autor | zpráva |
Bacigaldusan modelár Příspěvků: 53 Moje modely Poslat zprávu |
Zdravím všetkých poprosim o pomoc s nastavením ťažiska lietadla,podľa skromného anglického manuálu má byť ťažisko 133mm od nábežnej hrany urobil som to vyvážil a pod,no dnes som urobil nepodarený zálet. - nakoľko to bola moja prvá skúsenosť z motorákom a záletom pri štarte sa lietadlo vzoplo,vyletel som hore,potlačil výškovku trimom do polovice, cca pri 1/2 plyne ako tak letelo rovno no akonáhle som stiahol na 1/4 až voľnobeh v snahe znížiť rýchlosť na pristátie, lietadlo sa vzpínalo a musel som ho tlačiť výškoukou dolu,a viete si predstaviť ako dopadlo pristátie?pritlačil som trošku viac a vytrhol podvozok a zlomil vrtuľu.- ostatné v poriadku povedal som si pred cestou na letisko,že ak to zalietam tak si vypijem,no teraz som si vypil že som to nerozbil. je možné že v manulali je zle naznačené ťažisko? prípadne je vzpínanie spôsobené ťažiskom príliš v zadu?,pretože na 1/2 plynu to relatívne letelo rovno. na modeli je nábežná hrana iba jemne do šikma by som povedal že rovno,a niekde som čítal že ťažisko s takýmto profilom krídla by malo byť cca v 20% od nábežnej hrany. ďakujem pekne za pomoc |
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Vecsinou byva tazisko tak 30% hlbky kridla u akrobatov mierne dalej.Pri takto nastavenom tazisku 133mm od nabeznej hrany by tvoje kridlo muselo mat hlbku priblizne 400mm. Ale pises ze pri 1/2 plyne to slo relativne rovno a pri 1/4 sa to vzpinalo to je divne malo by to byt skor opacne. Skus si vyrata tazisko sam pomocou neakeho programu napriklad tohto teziste1.zip |
Michal1PA modelár Příspěvků: 303 Moje modely Poslat zprávu |
Daj ťažisko 10 cm od nábežnej hrany. Michal |
japro modelár Příspěvků: 342 Moje modely Poslat zprávu |
Tiež by som skontroloval vyosenie motora. Doprava a dole. |
Bacigaldusan modelár Příspěvků: 53 Moje modely Poslat zprávu |
s krídielkom má hĺbku 440mm s krídielkom má hĺbku 440mm má to podľa mna dosť veľké krídla,no nieje mi jasné,pravdepodobne pod plynom to ťahá vrtuľa a po ubrati sa to vzopne môže byť problém v manualy? s krídielkom má hĺbku 440mm má to podľa mna dosť veľké krídla,no nieje mi jasné,pravdepodobne pod plynom to ťahá vrtuľa a po ubrati sa to vzopne môže byť problém v manualy? |
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Fakt skontroluj vyosenie motora asi je velmi potlaceny dole mozno mas uz vyosenu prepazku a ak si aj ty podkladal moze byt problem |
Bacigaldusan modelár Příspěvků: 53 Moje modely Poslat zprávu |
Nie prepážka bola origo vyosená iba som namontoval odpružené lože,už som viac nepodkladal,prizám sa nemeral som ako to bolo vyosené no určite to je dolu aj do prava takže ďakujem Tomixovi,podľa programu na výpočet ťažiska to vyšlo takto ,len neviem ktoré mám brať v úvahu 94,7 alebo 122mm aj podľa premeraní sedí pôdorys lietadla,ak by som ho mal dať na 95mm,tak všetky priečky môžem prerábať a poďakovať výrobcovi za montážny návod. |
Michal1PA modelár Příspěvků: 303 Moje modely Poslat zprávu |
|
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
ten rozdiel v tazisku co ti vysiel je v poriadku mas tam napisane 8% alebo 16% klesanie teraz je na tebe ako si zvyknuty lietat pri 16% klesani a tazisku zhruba 95mm bude lietadlo stabilnejsie ale pri 8% klesani a tazisku 122mm bude lietadlo lepsie reagovat na poveli je to akrobat cize tazisko by bolo najlepsie na tych 100mm a zalietat ho ked ho dostanes poriadne do ruk posuvaj tazisko stale viac dozadu ale ako pise Michal1PA via ako na 115mm by som nesiel |
Bacigaldusan modelár Příspěvků: 53 Moje modely Poslat zprávu |
ok ďakujem za rady,pravdepodobne je problem v manuali nakolko na 133mm som bol rád že som vôbec pristál pozeram že som dostal odkaz na kolegu Tydyho z RC manie kde vlastne napísal rovnako ako mne vychádza ťažisko podla výpočtu 3 cm dopredu, ďakujem všetkým za pomoc ak som ho zvládol posadiť teraz,po posune do predu by to malo byť kľudnejšie, |
macil modelár Příspěvků: 1093 Moje modely Poslat zprávu |
Hovorí sa tomu miera stability, alebo tiež zásoba stability a súvislosť medzi ťažiskom a samotnou mierou stability je presné opačná, ako napísal Tomix. 8% miera stability - 122mm 16%miera stability - 95mm Napokon, tak je to zrejmé aj z obrázka. |
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Dik macil ani som si nevsimol ze som to napisal opacne. |
Bacigaldusan modelár Příspěvků: 53 Moje modely Poslat zprávu |
Pozdravujem všetkých a ďakujem za rady,po prerobení ťažiska na 100mm ako Písal Michal som dnes úspečne zaletel Sbacha,na ktorom som ani jediným trimom nepohol,lieta to krásne, bol som cca 4krát hore, pristania ok, je to trošku rýchlejší pri pristávaní no musím si zvyknúť. všetkým ešte raz vďaka. |
Peter team RCPortál Příspěvků: 2167 Moje modely Poslat zprávu |
Zpráva odeslána: 3. 8. 2017 o 23:53
| odkaz na příspěvek
vieš.... ono... 100mm na 440mm krídle je fakt veľmi vpredu ťažisko a preto je lietadlo krásne stabilné.... ale to neznamená, že je to v poriadku.... lieta sa s ním síce kľudne, ale ako s autobusom.... fakt si premeraj všetky uhly nastavenia... krídlo, výśkovka aj motor..... niečo nie je v poriadku.... |