Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Kategorie

RC vybavení (48)

  • Facebook
  • Reklama

Rozdelenie akumulátorov

Přidané: 12. 10. 2009 o 18:18 | ID článku: CLA3 | Zobrazeno: 23074x | Komentářů: 42 | Autor: Brano

Li-Ion

Lítium-iónový akumulátor funguje podobne ako Ni-MH batéria, nosičom energie je však lítium – kov s mimoriadne nízkou hustotou, poskytujúci články s vysokým napätím (keďže je na začiatku elektrochemického radu napätia kovov).
Kladná elektróda je tvorená zmesou oxidov lítia s ďalším kovom.
Zápornú elektródu tvorí uhlík so zmesou ďalších chemikálií.
Elektrolytom je zmes esterov (každý výrobca si chráni svoje zloženie).
Prvý krát sa dostali na trh v roku 1993.
Ponúkajú väčšiu kapacitu ako porovnateľné Ni-MH akumulátory, sú však drahšie.

Výhody:
Pomalé samovoľné vybíjanie
Nevýhody:
Krátka životnosť
Menšia prúdová zaťažiteľnosť
Vyššia hmotnosť oproti LiPol


Ni-Cd

Katódou v tomto akumulátore je Ni(OH)2 a anodou je Cd(OH)2. Elektrolitom medzi nimi je vodný roztok hydroxidu sodného NaOH. Pri nabíjaní sa aktívna zložka kladnej elektródy (Ni(OH)2) mení na hydroxid-oxid niklitý (Ni(II) prechádza na Ni(III) a hydroxid kademnatý na kovové kadmium. Tieto deje však môžu prebiehať len do plného nabitia elektród. Pokiaľ nabíjanie pokračuje aj po úplnom nabití elektród, dochádza k prebíjaniu, pri ktorom sa začne rozkladať elektrolyt. Chemické deje prebiehajúce pri prebíjaní hermetických Ni-Cd akumulátorov je možné veľmi zjednodušene opísať celkovou rovnicou:

Výsledným dejom je to, že kyslík uvoľnený pri prebíjaní na kladnej elektróde je viazaný na zápornej elektróde. Kovové kadmium, vznikajúce ako produkt nabíjania zápornej elektródy, je pritom oxidované na Cd(OH)2, čím je zabránené ich úplnému nabitiu s nasledujúcim prebíjaním a nežiadúcim vývojom vodíka. Proces prebíjania hermetických akumulátorov sa z vonkajšieho pohľadu javí tak, že článku je dodávaná elektrická energia, ktorá sa premieňa na teplo – článok sa zahrieva.

Výhody Ni-Cd akumulátorov:
vysoká životnosť a spoľahlivosť,
možnosť odberu veľmi vysokých prúdov,
schopnosť rýchleho nabíjania,
veľký rozsah pracovných teplôt pre vybíjanie (–40 až +70 °C),
výborné mechanické vlastnosti,
relatívne malá zmena napätia v priebehu vybíjania, čím je daný prakticky konštantný výkon spotrebičov napájaných NiCd akumulátormi.
Nevýhody Ni-Cd akumulátorov:
menšia merná energia vztiahnutá na hmotnosť alebo objem,
obsah kadmia (Cd je klasifikované ako látka škodlivá životnému prostrediu).
Napätie akumulátora v nabitom stave je 1,4 V, čo umožňuje jeho rozmanité využitie. V minulosti sa Ni-Cd akumulátory používali vo všetkých možných mobilných zariadeniach, dnes sa ich použitie obmedzuje hlavne kvôli ochrane životného prostredia (obsahujú ťažké kovy).


Ni-Mh

Intenzívny výskum a vývoj Ni-MH akumulátorov začal v 80-tych rokoch minulého storočia. Hlavným dôvodom boli požiadavky ekológov na náhradu škodlivého kadmia v Ni-Cd akumulátoroch vhodnejším materiálom. Postupne nahrádza Ni-Cd batérie (namiesto kadmia je zliatina niklu, absorbujúca vodík ako ZrNi2, alebo La-Ni5). Ni-MH akumulátory boli uvedené na trh v roku 1991.

Kladná elektróda Ni-MH akumulátorov má rovnakú konštrukciu a rovnaké zloženie aktívnej hmoty ako kladná elektróda Ni-Cd akumulátorov. Znamená to, že elektrochemické zmeny prebiehajúce pri nabíjaní a vybíjaní sú zhodné.

Záporná elektróda obsahuje ako elektrochemicky aktívnu látku kovovú zliatinu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania viazať a uvoľňovať vodík.

V priebehu prebíjania sa na kladnej elektróde uvoľňuje kyslík.

Akumulátor musí byť zhotovený tak, aby po dosiahnutí úplného nabitia kladnej elektródy zostala časť aktívnej hmoty zápornej elektródy nenabitá. Kyslík vznikajúci pri prebíjaní na kladnej elektróde prechádza poréznym separátorom na zápornú elektródu, kde je redukovaný.

Plynný kyslík je takto viazaný a súčasne je oxidovaná aktívna hmota zápornej elektródy, ktorá nemôže byť úplne nabitá a nedochádza tak na nej k vývinu vodíka počas prebíjania. Tento dej sa nazýva rekombinácia a umožňuje hermetizáciu Ni-MH akumulátorov.

Výhody Ni-MH akumulátorov v porovnaní s Ni-Cd:
väčšia kapacita získaná z článku rovnakých rozmerov,
menšia záťaž pre životné prostredie.
Nevýhody Ni-MH akumulátorov:
menší rozsah klimatických a mechanických odolností,
väčšie samovybíjanie,
vyššia cena v porovnaní s Ni-Cd.
Pri poruche sa článok preruší u NiCd sa skratne


Li-Poly

Lítiumpolymérová batéria je najnovším typom batérií.
Ponúka niekoľko výhod:
vysokú energetickú hustotu (až dvakrát viac oproti Li-Ion batériám), nižšiu hmotnosť a možnosť batérie tvarovať.
Nevýhody:
Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Staršie typy Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Lipolky novej generácie majú dobu nabíjania skrátenú na cca 1/3-1/2 a životnosť sa blíži k 250 cyklom. Pri častom používaní ešte viac.
dlhšie uskladňovanie má za následok znižovanie kapacity a zvyšovanie vnútorného odporu

Gelové akumulátory

Životnosť väčšiny chemických akumulátorov sa pohybuje okolo 3 rokov (približne 1 000 nabíjacích cyklov). Existujú však aj akumulátory so životnosťou okolo 6 rokov (olovené a nikel-kadmiové). Tieto aku. sa používajú buď ako zdroj pre nabíjačky na miestach kde nieje možnosť napájania priamo zo siete. Avšak kvôli ich váhe a objemu, ich nemožno použiť priamo v modely. Najväčšie uplatnenie majú v automobilovom priemysle. Majú vysoké štartovacie napätie a preto monočlánky aj tohoto druhu aku. sa používajú na žhavenie motorovej sviečky v modeloch.

Ďakujeme užívateľovi - banova
Upravil: Michall72

1 2 3
Autor Zpráva
banova
modelár

Příspěvků: 963

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 12. 10. 2009 o 19:20 | odkaz na příspěvek
Konečne si to sem dal Nemáš začo
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
Brano
team RCPortál

Příspěvků: 3266

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 12. 10. 2009 o 19:30 | odkaz na příspěvek
Este budu doplnene Ni-Fe a olovene
Bydlisko: Brno ( 33 rokov )
Michall72
modelár

Příspěvků: 825

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 12. 10. 2009 o 20:36 | odkaz na příspěvek
a gelove nepribudnu?
Bydlisko: Humenne
Brano
team RCPortál

Příspěvků: 3266

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 12. 10. 2009 o 21:01 | odkaz na příspěvek
Ak ich vypracujes, tak ano
Bydlisko: Brno ( 33 rokov )
Michall72
modelár

Příspěvků: 825

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 4. 11. 2009 o 18:35 | odkaz na příspěvek
pribudli gelove aku
Bydlisko: Humenne
peco737
modelár

Příspěvků: 143

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 11. 2009 o 12:08 | odkaz na příspěvek
Li-Poly vydrzia len 150 nabiti?
Bydlisko: Bardejov
mihal
modelár

Příspěvků: 569

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 11. 2009 o 13:31 | odkaz na příspěvek
no neviem podla mojich info vydrzia 200 az 500 v zavystosti na ako ich pouzivas
Michall72
modelár

Příspěvků: 825

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 11. 2009 o 15:03 | odkaz na příspěvek
moja ma uz nejakych 200-250 a stale ide... nie ako keby bola nova, ale skoro je to to iste... zalezi aj podla znacky, spôsobu pouzivania... ci ju zatazujes alebo nie... a tak..
Bydlisko: Humenne
Ro.bo
modelár

Příspěvků: 1143

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 11. 2009 o 15:19 | odkaz na příspěvek
Podľa mňa to dosť záleží aj od výrobcu, používania, nabíjačky, zaťaženia a pod.
Niekedy človek až žasne čím nabíjajú niektorý experti tieto baterky.
Ja osobne som zažil prípad keď modelár kúpil baterku 3S 1000mAh 15C lebo bola najlacnejšia, výrobca udal max zaťaženie 15A a on z nej veselo ťahal 28A jasné že po 15 nabitiach bolo po nej a od vtedy nadáva na danú značku.
Sem tam sa vyskytnú aj nejaké nepodarky netvrdím že nie ale životnosť závisí hlavne od voľby správnej baterky pre daný pohon, používania, nabíjania a skladovania.
Bydlisko: Turčianske Teplice
daggerf102
modelár

Příspěvků: 63

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:09 | odkaz na příspěvek
A hlavne pozor na dátum výroby. Keď sú staré, nik sa o ne nestará a samo vybíjaním keď dojdú pod 3V už ju nerozchodíte.
Bydlisko: Ružomberok ( 54 rokov )
ggeerrii
modelár

Příspěvků: 618

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:17 | odkaz na příspěvek
"daggerf102":
A hlavne pozor na dátum výroby. Keď sú staré, nik sa o ne nestará a samo vybíjaním keď dojdú pod 3V už ju nerozchodíte.

preto sa oplati mat doma vybijacku a zrovnavacku
Bydlisko: bratislava ( 47 rokov )
ggeerrii
modelár

Příspěvků: 618

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:21 | odkaz na příspěvek
"Blackshadow":
Ak ich vypracujes, tak ano

: : : to uzivatel banova napisal tento clanok ??? dobry , black mozem aj ja daco napisat , a potom ti to podsunut SS
Bydlisko: bratislava ( 47 rokov )
mihal
modelár

Příspěvků: 569

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:37 | odkaz na příspěvek
no lipolky maju sakra male samovibijanie ale samozrejme ak ich ulozis vybyte na dva roky do suplika uz sa ani neoplati ich nabijatak maju pod 2,7 volta.
treba dodrziavat par zasad lipolky totizto neodpustaju ziadnu chybu kazda ich poznaci nejako
daggerf102
modelár

Příspěvků: 63

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:40 | odkaz na příspěvek
Joj chlapci ked Li polku vybiješ pod 3V, tak ju môžeš rovno zahodiť, a môžte si tu písať čo chcete, už nikdy nebude mať kapacitu. Inak nechápem, že aj v ked kupite mobil s Lipolkou, kážu to vybiť a až potom nabíjať. Ved to je proti rozumu, Lipolky sú úpne na inom princípe, ako NiCd memory efekt vôbec neni
Bydlisko: Ružomberok ( 54 rokov )
Brano
team RCPortál

Příspěvků: 3266

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 1. 2010 o 17:42 | odkaz na příspěvek
LiPo baterie odkladat len v nabitom stave !
Bydlisko: Brno ( 33 rokov )
1 2 3
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 924 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: RedBaron, DaggyMAC, Volko55,