autor | zpráva | ||
macacik modelár Příspěvků: 7 Moje modely Poslat zprávu |
Zdravím,
dnes sa mi stala zvláštna nehoda. Nabíjal som baterku (1300mAh, LiPol). Počas nabíjania som ju každých 15min. pozoroval. Ku koncu nabíjania sa mi baterka nafúkla, začala byť horúca. Rýchlo som všetko odpojil a baterku dal na balkón v dúfaní, že spľasne a bude znova použiteľná. Bohužiaľ nestalo sa. Baterka ( zrejme vplyvom nižšej teploty na balkóne) praskla. Týmto sa stala nepoužiteľnou. Nastavenia na nabíjačke boli úplne správne ( 2x som ich kontroloval) . Nabíjačka je Equilibrum Mini V2. Nechcel by som vedieť, ako opraviť baterku, ale ako sa do budúcnosti zabrániť tomu, čo sa mi stalo dnes. Dúfam, že svojimi hlúpymi, začiatočníckymi dotazmi nikoho neobťažujem. Za odpovede vopred ďakujem |
||
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Som si istý že sú len dve bežné možnosti - že to nastavenie správne predsa len nebolo (napíš ho), alebo že nabíjač je vadný a prebil to nad nastavené napätie.
Nabíjačka má balancer, použil si aj ten konektor? Nepíše (podľa návodu) napätia jednotlivých článkov? Máš nejaký merák aby si aspoň orientačne skontroloval či sedí to čo píše nabíjač, s reálnou hodnotou z meráku? (nebrať hodnotu z meráku úplne vážne, pri lipolkách je potrebná presnosť ktorú bežne meráky nedosahujú a ide len o orientačné merania) |
||
macacik modelár Příspěvků: 7 Moje modely Poslat zprávu |
Nastavenie bolo: LiPol 3.0A 12,6V (3S) - batéria je 3-článková. Konektor som použil. Píše, avšak som to nepozeral, a myslím, že to už históriu nemá. Bohužiaľ merák nemám žiadny. Ak sa to zopakuje, tak si určite nejaký zaobstarám. Mimochodom, teraz mi napadlo, či to nemohlo byť opotrebovaním baterky. Predsalen baterku som dostal k modelu z druhej ruky, a predpokladám, že bola hojne používaná. Edit: Nemohlo to byť tiež tým, že batéria bola nabitá ešte predtým, ako som ju dal nabíjať? Mám 2 také isté a nevedel som, ktorá je plná a s ktorou som lietal a bola skoro vybitá. Porovnával som to na ťahu motora a s nabíjanou batériou bol ťah o niečo slabší, tak som dal nabíjať tú. |
||
001Pato modelár Příspěvků: 388 Moje modely Poslat zprávu |
akú si mal baterku ?? predpokladám neaka setovka a určite bola 1C a ty si do nej tlačil 3A ? :-d buť rát že si nezažil ohnostroj ako ja , málo kedy som sa tak pobavil.
kukni si na you tube čo dokáže lipo zadaj "crash lipo". Nabíjačka je plne automatická, sníma napetie na každom článku clánky nabije na 4,2v a balancér vyrovná každý jeden článok na rovnaku hodnotu 4,2v neboj erčite do nej nenatlačilo viac, pokial si dodržal v nastavení 3S pak ale nabijačky v tomto maju ochranu aspon acuuel6 má a toto je zase neaka kópia.Proste si do nej tlačil vela mA. uvediem príklad 1800mAh 3s 1C max charge 1,8A, 1800mAh 3s 2C= 3,6A ale to je trošku moc max 3 viac neriskujem, predca skracuješ jej životnosť |
||
jaroEDF modelár Příspěvků: 427 Moje modely Poslat zprávu |
Článok LiPol sa nabíja do 4,2V, nie do 4,12. Baterky zo setoviek je nalepšie nabíjať prúdom menším ako 1C, napr. 0,5C a pod. vzhľadom na to, že sú to väčšinou nie tie najkvalitnejšie batérie. |
||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Rád si to nechám vysvetliť " |
||
001Pato modelár Příspěvků: 388 Moje modely Poslat zprávu |
jáj oks sekol som sa 4,2V opravujem |
||
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Lipolky sa oficiálne majú nabíjať 1C, a navyše keď zostarnú tak že ich kapacita klesne na 80 percent tak sa hovorievalo že to treba vyhodiť. To bolo ale dávno, niekedy v dobách keď kvalitné ak nie priam špičkové Kokam lipolky vydržali 8C vybíjanie a z toho že na ne predajca napísal 10C aby "bol lepší" sa robil povyk. Dnes by som si dovolil povadať že všetko "normálne" už to 2C nabíjanie zvládne v pohode. Už aj setovky zvládajú vyššie prúdy.. Ide skorej o udržanie napätí jednotlivých článkov, ktoré je pri vyššom prúde náročnejšie a aj sa skorej dosiahne 4,2V, pri vyššom prúde a drží sa tam dlhšie. Nie každý nabíjač to urobí dobre... Ale keby tá lipolka bola nejak poškodená, mohla takto dopadnúť aj pri normálnom nabití alebo dokonca hodinu po ňom po odložení. Zriedka ale predsa len sa to občas stane. Preto by mali byť držané niekde kde nemôžu nič zapáliť. |
||
jaroEDF modelár Příspěvků: 427 Moje modely Poslat zprávu |
Hovorím zo skúsenosti, mal som zopár setovkových bateriek, ku ktorým sa to doslovne v návode uvádzalo - napr. pri 1600mAh LiPol 3S 15C bolo uvedené presne: "nabíjať prúdom menším ako 1A". Navyše ako som napísal citujem: "vzhľadom na to, že sú to väčšinou nie tie najkvalitnejšie batérie." Dúfam že som ti moje tvrdenie dostatočne osvetlil |
||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
V setovkách sú akumulátory rovnakého pôvodu ako v čínskych šopoch. Znesú teda bez problémov nabíjanie prúdom 2C. Podmienkou je ale kvalitný nabíjač. Problém akumulátorov zo setoviek je iný a to ten že ležia niekde aj 1-2 roky po skladoch. Za tú dobu im stúpne vnútorný odpor. |
||
redix modelár Příspěvků: 1947 Moje modely Poslat zprávu |
jj, a niekedy jeden clanok uplne odide lebo sa za ten cas co lezi v skalde podvybije. |
||
macacik modelár Příspěvků: 7 Moje modely Poslat zprávu |
Ďakujem za odpovede. Ešte by som chcel vedieť, aký je vzťah medzi nabíjaním v Ampéroch a v tom c. Baterka setová nebola, dnes som si zo zadnej baterky všimol text:" max charging rate 2C. Koľko je to Ampérov? . Baterka bola dokúpená zvlášť a mám dokonca 2 také isté, takže to nieje žiadna tragédia a lietať stále môžem |
||
skylark modelár Příspěvků: 1454 Moje modely Poslat zprávu |
Veď ti to tu pred chvíľou napísal
Ešte raz, keď máš baterku s kapacitou napr. 1000 mAh a nabíjanie je max. 2C (2 x CAPACITA), tak max. nabíjací prúd je 2 x 1000 mA (1000 mA = 1A), čiže 2A. Ak máš kapacitu 2200 mAh a max. nabíjací prúd 2C, tak 2x2200 mA = 4,4A |
||
macacik modelár Příspěvků: 7 Moje modely Poslat zprávu |
Ospravedlňujem sa. Ja som si to akosi nevšimol. Nabudúce si radšej všetko prečitam 2x |
||
skylark modelár Příspěvků: 1454 Moje modely Poslat zprávu |
V pohode, hlavne, že si pochopil - a nič nepodpálil . Takže si do nej rval 3A a máš 1300 mAh 2C, čiže max. 2,6A, asi preto sa ti nafukovala. |