autor | zpráva |
IK33 modelár Příspěvků: 64 Moje modely Poslat zprávu |
Zdravím páni modelári a meketári. Makety nestaviam, len s nemým úžasom obdivujem prepracovanosť detailov a skladám poklonu pred staviteľom a stovkami hodín práce. Videl som na videách kopu krásne postavených modelov lodí a bolo by to všetko takmer dokonalé, keby ... Keby maketa pri prezentácii neplávala ako raketa. Aká má vlastne byť pri prezentácii maximálna rýchlosť makety lode ??? Ak originál prepláva pri maximálnej rýchlosti svoju dĺžku trebárs za 15 sekúnd, nemal by aj model lode v akejkoľvek mierke svoju dĺžku preplávať za rovnaký čas ?? Nebavme sa teraz o maximálnej rýchlosti modelu - je jasné že pohon umožní modelu plávať aj oveľa rýchlejšie. Ide mi o maximálnu rýchlosť pri prezentácii modelu na verejnosti aby pôsobil model maketovo. Na vode potom akákoľvek maketa vypadá pri veľkej rýchlosti malinká a stráca sa jej majestátnosť - skôr je to na smiech, alebo na zaplakanie ak staviteľ to potom pri jazde takto sprasí. |
Futura3D modelár Příspěvků: 126 Moje modely Poslat zprávu |
Ošemetná téma .o)) Ale skúsim niečo nakoľko maketový prejav ma láka aj pri lietadlách, vrtulníkoch a aj lodiach. Na súťaži máš čas a za ten musíš stihnúť predpísanú trať a úlohy. Pri voľnom pojazdení, by to šlo ustriehnuť, to je na každom z nás. problém je rovnaký ako u lietadiel, taktiež nelietaš maketovou rýchlosťou v pomere k predlohe, jedným slovom u lietadiel to nie je fyzikálne možné, najmä ak sú z predvojnového obdobia tj. dvojplošníky a pod. Tiež lietaš na súťaži tak aby sa to priblížilo maketovému prejavu. Na vode je to o čosi jednoduchšie, nakoľko nemáš kam spadnúť .o), ale tiež máš veľa faktorov ktoré ovplyvňujú rýchlosť lode, vietor, vlny a pod. Tiež si neviem predstaviť keby predloha dosiahla max rýchlosť pár uzlov povedzme do 10 (rybársky šlep a mnoho iných) žeby som šiel presne maketovou rýchlosťou, jednak podmienky na vode nie sú maketové k predlohe a za ďalšie asi by Ťa nebavilo prejsť pár metrov pol dňa. Takže vždy pôjdeš rýchlejšie, a ako tak to už závisí od konkrétneho jedinca. Tu je tá rôznorodosť a hold každému neulahodíš. napr. pri NSS je to ešte horšie nakoľko ak sa zmení vietor k silnejšiemu na vode tak asi ťažko tam budeš hneď inštalovať druhú sadu zmenšených plachiet a keby aj aj tak to nebude úplne maketové, tu je ďaleko viac faktorov ktoré ovplyvňujú alebo ty ovplyvňuješ pohyb lode na vode (okrem vetra, jeho smer, natočenie plachiet k vetru, hĺbka plachiet, pretočenie plachiet atď.). Pekný deň. A. |
PeterPP modelár Příspěvků: 610 Moje modely Poslat zprávu |
Myslím, že je to závislé od akcie, ktorú sa pozeráš. Ak by si bol na predvádzačkách, kde je účelom napodobniť skutočný výjav ( "Bitka o Žilinskú priehradu" a pod) alebo súťažné manévre družstiev a jednotlivcov na MS lodných makiet Naviga, tam sa jazdí cca modelovo, alebo sa o to aspoň snažia. ( a niekedy je to aj celkom nuda ) odkaz na Youtube Ale ak je to video z rybníka za domom, tam je to závislé " na vkusu jednotlivého soudruha" a príde mi zbytočné o tom polemizovať. PS: Čo sa týka plachetníc NSS, ešte som nemal to šťastie vidieť úmyselnú plavbu nemodelovou rýchlosťou. Skrátka keď fučí - tak fučí odkaz na Youtube |
IK33 modelár Příspěvků: 64 Moje modely Poslat zprávu |
Nenarážal som na meketovú rýchlosť plachetníc, tam je to jasné - fyziku neoklameš. Ide mi o motorové lode. Dostal som cez SS tento odkaz http://www.mo-na-ko.net/lode-sestava.htm podľa ktorého je pre mierku 1:100 maketová rýchlosť 1,45m/s čo by znamenalo že bojová loď dĺžky 240cm by svoju dĺžku preplávala za 1,655s čo znamená že taký skutočný BISMARCK by pri max. rýchlosti plával 284 uzlov čiže 522 km/h. Nielenže by bol najlepšie pancierovanou loďou tej doby, ale dodnes aj najrýchlejšou. |
peterzak37 modelár Příspěvků: 2644 Moje modely Poslat zprávu |
IKK33:Neda mi, aby som na tvoje vety nezareagoval. Zjavne ti prave tie zakony fyziky prilis nehovoria ani ako teoretikovi lodného modelarstva, ked ti vadi rychlost lodi a netusis, cim to je. Nepoznas zjavne ani pravidla lodickovych sutazi. CIze po poriadku. Predstav si lod, ktora ma maketovu velkost kormidiel. Samozrejme, tu mozes mierne zvacsit, v ramci pravidiel, samozrejme nie o 200-500 %. Cize dostavas sa do problemu, ked mas plochu kormidla par centimetrov stvorcovych, s ktorými potrebujes pomerne "svizne manevrovat" po trati a hlavne do pristávacieho doku. Pridam k tomu rychlost vetra a ostatne prirodne zalezitosti, ktore neovplyvnis. Tak mi prosim ta napis, ako dosiahnes skutocnost, ze sa trafis do branok na trati, alebo do pristávacieho doku, keby si mal ist trebárs s vojenskou s lodou ktora ma napríklad kormidlo 3 cm stvorcove,dlzku 1,5 metra podla teba maketovou rychlostou a lod je neovladatelna. Lebo na to, aby si oklamal prirodu, mas iba dve moznosti: Zvacsit plochu kormidla-co nemozes, alebo zvysit rychlost obtekania vody okolo kormidla-cize aj jeho ucinnost. Ktorou cestou by si sa ty ako maketar vydal?? Ked vylucovacou metódou mas vlastne moznost iba jednu-zvysenie rychlosti, alebo dalsia moznost-ktora ti urcite nevyjde a nepodari sa-OKLAMAT PRIRODU a prave tie fyzikalne zakony. Tak teraz nam ako teoretik tu popis svoje poznatky.A hlavne riesenia.No a to naschvál nepisem o vlastnostiach rozdielnych tvarov trupov na vode... to by uz bolo privela. Kedze su aj take, ktore su presne rovnake ako predloha-velka lod a v maketovej velkosti iba s kormidlom je lod totalne neovladatelna, ako napríklad moj 20 kilovy parnik IMARA Pritom plocha kormidla je zvacsena. Pod nas trochu vyskolit. Mozes nam aj napisat konkretne o tvojom pripade_ o Bismarcku, s dlzkou 240 cm, vahou podla mna okolo 45 kil a plochou kormidla10 cm stvorcovych??? Odhadom. Ako by si tou lodou manevroval medzi boje na trati, alebo vlastne kdekolvek??? Priznam sa, aj mne sa ta nemaketova rychlost nepaci, ale treba pouvazovat nad tym, cim to asi je... |
IK33 modelár Příspěvků: 64 Moje modely Poslat zprávu |
peterzak37 -Máš úplnú pravdu, pravidlá a ani úlohy ktoré je treba splniť na súťaži makiet, o tom neviem absolútne nič. Lenže tie pravidlá som nevymyslel ja ale ľudia čo sa tomu hádam rozumejú. Je mi dosť divné ak postavím maketu bojovej lode a mám s ňou svižne manévrovať po dákej trati a plávať do doku, triafať sa medzi tyčky, a ..... Však ani BISMARCK sa v plnej rýchlosti neotočil okolo bójky. Na plnenie úloh treba určite výkonu a aj rýchlosti viac. Mne vadí akoby sa stavitelia na videách predvádzali komu maketa pláva rýchlejšie. Nechcem tu viesť hádky o rýchlosti. Len podľa mňa by predvádzacia rýchlosť makety mala zodpovedať reálnej vzhľadom na veľkosť lode. Pre účely predvádzania nerátam plnenie si povinnej zostavy jazdy na súťaži. Beriem si k srdcu Tvoju poslednú vetu v príspevku. |
peterzak37 modelár Příspěvků: 2644 Moje modely Poslat zprávu |
Takze som rad, ze sme sa relativne zhodli aspon na tom, ze na sutazi prilis moznosti asi nieje a pri sukromnom pojazdeni je to jednoznacne na majitelovi lode, ci bude pre jeho potesenie jazdit Bismarck ako rychlostna lod, alebo bude skor za prijemne maketove pojazdenie. To ako majitel a jeho lod bude jazdit, neovplyvni ani jeden z nas. Ci sa nam to paci, alebo nie. A svoju poslednu vetu este raz zopakujem, ani mne sa nepaci, ked maketa jazdi ako FSRka, lebo je to neprirodzene. |
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Zbytočná námaha. |
komodor modelár Příspěvků: 118 Moje modely Poslat zprávu |
Pri malej ploche kormidla/kormidiel sa dá manévrovatelnosť lode výrazne ovplyvniť mixovaním motorov s kormidlom / Schnellboat, PT596, Yamato 1/200, Imara 1/48 /. Ale podmienka je mať minimálne 2-skrutkovú loď. |
peterzak37 modelár Příspěvků: 2644 Moje modely Poslat zprávu |
Zpráva odeslána: 6. 5. 2016 o 22:44
| odkaz na příspěvek
Samozrejme pri pouziti dvoch a viacerých motorov je tak isto nutne pouzit aj dva alebo viac regulátorov, na ovládanie týchto motorov, co uz isti jedinci samozrejeme povazuju za prilis perverzne a hlavne prilis drahe. Rovnako ako pouzitie styroch motorov na stvormotorovej predlohe...alebo troch motorov, na trojmotorovom Bismarcku. Aj ked stredny motor sa do protitahu dat neda. Zato prave dvojici kormidiel doda asi rovnaku ucinnost, ako motory v protitahu, kedze prave prud vody od stredného motora priamo prudi medzi dvojicu kormidiel postavených blizko vedla seba, cim priamo kormidla ovplyvnuju prud od motora... ALe ked stredny motor pouzit netreba..... kedze motor je prilis drahy a hlavne zbytocny... |