autor | zpráva | |
bibo modelár Příspěvků: 34 Moje modely Poslat zprávu |
Zdravím, dostal som svoj prvý benzíňák. Ide o Ryan STA od BH,232 cm rozpätie , cca 170 cm dĺžka ,váha cca6,2 kg motor MVVS 30 , servá HS645MG krídelká a výškovka (4X) HS485HB klapky a DS120M smerovka.Prečítal som dosť diskusií na téma zapojenie serv a prijímača , ale mám v tom čím ďalej tým väčší hokej. Prosím o radu , ako zapojiť a napájať elektroniku. Použiť 1X Optima 9 a servá napriamo? Použiť 2X Optima 7 a zapojenie serv do kríža ? Použiť Optima 9 a zapojenie viesť cez nejakú rozvodnú dosku ? (oddeliť napájanie serv a prijímača ? ) Pri rozpätí okolo 220-230 cm som sa na diskusiách stretol s rôznymi názormi , ale v podstate prevažovali vyššie uvedené 3 zapojenia. Prosím o radu , čo z toho by bolo najoptimálnejšie? Vďaka. |
|
Tomi modelár Příspěvků: 300 Moje modely Poslat zprávu |
Použil by som OPTIMA 9.Serva by som pri takom počte určite napájal cez rozvodnú dosku(power box).Napr. niečo také: http://www.kolmanl.info/index.php?show=show_txt&alias=RLUNAK_KABELAZ |
|
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Na takom malom modele je rozvodna doska nezmysel. Pouzi ale napajanie prijimaca cez viac pinov. Prijimac ti staci jeden |
|
RaikoAl modelár Příspěvků: 606 Moje modely Poslat zprávu |
To sa robí tak, že zo zdroja sa vyvedú ďalšie dva kábla a zasunú sa do volného kanálu na prijímači, alebo sa použije ďalšia baterka a tá sa zasunie do volného kanálu (či už 2xBEC, alebo Bat )? |
|
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Použi baterku čo určite udrží odber všetkých serv bez problémov s poklesom napätia, a u Hitec Optima použi navyše aj samostatný kábel od baterky do SPC portu - je to iné pripojenie ako len zasunutou prepojkou zo zbernice serv. Robí sa to viacerými káblami z jednej baterky, najslabším miestom je ten konektor. Spojiť dve baterky len tak rovno na seba nie je (pri niklákoch) rozumné.. Možno Lixx čiže napr. 2s A123 2300 keby si použil, by sa dalo spojiť dve - ale zas tie vôbec netreba dávať dvojmo (ak sa nezabudnú nabiť...) |
|
RaikoAl modelár Příspěvků: 606 Moje modely Poslat zprávu |
A bolo by to reálne, alebo sa to používa (špekulácia), že použiť ako hlavné napájanie (mimo tému) z regulátora a baterku s BEC ako poistenie ? A k tomu by som sa chcel opýtať, že potom ako to "ťahá" elektriku či z oboch rovnako, alebo prijimač uprednostňuje jeden kanál ? |
|
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
V príjmači sú + a - všetkých serv natvrdo spojené a ešte aj býva na tom spoji hrubá vrstva cínu aby vydržal. Nie je tam nič čo by niečo uprednostňovalo, len rovný priamy spoj. Dva rôzne zdroje (alebo aj rovnaké ale ak nie je zaručené rovnaké napätie - napr dva BECy alebo dve sady niklákov), to treba nejak inteligentnejšie riešiť, nie len tak pripojiť. Možno stačí cez diody, ale mne sa to osobne nepáči, a občas sa o tom vedie dlhá polemika, o prínosoch versus možných problémoch.. V jednoduchosti je krása - 2s A123 dajú 100A aj trvale, do skratu oveľa viac, a ťažko ich niečím prekvapiť (môžem zopakovať, že teda ak sa nezabudnú nabiť... ale to môžeš zabudnúť aj niekoľko sád rovnako ako jednu). Sú poruchovejšie veci v modeloch než toto. ALE servá by museli vydržať 6,6V - záleží na nich.. Lebo zložité veci = viac možností poruchy.. ešte aj nejaký extrasuper inteligentný špičkový prepínač záložných bateriek, sa v minulosti ukázal ako hovadina, lebo pri prepnutí na milisekudu prerušil napájanie príjmačov a niektoré extramega americké geniálne príjmače z toho zmrzli a model za zakopal pod zem... |
|
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Na benzinaku nebudes mat ani regulator, ani bec. Dva zdroje sa daju pripojit cez diodu. Spotrbic si taha energiu vzdy so zdroja s vyssim napatim. To znamena, ze sa vybijaju prakticky sucasne (kyvadlovo). Na rozdiel od cora si nemzslim, ze pri spojeni cez diody by mal nastat sebemensi problem. |
|
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
A co sa tyka napajania A123 napriamo. Serva 645MG, ktore tam mas aj ty, takto napajam v styroch modeloch bez problemov. |
|
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Pokiaľ viem z počutia, tak pri benziňákoch sa vždy používa oddelená druhá baterka pre zapaľovanie, a striktne sa všetci bránia akémukoľvek vodivému prepojeniu s obvodom kde je príjmač so servami. Ak chcú použiť vypínanie zapaľovania z príjmača, musí byť opticky oddelené. Jednoducho preto že zapaľovanie je o hádzaní iskry.. |
|
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Na zapaľovanie musí byť iná baterka to je jasné, ale načo dve na rx ? To mi hlava nebere Vypínanie zapaľovania cez rx je tiež mimo môjho myslenia. Asi si niekto rád komplikuje život. |
|
bibo modelár Příspěvků: 34 Moje modely Poslat zprávu |
Vďaka za reakcie , páni . Konečne som sa po práci dostal na net. No , Vypínanie zapaľovania riešim elektronickým vypínačom , určite nie cez rx a ako píše lv , načo si komplikovať život , keď je na vysielači trohhle cut , no nie ? Samozrejme , že na zapálko zvlášť aku . Čo sa týka napájania rx, tak cez SPC , v pohode LiFe , tie plánujem použiť .Čo som pozeral do manuálu , tak by mal údajne vydržať napájanie na priamo až 35V . Servá ,dobrá správa je , že 645MG 6,6V vydržia , ale vydržia ich aj HS485HB a DS120M ? LiFe budem používať prvý krát , takže , doteraz som sa týmto nezaoberal.Lenže pri napájaní cez SPC treba vytiahnuť z rx prepojku a ak som správne pochopil ,tým sa oddelí napájanie samotného rx a servá bude treba napájať buď zvášť aku , alebo cez V kábel z jedného . Jasné , že sa chcem vyhnú ť kadejakým stabilizátorom napätia a podobným ptákovinám , ktoré sa pri vibráciách benzíňáku môžu porúčať , proste , musím nájsť najjednoduchšie riešenie s minimom pridanej elektroniky .Preto som sa pýtal aj na rozvodnú dosku , tým som mal na mysli jednoduchý plošák , ako je v prvej reakcii od Tomiho , ale to beriem ako druhú možnosť. Prvá by bola , všetko na priamo , ak to teda nebude na hrane s napätím LiFe a čo znesú servá . |
|
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Zpráva odeslána: 19. 3. 2012 o 07:00
| odkaz na příspěvek
Niekedy váham nad tým či je bezpečnejšie dať dve sady A123 /1100mAh a spojiť ich paralelne až niekde v modeli (netreba žiadnu elektroniku a tie malé keď náhodou zlyhajú prerušia sa, neskratujú sa ako tie 2300) , než jedna 2300. Neviem sa rozhodnúť, lebo zas tie 2300 asi naozaj vydržia všetko a snaha čokoľvek urobiť zložitejšie to môže len zhoršiť. O pridaných prepínačoch či diodách si myslím že pridajú riziko že zhyhajú práve tie pridané doplnky - ale zas 2s lixx sa paralelne spojiť môžu aj bez čohokoľvek navyše.. Ja o benzínoch vlastne nič neviem, ale tak z počutia sa mi zdá že vypínanie zapaľovania pre prípad zlyhania normálneho riadenia (napr zmrzne spektrum príjmač že ani nestiahne plyn, alebo že len jednoducho odíde servo alebo teda práve to spomenuté napätie..), je niekde myslím že dokonca aj povinné.. Ak je v modeli jedno či dve servá čo potrebujú 5V, dal by som BEC až za príjmač čiže len do jednotlivých káblikov práve toho/tých serv, a zbytok by zostal napriamo (stačí lineárny keď je malý rozdiel napätia, ale musí pracovať aj pri tak malom vstupnom napätí - niektoré potrebujú viac a nedajú sa použiť, iným stačí cca pol voltu rozdiel a tie sú ok.). Asi by ale aj tu bolo rozumnejšie vymeniť servo za také čo to napätie zvládne. Čo sa týka kúsku plošáku niekde v rozvode káblov, kam sa dá priviesť napájanie slušne hrubým káblom od baterky a všetky servokábliky (ale nemusia tam byť všetky servá, napríklad stačili by len tie z krídla.. veď napätie prejde aj do príjmača cez tie kábliky od dosky, a môže do niektorých serv prejsť cez príjmač) - na jednej strane je to dobrý nápad, ale na benzíne by som sa bál že sa to po pár minútach rozoberie vibráciami. Mysím niečo takéto: http://www.kolmanl.info/images/p5110122.jpg (z http://www.kolmanl.info/index.php?show=KABELAZ_RESENI#KABELAZ_TRUPU_UV ) tak to vo vetroni v pohode, ale do benzínu určite presne takto nie! Letované káble by sa vylámali vlastnou váhou, vibráciami od motora. Možno by ich ale stačilo zaliať nejakým gumovejším (napr tavným) lepidlom? |