Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

autor zpráva
patrik
modelár

Příspěvků: 408

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 08:59 | odkaz na příspěvek
Chcem sa spitat chcem kupit motor turnigy a su tam TR 35-42B 1250kv TR35-42C 1100kv TR35-42D 1000kv ze aky je medzi nimi rozdiel vlastne kedy je lepsi 1000kv ako napr:1250kv Dufam ze ma chapete za odpoede vopred Dakujem.
Bydlisko: Plattling, Nemecko ( 31 rokov )
coro
modelár

Příspěvků: 886

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 09:58 | odkaz na příspěvek
Záleží na všeličom, hlavne na type modelu - pre akrobata bude vhodnejšia veľká vrtuľa ktorá bude mať lepší statický ťah (pri obratoch, visení, malej rýchlosti) a to by napovedalo že bude výhodnejší pomalší motor, pre nejaký menší vetroň ktorý po zapnutí motoru vyletí do výšky môže byť vhodnejší rýchlejší s menšou vrtuľou lebo zbytočne veľká by len miešala vzduch, pre nejakú polomaketu bude nejaké obmedzenie podľa výšky podvozku..
Všeobecne má motor z vyššími otáčkami mať menší odpor vinutia a teda zvládať vyšší prúd, čiže s rovnakou baterkou dovolí vyšší výkon.
Ale zas motor s nižšími otáčkami by dovolil použiť vyšššie napätie, napríklad 4s lipo, a tým dosiahnuť rovnaký výkon pri menšom prúde.

Ak ale budem veriť databáze DriveCalc, tak ten s KV 1000 má o dosť vyšší odpor vinutia než tie dva rýchlejšie, a nemá dosť nízke otáčky na použitie 4s lipo, takže sa mi zdá trošku nevhod a ja by som ho osobne vyradil z výberu. Ak teda nepôjde o rýchly model kde by 4s lipo prišlo vhod..

Tie dva zostávajúce, 1100 a 1250, sú veľmi podobné, ale je tam rozdiel, napríklad pri vrtuli 12/6 APC-E vychádza pre ten pomalší 43A prúd a 300W výkon na hriadeli, pre ten rýchlejší s rovnakou výbavou 53A prúd pri 350W na hriadeli.
Pre to vyššie zaťaženie je zároveň už ten rýchlejší 1250 posunutý k nižšej účinnosti (aj keď pri rovnakom výkone by ju mal trochu lepšiu ako ten 1100, napríklad s ľahšou vrtuľou rovnakého rozmeru Graupner Cam 12/6 to vyráta prúd 45A, výkon 320W a účinnosť o 2 percentá lepšia než 1100 s APC..)

Minule som niekam písal, že "kvalitu" motorov hodnotím podľa súčinu druhej mocniny KV a odporu vinutia, čím menej tým lepšie:
1000^2 krát odpor 0,083 = 83tis
1100^2 krát odpor 0,058 = 70tis
1250^2 krát odpor 0,050 = 78tis
z toho najlepšie vyšiel ten s KV 1100. Ak je teda vhodný k vybratej vrtuli, modelu...
Nie najvýkonnejší na rovnakej baterke, to je vždy ten s najvyšším KV, ale je dosiahnuté najlepšie plnenie statora meďou.

Najvýkonnejší by bol 3542 motor s KV 1450 - teda aj najúčinnejší, ale s menšou vrtuľou, napr. APC-E 10x5 pri 41A 310W pri 73 perc účinnosti alebo 11/5.5 pri 52A 360W a pri 68 percentách účinnosti.. Aj keď podľa tých "mojich čísel" mu vychádza 75tis čiže horšie plnenie ako tomu 1100 (aj to len ak beriem zmerané KV z programu 1370, a nie 1450 z názvu).

No ale vždy je aj možnosť že meranie v Drivecalc nie je správne, a potom to celé môže byť inak. Ten rozdiel je dosť malý na to aby v domácich podmienkach chyba merania prevýšila reálny rozdiel - napríklad keby mnou vyzdvihnutý motor nemal 58miliOhm ale 70miliOhm, tak je najhorší
patrik
modelár

Příspěvků: 408

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 10:07 | odkaz na příspěvek
Aha no vela som sa dozvedel velmy pekne ty dakum. No rozmislal som nad tim 1100kv takze ten by si mi aj poradil. chcem pouzit 3s lipo 2200mah a vrtula je pisana 11x8 tak niaku taku by som kupil chcem to pouzit prevazne v akrobatoch! a regul chcem kupit 40A
Bydlisko: Plattling, Nemecko ( 31 rokov )
coro
modelár

Příspěvků: 886

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 10:55 | odkaz na příspěvek
Napadlo ma nahodiť starý klasický AXI 2820/10, KV 1138, odpor 39,7mOhm - "moje číslo" vyšlo len 51tis čiže výrazne lepšie, ale je to aj o 25 gramov ťažší motor.
Píšem sem ešte preto že chcem zdôrazniť že ten rozdiel v odporoch je aj tak hodnotou malý, konkrétne je to 18 miliOhmov, čo sa možno dá urobiť na horšej kvalite konektorov (vždy sú v ceste dva), alebo dlhšom kábliku..

S 11/8 mi to píše cca 45A a aj keď v akrobatoch sa nepoužíva na dlho plný plyn, tak sa s ním asi dosť pridáva a tam sú rozbehové prúdy vyššie ako plný plyn, možno by sa Ti oplatilo zobrať 60A regl.. To je osobný názor, nemám rád keď niekto píše že zo 100A reglu ťahá 150A a chváli sa tým - aj keď im to funguje, väčšinou..

Zaujala ma aj APC-E 11x8.5, počíta to lepší ťah (staticky) pri nižšom odbere, než APC-E 11x8 a trošku ma to prekvapuje..
EDIT: beriem späť, podľa obrázka to vyzerá na tenkú vrtuľu, skorej niečo ako SF, aj keď v číslach som videl rovnaké max otáčky
RaikoAl
modelár

Příspěvků: 606

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 13:52 | odkaz na příspěvek
coro:
Záleží na všeličom, hlavne na type modelu

coro:
Napadlo ma nahodiť starý klasický AXI 2820/10, KV 1138


Díky moc zase som sa dozvedel niečo nové (úprimne) !!!!
PS: Ako sa merá odpor motoru keď sú tam tri kábliky
Bydlisko: Banská Štiavnica ( 51 rokov )
coro
modelár

Příspěvků: 886

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 15:18 | odkaz na příspěvek
Ja to meriam tak že si na lab zdroji nastavím pomocou meráku presne 1,0A prúd, prepnem merák na milivolty a pripojím ho k dvom drátom z motora, a potom niekam na tie konektory motora (nie meráku) pripojím ten zdroj prúdu 1A - zobrazené milivolty = miliohmy.
Lebo bežný merák by nič rozumné nenameral, leda tak odpor vlastných hrotov (a to mám 4miestny, aj tak je to úplne mimo - nejaký rozsah 200 ohmov keď potrebuješ namerať 0,04 ohmu...)
No a pre každú kombináciu dvoch káblikov z troch to musí aspoň približne sedieť..

Poviem pravdu že údaje z DriveCalc mi nie sú úplne jasné lebo ten to počíta matematicky, z poklesu nameraných otáčok podľa zvyšujúceho sa prúdu pri zaťažení..., a má tam dvojnásobné hodnoty. A to mi nijak nesedí , ani na to že väčšina motorov je zapojená do trojuholníka a ani na tie čo sú do hviezdy..
Ale tie výpočty inak perfektne sedia.
jetylo
modelár

Příspěvků: 1068

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 5. 2011 o 16:55 | odkaz na příspěvek
nebude to tym ze indukcnost ma iny jednosmerny a iny striedavy odpor? (to len na okraj) mozem sa mylit
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
Jirka
modelár

Příspěvků: 62

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 5. 2011 o 21:23 | odkaz na příspěvek
pro CORO
Chtěl bych Tě požádat o laskavost:
- v modelu větroně ASW 15 je osazen motor BL Outrunner 2830,1300rpm/V,max 12,6 V/12 A - tyto údaje jsou na motoru napsány.Vrtule je 9" x 5",aku lipol 2S
- je možno jej nahradit motorem Turnigy 28 - 26,1350 kv http://www.bighobby.cz/www-bighobby-cz/eshop/6-1-MOTORY/22-2-Turnigy-SK/5/387-Turnigy-SK-28-26-1350kv-260W,aku lipo 2S,uvažuji případně o lipo 3S,vrtule 8" x 4" ?
S původním osazením mě trvá dost dlouho než vystoupám do větší výšky.Od té záměny bych si sliboval svižnější stoupání.V žádném případě není mým cílem,aby model stoupal "kolmo" nahoru.
Děkuju za Tvůj názor.
Bydlisko: Trutnov
jetylo
modelár

Příspěvků: 1068

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 5. 2011 o 22:13 | odkaz na příspěvek
Ja mám tiež ASW 15 od robbe a tiež špekuľujem, lebo na ten 2S je to také vlažné. Nie že by to nešlo s tym lietať, ale motorový let je taký dlhší ako by sa mi páčilo.- Ja ale je asi nebudem meniť motor, ani regulátor, skúsim tam dať len 3-článok, a k tomu vhodnejšiu sklopku. Aj tak už som musel dovažovať na chvost a väčší a tažší motor by som musel dovažovať zase len na chvoste. to je zbytočne váha naviac.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
coro
modelár

Příspěvků: 886

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 5. 2011 o 06:44 | odkaz na příspěvek
K ASW15 - ten motor 2830 je zrejme väčší ako ten 2826, takže ak oba budú mať KV (otáčky na volt) cca 1300 tak ten väčší mal mať nižší odpor a teda dovoliť vyššie zaťaženie, t.j. vyšší prúd - pre rovnaké napätie teda aj výkon.
Neviem aký má odpor, a ako by sa správal na 3s lipo, ale myslím na zvýšenie výkonu je vhodnejšie zvýšiť napätie a dať menšiu vrtuľu aby zostal približne rovnaký prúd. Motor na linku je teda podľa mňa slabší ako pôvodný.

Väčšina strát v motore (pri vyššom zaťažení) vzniká prechodom prúdu, tak ak nejaký motor znesie 12A z 2s, mal by zniesť 12A aj z 3s a teda poskytnúť o tretinu vyšší výkon. Na to aby tam bol rovnaký prúd (a bol teda pre motor primeraný) treba použiť výrazne menšiu vrtuľu. Či to je nevýhoda a ako až výrazne sa prejaví že je menšia, závisí na type modelu, ale ak je to vetroň tak by nemal mať veľký odpor a nemuselo by to vôbec vadiť.

Je tam rozdiel aj v stratách v železe, ktoré závisia na otáčkach, takže sa na vyššom napätí zvýšia, ale tie by nemali byť vysoké a hlavne tie nezávisia na prúde. To spomínam len aby to bolo povedané že aj také niečo sa tam prejaví.

Druhá možnosť ako tam dostať vyšší výkon, je motor rovnakých rozmerov a na rovnaké 2s Lipo, ale s nižším odporom.
- Napríklad ak pojdem až na KV 2200 tak motorček BL2212-06 (tieto čísla sú vnútirným rozmerom statora, vonkajší rozmer zodpovedá rozmerom 2826 - 50 gramový motorček) znesie vyše 20A. Priznám sa že ho mám použitý pri odbere až 28A, možno to je trochu moc ale netvári sa že by mu to vadilo a ani sa neprehrieva.
Samozrejme, aj baterka a regulátor musia vydržať ten prúd.
Pri 2s Lipo a vrtuľke 6/3 to bude brať rovnakých cca 12A. Účinnosť motora super, ale zase malá vrtuľka nemá taký ťah (ale nemusí pracovať neúčinne!) - ako som písal, záleží na type modelu.
Pri 8x4,5 by to už malo odber 25A, ale stále pri celkom dobrej účinnosti. Na zváženie.

Tretia možnosť je jednoducho pridať článok a použiť 3s Lipo s pôvodným motorom a menšou vrtuľou.
- Či regulátor znesie 3s Lipo by malo byť na ňom uvedené, ale treba dať pozor na časť regulátoru BEC - zdroj 5V pre príjmač a servá, budú na ňom 3x vyššie tepelné straty ako pri 2s lipo. (pri znižovaní napätia lineárnym stablizátorom, zo 7V na 5 je rozdiel len 2V, zle z 11V na 5 je rozdiel 6V a teda 3x vyšší výkon ohrieva ten stabilizátor!). Dá sa to prinajhoršom riešiť externým BEC, predáva sa to bežne aj na hobbyking.
- vrtuľa pre motor 2830 s KV1350 na 3s Lipo, pre cca 12A odber (pôvodný regulátor a nápis na motore), by mala byť cca tá 8x4 alebo možno aj 7x4.

Tretia možnosť mi pripadá najvhodnejšia, ale to samozrejme záleží aj na tom čo človek má doma v šuflíku (ktom má 25A regl a nejaký 2s lipo 2000-3000mAh, radšej kúpi len motorček)..

DriveCalc mi píše na Graupner CAM 8x4,5" listy sklopky varovanie, že Max RPM 9600 - vie niekto prečo??
Inak Aeronaut CAM listy sú aj v týchto malých rozmeroch super, len tam tiež bola polemika okolo maximálnych otáčkach - pokiaľ viem sú dve verzie, s tenším koreňom listu a s hrubším. Každopádne nie je to tu o takom výkone a otáčkach, že by sa mala nejaká vrtuľa trhať, píšem o tom len pre to varovanie v programe.
Ale nepoužite listy graupner "Gear Prop", tie sú slabé - sú určené na malé otáčky k prevodovkám.

EDIT: a pozrel som si na youtube nejaké videá čo našlo Robbe ASW 15, a mnohé tie modely sa tam ledva plazia - pritom ten model nevyzerá nejak subtilne.. nevošiel by tam motor s priemerom 35mm? Bol by ale ťažší a bolo by treba aby prepážka poriadne držala (kvoli vibráciám aby to nezačalo kmitať), aj baterky čo dajú vyšší prúd by to chcelo, aj regl..

Ale ani s bežným motorom 2830 na 2s, to nemôže byť až tak zlé ako na tých videách.
- Toto je dosť dobrý 28mm motor(pár mm dlhší): T2836-1000
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8139
Meranie http://www.rcmania.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22290&postdays=0&postorder=asc&start=0
Na 3s s vrtuľou 8/6 (vydržal by aj 9" možno 9/5, ale načo..).. regl by mal byť 25A a baterky napr. 2200mAh.
Jirka
modelár

Příspěvků: 62

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 13. 5. 2011 o 15:02 | odkaz na příspěvek
CORO
děkuji za vyčerpávající odpověď.Zřejmě to ponechám tak jak je,snad to zkusím na aku 3S (1000 mAh).Motor většího průměru by se tam nevešel.Vydlabávat a zeslabovat trup abych tam dostal motor průměru 35 mm nebudu.Aku 3S nad 1000 mAh se také do prostoru určeného pro aku nevejde,pokud bych nedal někam jinam regulátor.Už tato velikost je knop.Sice na RC mánii (cz) jeden kolega popisoval jak tam dal 3S 2200mAh.Zkrátil výztužnou trubku trupu a pod křídlem,kde je místo pro zátěž při létání na svahu vydlabal prostor pro tento aku.Tak daleko bych se však nechtěl pouštět.Až na to pomalejší stoupání jsem s modelem a jeho letovým projevem spokojen.
Bydlisko: Trutnov
DaggyMAC
team RCPortál

Příspěvků: 1734

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 16. 5. 2011 o 07:32 | odkaz na příspěvek
Jirka, to vydlabávanie pod krídlom pre batériu som robil ja. Pozri sa tu: http://rcmodely-forum.sk/asw-15-robbe-t1847.html?vsetko=1

Máš tam uvedený motor, vrtulu, regulátor, servá. Je tam aj video aby si videl, ako to svižne stúpa. Dôvod prečo som vydlabával priestor pre batériu bol celkom prozaický - kúpil som si dvojmetrovku preto, aby som mohol lietať na 2200mAh 3s, ktorú som mal doma, ale netušil som, že sa do ASW 15 nevojde. Napriek ťažkej batérii mal model skvelú kĺzavosť a celkom dobrú dynamiku. Ak by to bolo ľahšie, bolo by to skôr na škodu ako na úžitok, s modelom som mohol lietať aj počas silnejšieho vetra. Letový čas bol ohromný, ak vydržíš hodinu, tak s 2200mAh lietaš hodinu...
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
  • Odpovědět
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodní stránka
  • 536 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 26 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: