeter, model som hodil... kym som stihol dať ruku na vysielač, model stupal, preklopil sa do predu a išiel k zemy (nepadal po krídle len sa preklopil)... vyškovku som hneď pritiahol ale nema rychlosť ani prestor na to aby sa vyrovnal... takže musím polepiť nos lietadla lebo sa to celkom rozdrvilo... ale nie je to nič neopraviteľné... |
goro modelár Příspěvků: 467 Moje modely Poslat zprávu |
No vyzerá to na totálne zlé ťažisko.Odporúčam sa spojiť z niekym z okolia nech ti to zalieta , lebo takto to budeś skúšať ešte veľmi dlho a padať a lepiť a zasa dokola to isté, aj keď je to dobrý spôsob ako sa niečo naučiť a hlavne nieje to hornoplošník tak by som od toho moc nečakal, že mi to bude plachtiť z hodu, ako papierové lietadielko . |
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Teoreticky mohlo byť ťažisko v poriadku a len moc pritiahnutá výškovka. (či namontované alebo servom je teraz jedno). KEBY mal ťažisko "totálne" zle moc vzadu, nepreklopil by sa čumákom dolu ani po strate rýhlosti. Ďalšie pritiahnutie je asi zbytočné ak nemá rýchlosť. Ale model s ťažiskom za neutrálnym bodom nepadá čumákom dolu, ale skorej ako hodený list papiera kadejak aj po chvoste To že model po strate rýchlosti skloní čumák do zeme je v poriadku, chyba je že došlo k tej strate rýchlosti. Skorej "húpanie", t.j. zdvihnutie sa, strata rýchlosti a sklonenie čumáku (opakovane keby mal dosť výšky), znamená ťažisko príliš vpredu! Samozejme pri teste na polohu ťažiska je zakaždým ako prvé treba aby výškovka bola nastavená správne pre rovnomerný let v rovine, to je ale možné urobiť kniplom vysielača.. http://www.lomcovak.cz/elektro/2k1/opt2_1.html Môj záver: príliš nízka tráva a malý sklon svahu. Silné hodenie spôsobí že model zdvihne čumák, to je dané práve tou stabilitou.. Kým sa nenastaví výškovka je zbytočné posúvať ťažisko. Pozrite ten článok a obrázok, jasnejšie to už podľa mńa napísať nejde. |
500w modelár Příspěvků: 362 Moje modely Poslat zprávu |
coro , ejsik tu niekde hore pisal ze vyskovku ma v neutrale vsetko zrovnane , vravel ze aj vyosenie motora ma spravne , podla toho co si poslal a podla posledneho testu by to potom sedelo nato ze tazisko kusok dozadu posunut a potom jedine ze ma spatne vyoseny motor. Pri lete na plyn ho taha stale hore , hmm? alebo zly uhol medzi kridlom a vop? , alebo silno hodil ? asi vela otaznikov |
milos.b modelár Příspěvků: 1209 Moje modely Poslat zprávu |
ejsik - nie som nejaký "extra expert", ale pokiaľ chceš, tak sa môžeme na to pozrieť spolu. Kedy, kde a ostatné podrobnosti dohodneme cez SS. |
veka modelár Příspěvků: 906 Moje modely Poslat zprávu |
.Milos... uz som si vravel ,kde sa flakas. Domorodci v problemoch a ty nikde. Skoro som aktivoval Ema Dzvonika. veka |
goro modelár Příspěvků: 467 Moje modely Poslat zprávu |
hmm , výškovka ma nenapadla bral som to ako samozrejmosť, že je v poriadku.Nevidieť to na foto, ešte ma napadlo,či krídla sú správne , ale asi áno. milos.b , ejsik, potom dajte vedieť kde bol ten pes zakopaný |