autor | zpráva | |
marcel3032 modelár Příspěvků: 62 Moje modely Poslat zprávu |
Po jednej sezóne s Gamou 2100 by som si chcel postaviť nejakého iného vetroňa. Niečo viac na termiku. Na svah budem mať Gamu. Doma som našiel starú formu na trup vetroňa (dlhá cca. 107 cm). Chcel by som konštrukčné krídlo 2,5-2,7 m. Určite by som chcel minumálne takú mechanizáciu ako má Gama t.j. 2 servá krídelká, dve servá klapky. Váha (dúfam) odhadujem 1,5-2,25 kg. Motor by som chcel dať dopredu so sklopnou vrtuľou. Napájal by som to 3 článkom Li-Po 2,2 Ah, možno dva paralelne. 1. Aký profil by ste odporúčali? Nemusí mať plochú spodnú stranu... 2. Aké vzopätie? Rovný stred, stred zo vzopätím, jednoduché vzopätie iba v strede.... 3. Má zmysel aerodynamické brzdy? Chcel by som ich tam (ak sa to bude dať nejako rozumne postaviť)... 4. Aký výkonný motor? Marcel |
|
destelant modelár Příspěvků: 917 Moje modely Poslat zprávu |
hmm... OK, jedna zasadna otazka: kolko modelov si uz naozaj postavil ? (cize ake skusenosti mas so stravbou) |
|
marcel3032 modelár Příspěvků: 62 Moje modely Poslat zprávu |
Noo, 1,5 m Commandera od Faru (pokračovanie Centaura, niečo ako Fénix).... A otec asi tak 8 lietadiel.... o toto by som sa nebal |
|
destelant modelár Příspěvků: 917 Moje modely Poslat zprávu |
OK, lebo na otazky 1-3 v podstate si asi vies aj sam odpovedat. Co sa tyka profilu, zavisi co od toho chces. Profilov na rozne ucely najdes na internete hafo. Ked budes vediet aky, najdes ho v roznych databazach profilov (linky na ne sa uz tu na tomto portali potuluju x-krat). Co sa tyka vzopetia - je vela prikladov v planoch, kde toto najdes. Ak s kridelkami, tak mensie, pripadne aj ziadne. Usate kridlo sa dava na modely bez krideliek. Aerodynamicke brzdy ma zmysel, ak chces skracovat dlzku pristatia, pripadne ak chces rychly sposob uniku z termiky. Brzdy mozes kupit ako hotove alebo vyrobit si. Vykon motora zavisi od vyslednej vahy - takze to dost tazko dopredu povedat, takisto ak chces s nim prevadzkovat aj akrobaciu zas treba vykonnejsi. Ak len na "vytiahnutie" do vysky, staci aj menej vykonny. Naozaj sa ti na to asi neda odpovedat uplne do detajlov. Ak mas stavebne skusenosti, resp. ak otec ma, urcite to zvladnete aj bez nasej rady. Vela zdaru! EDIT: najepsie by si ale asi spravil, kebyze si najdes planik vetrona s pozadovanym rozpatim a spravis z neho len kridlo a vyskovku. Samozrejme s upravou, aby ti to sadlo na tvoj trup. |
|
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Čakaj na odpoveď od Borisa O. Mne navrhol PERFEKTNÉ krídla. |
|
vjuraj modelár Příspěvků: 44 Moje modely Poslat zprávu |
Tento rok som niečo podobné staval. Trup je model Orion dlžka 120 cm. Chce to aspom 125 - 130 cm. Kridla rozpetie 268cm profil a konštrukcia z modelu rc v2 symfonik. Na dlžku trupu 120 cm stačilo rozpetie 250cm. Hlbka kridla pri trupe 22cm na konci 18cm. Profil E 385. VOP profil NA-CA 0009 hlbka 15cm dlžka 66cm, servo je priamo vo VOP Motor: NTM Prop Drive 35-42 Series 1000KV / 700W - je to premotorované. Bat: 3S 2200-2650 mah- lepšia je ta 2650mah Reg: HK 60A /4A ubec - žiadne chladenie nehreje sa Štart a stúpanie modelu na 1/2-3/4 plynu doba chodu motora 5min. to je tak 6krát do 200m. Čo štart to min. 45min letu |
|
Fasciman modelár Příspěvků: 914 Moje modely Poslat zprávu |
Tak si niečo sám navrhni, na polotovar trupu, ako ja tu mám ešte rozostavané: Tiež do termiky, dvakrát lomené krídlo, uprostred delené, bez krídeliek (zatiaľ, ale asi ich pridám), všetko vlastný návrh. Plávajúca výškovka. Brzdy by to malo mať vlastné, ešte to vymýšľam že ako spravím. Profil (balzové rebro) vykuchaný zo staršieho krídla vetroňa, ktorý dobre lietal - podľa toho urobené šablony a tie na kopírke cez funkciu zmenšovania zmenšené na požadovanú hľbku. Treba mi správne odrezať špičku trupu pre zástavbu elektromotora. Profil skús S 3021. |
|
dukes modelár Příspěvků: 350 Moje modely Poslat zprávu |
To Fasciman:Ahoj,ako riešiš zaistenie plávajúcej výškovky proti vysunutiu? |
|
Fasciman modelár Příspěvků: 914 Moje modely Poslat zprávu |
Dukes: Nijako. Len tak, že pôjdu ťažšie nasunúť na dráty. |
|
marcel3032 modelár Příspěvků: 62 Moje modely Poslat zprávu |
Rozhodujem sa medzi týmito profilmi. Neviete čo z toho vylúčiť? E-205 E-387 S-3021 SD-7037 E-205 Clark x Clark y |
|
dukes modelár Příspěvků: 350 Moje modely Poslat zprávu |
Ďakujem za odpoveď,myslel som,že sa použivajú nejaké mechanické zámky alebo niečo podobné.Pýtam sa,lebo na jednej strane výškovky(model Mystique)ľavá polovica výškovky sa sťahuje celkom ľahko.Žeby namazať s niečím?Ale s čím? |
|
Fasciman modelár Příspěvků: 914 Moje modely Poslat zprávu |
Dukes: ak je púzdrom nejaká pevnejšia trubka (nie rolovaný lepidlom presýtený poťahový papier alebo niečo iné ale tiež slabšie), tak skús drôt rovnomerne pomazať voskom zo sviečky. Mohlo by pomôcť a toto je aj moja predstava, lebo tiež to ide ľahko nasunúť.
Nedokážem Ti rozumne a hneď logicky vyargumentovať, že ktorá voľba by bola najlepšia. Nechcem mudrovať nad tým. Treba si pozrieť poláry tých profilov, každého pri rôznom Re (Reynolsovom čísle). Kukni k tomu teóriu napríklad tu: http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2009/02/polara.php s tým, že do termiky chceš hlavne minimalizovať opadanie (to zase na úkor ale rýchlosti). Začni čítať tu k profilom, je to seriál z roku 2008 vo viacerých číslach akadenie letectví. http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/07/profily.php |
|
japro modelár Příspěvků: 342 Moje modely Poslat zprávu |
Ja by som Ti odporučil postaviť Oriona od Faru. Mal som za mladi až tri s rôznymi profilmi. Najuniverzálnejší sa mi javil ten s profilom Seelig S3021 (klzavosť výborná a v termike tiež dobre držal). Mal som tam žhavíky Junior 2ccm, ale dnes už nieje problém tento model elektrifikovať. |
|
marcel3032 modelár Příspěvků: 62 Moje modely Poslat zprávu |
s3021 je spomínaná tu, že je celkom citlivá na dodržanie tvaru. http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=23&t=8989#p103104 pri nahádzaní do airfoiltools.com vychádza najväčšia aerodynamická jemnosť (kĺzavosť, Cl/Cd) pri (že vraj) osvedčenej plachtárskej klasike E 387. Tak neviem, niekde píšu, že je celkom starý ale už sú aj novšie a lepšie.... S prenikavosťou pre mňa problém nie je, chcem 4 servá tak keď to vyklopím hore... |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
1. Aký profil by ste odporúčali? Nemusí mať plochú spodnú stranu... 2. Aké vzopätie? Rovný stred, stred zo vzopätím, jednoduché vzopätie iba v strede.... 3. Má zmysel aerodynamické brzdy? Chcel by som ich tam (ak sa to bude dať nejako rozumne postaviť)... 4. Aký výkonný motor? 1. Profil sa volí podľa toho, čo od toho chceš. Ak to má byť pomalé, tak klenutý profil ako je E 387 a jemu podobné. Ak chceš univerzálnejší stroj, mal by byť rýchlejší, aby dobre lietal aj vo vetre. S3021 je veľmi podobný E205, ale je modernejší, znesie toho dosť. Samozrejme profilov je spústa, klenutejšie profily ani nepotrebujú vztlakovú klapku, pri rýchlom lete ale model dosť rýhle stráca výšku, lebo vtedy majú vyšší súčiniteľ odporu. Tie ostrejšie hlavne pri pristávaní, alebo v termike, kde je potrebné znížiť rýchlosť letu. 2. Vzopátie má vplyv na stabilitu modelu a jeho obratnosť. Ak lietaš hlavne termiku, tak "ušaté" krídlo je ideál. Obratnejšie modely majú spravidla vzopätie menšie. Tu ale chcem poznamenať, že nielen vzopätie, ale aj veľkosť zvislej chvostovej plochy má na to vplyv a musí byť v určitých proporciách. 3. Aerodynamické brzdy sú užitočné podľa mňa pri modeloch nad 3m. Nie že by nefungovali aj u menších modelov, ale ja si radšej pri konštrukcii nekazím aerodynamiku krídla spústou klapiek. Vztlakové klapky Ti vzhľadom na veľkosť modelu úplne postačia. Ďalej si pri stavbe takto výrazne mechanizovaného krídla treba uvedomiť, že všetky tie servá sa montujú za nosník krídla a teda ich v špici trupu musím vyvážiť - proste prírastok hmotnosti môže byť na škodu pri lietaní v slabej termike. 4. Ak chceš použiť 3S LiPo 2.2 Ah, netreba to hnať do extrému. Model s týmito akumulátormi bude ľahký. Treba si vyrátať, koľko minút motorového letu je možné urobiť pri konkrétnom odbere. Ale pozor, treba počítať s cca 30% rezervou kapacity. A netreba to hnať do extrému aj z toho dôvodu, že rasovanie LiPoliek ide do peňazí. Skrátka ak nesúťažíš, na čo sa ponáhľať strmým stúpaním nahor. S pozdravom Boris P.S A mimochodom, na tvar je citlivý každý profil, ak nedodržíš tvar, tak sa jedná o "iný" ten Tvoj profil... |