Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Prečo lietam deproňáky?

Přidané: 19. 3. 2012 o 11:58 | ID článku: CLA109 | Zobrazeno: 11149x | Komentářů: 11 | Autor: Ďusi

Prečo lietam deproňáky

Prečo lietam deproňáky? Túto otázku často slýcham a často ju nevyslovenú vidím v očiach iných modelárov. Na modelárstve je úžasná práve tá možnosť vybrať si z nepreberného množstva druhov modelov a pohonov, tvarov a rýchlostí, veľkostí a náročnosti. Tak prečo práve Depron?

Patrím k tým "socialistickým" modelárom, ktorí mohli stavať modely vďaka istej dávke technickej zručnosti. Modeláriť znamenalo v prvom rade model postaviť a až potom ho používať. A intenzívnosť používania bola priamoúmerná náročnosti stavby a získavaniu potrebného materiálu. Stavebnice a bižutéria bola len v časopise Modelář v rubrike "Novinky z Norimberku" a zopár katalógoch Graupner, ktoré sa potulovali po Slovensku. Teda čo si človek neurobil sám, to nemal. Ako mladý chalan som si vyskúšal od rakiet a raketoplánov cez lodičku na Mars II, malé gumáky až po upútané lietadlá, pokiaľ som nezakotvil u áut na elektropohon. Najmä o to viac si človek šanoval model počas pretekania, o čo viac sa pri stavbe natrápil.
Neskôr sa stali stavebnice dostupnejšie, modelárstvo sa zmenilo zo stavby na skladanie a údržbu a hlavne jazdenie s modelmi, už nerozhodovala zručnosť, ale veľkosť peňaženky a rovnako sa aj zmenil vzťah pilotov k svojim modelom. Kúpiť sa dalo všetko, pre mnohých to nebol problém a tak sa namiesto šanovania modely rozbíjali. A nie len vlastné. A keď som si raz nedokázal po preteku odpovedať na otázku, prečo vlastne jazdím s autíčkami, na ďalší som sa jednoducho už neprihlásil. A keďže som si na túto otázku nedokázal odpovedať ani po roku, všetko, čo s dalo, som rozpredal. Ako som na začiatku autíčka miloval, tak ma teraz prestali zaujímať.

Náš klub už od osemdesiatych rokoch minulého storočia disponuje klubovými priestormi, v nich sme sa okrem stavby svojich súťažných, ale aj modelov pre zábavu, venovali práci s deťmi a svoju šikovnosť si cvičili na modeloch hádzadiel. Dobrá fyzická kondícia na nás bola vidieť, lietali sme v lete aj v zime. Keď sme prestali pretekať s autami, dostavila sa po čase abstinencia kniplov. Vedeli sme, že ani ja ani Miro, nechceme súťažiť, ale chceme mať z modelárstva radosť a chceme svoje modely ovládať aj počas letu. Jednoznačne z toho vychádzali lietadlá. Lenže nikto z nás nemal skúsenosti s lietaním, aj keď robiť so spaľovacími motormi MVVS nebol nijaký problém, a predstava, že budeme pol roka stavať lietadlo podľa plánu a potom ho pri prvom lete rozmlátime, nás ani chvíľu nelákala. Spomenul som si, čo som pred rokmi radil Samovi, aby sa vykašlal na motoráky so žhavíkmi a kúpil si stavebnicu elektroletu.
Jeden z našich kolegov, Vlado, ktorý nejazdil, si postavil Lazzy Bee. Depronovú na MIG 400. Lietalo to úplne samo a aj keď to spadlo, nič sa tomu nestalo. Bolo rozhodnuté. Už len vybrať správnu predlohu. A nakúpiť vybavenie.

V čase internetu nijaký problém. Vlastne jeden by tu bol. Vybrať si z toho množstva ponúk. Po spúste večerov presedených nad notebookom, študovaním skúseností iných, som nakoniec vybral Potenského Junior ako vzor nášho budúceho školného lietadla. Plánik som zväčšil z pôvodne halového mrňúsa na rozpätie 1100 mm, zakreslil vnútornú konštrukciu a išli sme stavať overovaciu sériu.

Výsledok predčil naše očakávania.

Aj keď na lietadlách bolo vidno, že sa učíme spracovávať Depron, podobali sa na skutočné lietadlá a aj lietali. Zniesli celkom tvrdé zaobchádzanie začiatočníkov vo vzduchu (štatovať sa môže, pristávať sa musí) a ak sme ich o zem "opreli" trochu tvrdšie, namiesto klasického táboráku z nepoužiteľných zvyškov korábu neba sa konala malá oprava v dielni za výdatného použitia zázraku zvaného Purex. Neskôr sme zmenšili vzpätie uší krídla, pridali výstuhu až do ucha či úplne zmenili krídlo na klasické V s krídelkami po celej dĺžke rozpätia. Tým Junior dospel a stal sa plnohodnotným lietadlom. My sme tiež dospeli a dúfam, že právom sa môžeme nazývať pilotmi RC lietadiel. Junior splnil to, čo sme od neho očakávali. Že nás naučí lietať, že nás naučí pristávať, že nás nauči reagovať vo vzduchu na rôzne situácie. A to všetko za minimálnych nákladov a minimálneho rizika totálnej deštrukcie pri sebemenšej chybe pilota alebo nedostatku skúseností. Ako sa to stávalo našim bývalým klubovým kolegom so spaľovákmi.



Medzi tým Vlado postavil Dromadéra, samozrejme z Depronu, C-160 Transall, krídlo z Depronu. Lieta aj Hornet, z Depronu. Jednoducho extrudovaný polystyrén sa nám javí ako veľmi univerzálny a stavebne nenáročný materiál s jednoduchým spracovaním, ktorý zabezpečuje modelom vysokú pevnosť a nízku hmotnosť. Samozrejme, že občas treba konštrukciu vystužiť. Používame balzu, pretože mne osobne sa pri slove "uhlík" po tých rokoch špičkového jazdenia s autami ježia chlpy na celom tele. A kombináciou balzy a Depronu sa dajú postaviť neuveriteľné tvary!



S jednosmernými motormi máme bohaté skúsenosti z čias autíčiek, rovnako tak s batériami NiCD či NiMH. A nabíjačky. Vieme tieto motory používať a v prípade potreby z nich vyžmýkať neuveriteľný výkon. Takže pri prvých letoch sme nemuseli riešiť správanie sa modelu vo vzduchu, polohy jednotlivých kniplov a ešte sa venovať pokašliavajúcemu motoru. Motory máme jednoducho prečítané, "bang-bang" ovládanie kniplov nám tiež nehrozilo, tak sme sa mohli sústrediť na tretiu osu a let samotného modelu. Na rozdiel od "klasických" leteckých modelárov, ktorí sa museli učiť zaobchádzaniu s akumulátormi, nabíjačkami a motormi, my sme sa museli naučiť "len" lietať. Všetko ostatné máme dávno v malíčku.

Dnes už, pravda, lietame na strieďáky, ale na "plechovkové" začiatky rád spomínam.

Dnes mi nerobí problém odpovedať si na otázku, prečo lietam s modelmi lietadiel.
Pretože mi modelárstvo opäť prináša radosť.



A prečo lietam "len" deproňáky a čínske motory?
Pretože Depron mi umožní rýchlo a jednoducho postaviť model lietadla a čínske striedavé motory s LiPol akumulátormi mi umožňujú toto všetko lacno prevádzkovať.

Zatiaľ sa ešte stále mám vo vzduchu čo učiť. A mám pocit, že ako cvičebné náradie mi deproňáky ešte chvíľu vydržia.

Ďusi
DepronTeam Veľký Krtíš
http://rcmodely.nasehobby.sk

Autor Zpráva
Jano Prsanec
modelár

Příspěvků: 463

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 24. 3. 2012 o 17:15 | odkaz na příspěvek
Ďusi, tradične dobrý článok, ešte raz sa Ti chcem poďakovať, že ma váš web uviedol do sveta RC lietadiel a osobne doporučujem depronové modely práve pre úplné začiatky.
Bydlisko: Banska Bystrica ( 45 rokov )
Pancer
modelár

Příspěvků: 626

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 24. 3. 2012 o 21:45 | odkaz na příspěvek
Julo, dobre si to napísal.
Milan Ježík
Bydlisko: Banská Bystrica ( 59 rokov )
Ďusi
modelár

Příspěvků: 134

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 27. 3. 2012 o 07:31 | odkaz na příspěvek
Ďakujem obom za pochvalu, poteší
Bydlisko: Veľký Krtíš
BorisP
modelár

Příspěvků: 24

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 27. 3. 2012 o 13:10 | odkaz na příspěvek
Ahoj Dusi. Taktiez ma motivoval tvoj web k stavbe depronaka pre svagra. Ten je zalubeny do lodiciek ale rad by skusil aj nejake lietadielko. Tak mam pre neho pred dokoncenim jedneho Polaris-a
Ďusi
modelár

Příspěvků: 134

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 30. 3. 2012 o 15:07 | odkaz na příspěvek
Polaris zaujíma aj mňa, aj keď skôr na sneh, ako na vodu.
Pokúsim sa pridať cez leto čo najviac nových článkov, teraz prerábam Download sekciu videá, už nebudú na mojom webe ako avi ale budú zobrazované z Youtube.
Nejaké modely mám rozpracované, aj s fotodokumentáciou a takisto dokumentácia opráv už je prichystaná.

Som rád, keď môj web je užitočný
Bydlisko: Veľký Krtíš
jozinko
modelár

Příspěvků: 238

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 5. 2012 o 23:01 | odkaz na příspěvek
Dobry a pekný članok
Bydlisko: Bratislava ( 50 rokov )
juraj.jurej
modelár

Příspěvků: 172

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 5. 2013 o 00:06 | odkaz na příspěvek
A čo tak nieaký plánik na deproňáka. zaujímal by ma ten vetroň na prvej foto. Inak zaujímavý článok
Bydlisko: Nitra ( 49 rokov )
matus141
modelár

Příspěvků: 372

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 11. 5. 2013 o 09:31 | odkaz na příspěvek
Super clanok a aj ked som z mladsej generacie neostava mi ine nez suhlasit. ako decko som chodil na modelarsky kruzok kde som dostal ake take zaklady konstrukcnej stavby, no nelietal som tam, lebo som s tym skoncil skor ako som sa mohol dostat dalej no po x rokoch ma to zacalo znovu zaujimat a ako prve lietadlo som si kupil cessnu 480 ktora po prvom lete putovala na pracovny stol na opravu a potom som aj ja zacal stavat vlastne lietadla, co ma uspokojuje ovela viac ako kupit lietadlo a zmontovat 3 veci dokopy... zatial staviam z EPP a depronu, casom hadam aj nieco ine, uvidime ale super clanok
Bydlisko: Banská Štiavnica ( 35 rokov )
Ďusi
modelár

Příspěvků: 134

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 16. 11. 2014 o 10:00 | odkaz na příspěvek
juraj.jurej:
A čo tak nieaký plánik na deproňáka. zaujímal by ma ten vetroň na prvej foto. Inak zaujímavý článok


Mám niekoľko plánov deproňákov na webe http://rcmodely.nasehobby.sk Jednak obľúbený Junior,motorák, aj ten vetroň, čo spomínaš, EVO5 a potom malú mršku Tucano

Stavajte a lietajte, s deproňákmi je to zábava.
Bydlisko: Veľký Krtíš
Milan-H
modelár

Příspěvků: 111

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 11. 2014 o 11:09 | odkaz na příspěvek
Z duše mi hovoríš, stavať je krásne a o to viac si človek váži že to lieta. A deti sa pri stavbe naučia ako chytiť náradie do ruky.
... a tiež pomaly všetko upravujem na depron .. krásny to matroš

Milan
Bydlisko: Nemce ( 56 rokov )
Ďusi
modelár

Příspěvků: 134

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 11. 2014 o 12:21 | odkaz na příspěvek
U nás v klube deti pod Mirovým vedením (má predsa len viacej času, ako ja) začínajú rezaním a brúsením balzy na malé hádzadlá od Radka Čížka, ale potom prechádzajú na depron a máme pre nich klubové RC vybavenie aj pohon. Z depronu sa dajú stavať nie len RC lietadlá, ale aj gumáky a sifoňáky či iné malé modely
Bydlisko: Veľký Krtíš
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 933 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: vrato,