YAK - 54E
Výrobca stavebnice: Extreme flight RC
Rozpätie: 1206 mm
Dĺžka: 1100 mm
Hmotnosť: 1200 g (s AKU)
Motor: Torque 2814T/820 Outrunner (14 pólový, 820KV,143g)
Regulátor: Airboss ESC 45A
Aku: Li-Po SEAHAN 3 čl. 18C 2500mAh
Vrtuľa : APC 14x7 E, alebo 13x6,5 E
Servá: použil som 4xHS-65HB
Merali sme aj odbery APC 14x7 = 39A, APC 13x6,5 = 32A
Stavba :
V krabici stavebnice je značne predpracovaný ARF model Yak-a ,motor, regulátor a plno ďalších potrebných dielov a srandičiek potrebných pre stavbu modelu.Výrobca myslel na všetko a v peknom návode je okrem množstva fotografií aj niekoľko užitočných tipov a rád. Okrem toho stačí mať dobrý 5min. epoxyd, CA, predlžováky na serva 3x15cm,konektory na regulátor, suchý zips na aku, vrtuľu, kužeľ, malý imbusák na červíky podvozkov a blinty na servách a RC súpravu min. 4kanál. Na Slovensku sa k tejto stavebnici dá dostať v cene cca 9800Sk.
Samotná stavba ide od ruky. Napr. obe krídla máte do 30minút pripravené na montáž k trupu. A to Vás najviac zdržal prilepený prst k závesu krídelka sekunďákom. Podobne je to so všetkými fázami stavby, všetko pasuje,..model Vám rastie pod rukami
Zálet:
Zálet prebehol bez akýchkoľvek problémov. Model stačilo trocha vytrimovať a hneď prvé pristátie bolo ako do perín. Pristál vlastne sám. V ten deň som spravil ešte 3 lety. Vtedy som mal len 3čl., 2100mAh, 16C.
Druhý letový deň však dopadol o poznanie horšie. Kvôli nespoľahlivosti NOVÝCH 3,5mm konektorov medzi batériami a regulátorom som asi v 25m stratil kontrolu nad YAK-om a ten v ľavotočivej špirále skončil nie na, ale v asfalte VPD!!! (Bad day 3.6.2007) No nešťastie. Myslel som že je po ňom. Ale vzhľadom k pádu, neboli následky až také strašné (relatívne). Motorový kryt, motorový nastavec, ľavé koleso podvozku, zlomená uhlíková trubka v krídlach, prasknutá kabína, vrtuľa, kužeľ a zlomený hriadeľ motora.
Skúsenosti z prevádzky YAK-a
Po oprave, výmene dielov, vysústružení nového hriadeľa na motor a výmene konektorov za nové , pre istotu 4mm-ové je všetko OK a od 29.6.2007 do 10.7.2007 som vylietal aku cca 26-krát. Uvediem niekoľko poznatkov k lietaniu s YAK-om, ktoré som počas tohto obdobia získal:
- model zalieta všetko čo nájdete vo videách na nete. Prirovnal by som ho ku KATANE S 30 od SebArt, s ktorou som mal možnosť tiež lietať.
- vzpery na výškovku z uhlíkových tyčiek treba určite namontovať
- vymenil som kolieska hlavného podvozku za väčšie, pôvodné praskali, hlavne tvrdšie pristátia z bočným vetrom urobili svoje. (sadal som viackrát pri 9m/s kolmo sprava). Pri normálnych podmienkach a citlivých pristátiach v pohode stačia originály.
- ostruhové koliečko sa pri prudkých zásahoch v rýchlosti na zemi občas vyzuje, penové pneu treba buď zlepiť s diskom, alebo vymeniť.
Model je podľa mňa veľmi podarený a lieta fakt nádherne, vrelo doporučujem. Už len tak vedieť dobre lietať.........