Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Lodné modelárstvo A-Z (1.časť kategórie)

Přidané: 28. 12. 2018 o 13:40 | ID článku: CLA434 | Zobrazeno: 4660x | Komentářů: 5 | Autor: Othello

Priatelia Modelári,
ďalším článkom by som chcel priblížiť začínajúcim modelárom jednotlivé kategórie súťaží, typ modelov spadajúcich pod ne a pravidlá.
Jedná sa o veľmi komplexnú tému rozdelenú do niekoľkých samostatných článkov.
Čaká nás komunikácia s ľudmi prezentujúcimi jednotlivé kategórie a taktiež by som rád priblížil funkciu a fungovanie inštitúcií zastrešujúcich lodných modelárov na domácej, ale aj medzi národnej pôde.
Viem že sa možno púšťam do "hlbokej a mútnej vody" no rád by som vniesol trocha svetla tam kde ostatný len tápu, plujú a nadávajú.
Dosť možné, že to nakoniec vzdám, ale chcem to aspon skúsiť. Nerád by som písal články na 200 strán preto ako som pisal bude potrebné rozdelenie do niekolkých článkov kde postupne oboznámime verejnosť aj s fungujúcimi modelárskymi krúžkami a súťažami.
Dané články budem avizovať aj na mojom FB profile Sunny Lakes Ship Yard
Držte mi palčeky

Väčšina z nás si postaví, alebo zakúpi model lode na príležitostné poplávanie na blízkom jazere v okolí domu. Prvé tri plavby využijeme na zoznámenie sa s modelom a každou ďalšou sa už len zdokonalujeme v ovládaní a staviame si rôzne výzvy. Ak to však ostane v hladine osamoteného plávania často sa stane, že nás model prestane baviť a ostáva častejšie na polici ako vo vode. Človek je tvor súťaživí a rád vyhľadáva spoločnosť podobne nakazených jedincov. Keď sa ich stretne pri rovnakom koníčku niekoľko väčšinou to skončí pri porovnávaní si síl v rôznych súťažiach a pretekoch. Pravdaže porovnávať rôzne druhy lodí v jednej súťaži by bolo nezmyselné a aj tie príležitostné rybníkové súťaže vyžadovali a vyžadujú aspoň základné pravidlá.
Takto nejako to vyzeralo aj na úplnom začiatku lodno-modelárskeho koníčka a zrodu medzinárodných pravidiel, dnes spravovaných svetovou organizáciou pre lodné modelárstvo a lodnomodelársky šport, známu pod skratkou NAVIGA.
V dnešnej dobe spravuje pravidlá 6tich sekcií lodného modelárstva rozdelených podľa typu lodí.
- Sekcia neriadených (statických) modelov v mierke – C
- Sekcia závodných motorových lodí - FSR
- Sekcia motorových lodí – M
- Sekcia diaľkovo riadených jácht – S
- Sekcia riadených modelov v mierke – NS
- Sekcia závodných modelov rozdelených podľa motorizácie - A/B

Pravdaže každá sekcia je rozdelená ďaľšími podsekcjami, ale nebudeme sa venovať všetkým. Vypichneme si len tie ktoré sa jazdia prípadne jazdili na Slovensku a v CZ. Priblížime si aj špecialitky jazdené v okolitých štátoch.
Takouto selekciou sa dostaneme k trom kategóriám a to FSR, M a NS. Pridáme ešte jednu kategóriu ktorú NAVIGA nespravuje a tou je RG65(radiom riadené modely plachetníc s maximálnou povolenou dĺžkou trupu 650mm).

Veľkej oblube sa v poslednej dobe teší sekcia NS ktorá zahŕňa väčší rozsah skupín a tried lodí.
Poďme postupne, začal by som asi definíciou modelov samotnej sekcie:
Diaľkovo ovládané modely lodí tried sekcie NS (F-NS) sú jazdy a plavby schopné modely, ktoré závodníci počas závodu ovládajú diaľkovo(bezdrátovo). Sú to predlohe verné, v mierke postavené modely lodí a člnov.



Sekcia NS je následne rozdelená do piatich skupín označených prívlastkom „F-”.

Prvou skupinou označenou F2 sú modely pre fajnšmekrov a skúsených modelárov.
Táto skupina zahŕňa makety lodí stavané v mierke podľa originál loďe a dostupnej technickej dokumentácie, pričom nesmú byť použité pri stabe priemyslovo vyrobené diely.
Čiže pekne všetko „samo domo”
Táto skupina sa rozdeľuje na triedy podľa maximálnej dĺžky trupu:
Trieda F2-A – do 900mm
Trieda F2-B – nad 900mm do 1400mm
Treida F2-C – nad 1400mm

Druhá skupina označená F4 je pravým opakom, lebo zahŕňa modely lodí postavene zo stavebníc ktoré sú, alebo boli dostupné na trhu, alebo modely postavené z priemyslovo vyrobených dielov. Tieto modely musia pre účasť na súťažiach byť viditeľne dokončené a musia spĺňať základné znaky lode. To znamená, že model nesmie byť polepený len na oko, ako napríklad paluba prichytená gumičkou(ak to teda neurčuje plan stavebnice) trup bez odporúčanej farebnej schémy, namiesto kormidla kus kartónu a podobne…
Skupina F4 je rozdelená opäť na tri triedy, tento krat nie podľa dlžky ale podľa použitej technológie a postupu stavby:
Trieda F4-A – modely lodí postavené zo stavebníc ktoré boli alebo sú dostupné na trhu, alebo modely postavené z priemyslovo vyrobených dielov. Taktiež tam spadajú komerčné modely označovane ako RTR, ARTR. Tieto modely musia pre registráciu na súťaž absolvovat iba jazdnú skúšku.
Trieda F4-B – Modely lodí postavené podla originál dostupných stavebníc. Tieto modely musia absolvovat pri registrácii stavebné ale i plavebné skúšky.
Trieda F4-C – modely lodí posatvené z takzvaných kitov, to jest hlavné diely trupu a paluby su vyrobené technologiou vstrekovania do formy. Na modely môžu byť použité aj iné ako originál diely. Túto kategóriu zastupujú väčšinou vojnové lode pri których sa základ trupu, plauby a nádstavieb používa z plastikovej stavebnice a detaily sú doplnené leptami z mäkkých kovou prípadne dielmi vlastnej výroby. Dobrým príkladom je niekoľko existujúcich modelov na našej scene ako napríklad Schnelboot petrazaka37 od Italeri, niekoľko postavených a skvele plávajúcich modelov torpédového člna PT Boat od ProBoat, Italery, alebo Vosper PetraPP od výrobcu Tamaya.
Obe skupiny (F2 a F4) sa jazdia na rovnakej trati v tvare rovnostranného trojuholníka podľa vzoru zobrazeného na obrázku...

Pričom na záver musí pristaviť model do nastavitelného doku pri štartovacom móle. Závod je zložený z troch samostatných jázd, pričom súťažiaci musí prechádzať bránkami predpísaným postupom.

Súťažiaci je bodovaný za každý úkon nasledovne...

Každá jazda môže trvať maximálne 7 minút pričom sa body započítavajú len do uplynutia časového limitu.

Ďaľšia skupina označená F6 a F7 i napriek dostatku modelov, je poslednou dobou málo preferovaná na slovensku. Jedná o skupinu s maketami a polomaketami lodí a člnov pre manévrovanie vdružstve (F6), alebo manévrovanie jednotlivca (F7) a zariadenia pokiaľ má súvislosť s loďou a s danymi typmi člnov pre danú kategóriu(napríklad plávajúce žeriavy, vrtné plošiny, prístavné zariadenia na prekládku tovaru, sacie a korčekové bagre a podobne). Do tejto skupiny spadá tak zvaný TUG TOWING. Jedná sa o veľmi zaujímavú i keď na realizáciu asi najnáročnejšiu súťaž, kde sa pomocou remorkéru, alebo tlačnej lode manévruje medzi vytýčenými bránkami a depami so zapojenou „vlečnou” ktorá predstavuje „mŕtvy” model s vyššou váhou bez akej koľvek motorizácie či prídavného ovládania. Preto lode pre túto kategóriu musia byť vybavené silnou motorizáciou, aby boli schopné prekonávať zotrvačnosť prípojeného zariadenia pri manévroch medzi bojami a brankami. Oproti skupinám F2 a F4 je rozostavenie prekážok na súťažnej ploche len s minimálnymi pravidlami ktoré určujú len rozostup brániek Súťaž je náročná hlavne na preistor, vybavenie a čas, kedže sa najlepšie praktizuje na krytom bazéne. Často sa sňou stretneme v čechách kde ju hravo zvládajú aj na umelých jazierkach v mestských parkoch.


Skupina F-DS zahŕňa predlohe verné a podobné modely lodí s parným pohonom, s náhonom na lodné šrouby alebo na zadné či bočné lopatkové kolesá. V tejto kategorii musí pohon predstavovať plne funkčný (jedno či viac valcový) parný stroj, alebo parná turbína. Pri jednovalcových a expanzných strojoch sú povolené elektricky poháňané pomocne zariadenia na prekonanie mrtvého bodu pri rozbehu. Túto skupinu na Slovensku úspešne zastrešuje Klub Lodného Modelárstva v Stupave. Minimálne raz ročne sa parníky z čiech a slovenska stretávajú v Stupave na zámockom ribníku, aby si pomerali silu svojiich motorov. Súťaž spočíva v niekoľkých rozjazdach na trati o troch, alebo štyroch bójach. Na záver sa jazdí vyvtrvalostný závod pri lodiach s kolesovým pohonom na 15 minút, s vrtulovým na 30 minút. Niektorým účastníkom sa podarí odjazdiť tento závod na raz bez dopĺňania vody do kotla, alebo plynu do zásobnika. Pravdaže doplnenie pohonných hmôt počas tohto závodu sú povolené, no zaberajú čas a tým pádom aj uberajú možnosť umiestniť sa na prvých priečkach.

Skupina F-NSS zahŕňa predlohe podobné, alebo predlohe verné modely plachetníc v ľubovolnom merítku. Zhoda modelu je posudzovaná v rámci stavebnej skúšky.
Rozdeľuje sa do štyroch tried:
Trieda F-NSS-A Bermudské (moderné trojuholníkové) oplachtenie, vrátane flat top plachiet a oplachtenia s rozpernou gaflou, iba pozdĺžne plachty (bez priečnych plachiet).
Trieda F-NSS-B Gaflové a lugrové oplachtenie, iba pozdĺžne plachty (bez priečnych plachiet).
Trieda F-NSS-C Modely s rahnovými (priečnými) plachtami a ostatnými druhmi oplachtenia (napr. latinské plachty).
Trieda F-NSS-D Viactrupé modely a modely so zvláštnymi pohonmi.

Medzi modelármi je to veľmi obľúbená kategória hlavne v zmysle stavby a elegancie samotných lodí na vode. Lokálne pravidlá v Čechách a na Slovensku si priradili ešte jednu triedu ktorá neselektuje lode podľa oplachtenia, ale práve podľa predlohy na základe ktorej je loď stavaná.
NSS-H (H ako historické modely lodí) zahŕňa lode s realnou predlohou bývalej, alebo ešte stále existujúcej reálnej plachetnice rokom stavby pred rokom 1950 a ich repliky.
Pravidlá pre túto triedu su iniciativou Jardy Peška a Michala Medvěděva, stále však sa berú s rezervou a upravujú sa na niektorých sútažiach podľa vlastnych požiadaviek kedže stále tieto pravidlá niesu officiálnym doplnkom pravidiel NAVIGA.
Pripájam pravidlá zo súťaže na Veľkom Dářku, kde sa v roku 2015 súťaž obmedzila výhradne na historické plachetnice NSS-H.

MAKETY HISTORICKÝCH RC PLACHETNIC
1.
Stavební pravidla:
1.1 Jedná se o modely historických plachetnic jejichž stavba konstrukčně spadá do období před rokem 1950 a jejich replik
1.2 Pro posouzení zhody s předlohou,musí soutěžící předložit minimálně jednu věrohodnou fotografii, plán trupu a takeláže s rozmněry, délku trupu na vodorysce, šířku trupu, výtlak a mněřítko.
1.3 Statické hodnocení se neprovádí. Pořadatel, však může snížit R (rating) až o 10% a to v případě chybějících věrohodných podkladů nebo stavebních nepřesností vůči nim.
1.4 Hloubka kýlu je libovolná při zachování ponoru po konstrukční vodorysku.

Stanovení ratingu R:
Pro stanovení výsledných časů je použit rating lodě. Základní rating R je určen následujícím vzorcem
R = 3√(KWL x 0,975)
3. Hodnocení soutěže :
Soutěž se skládá ze 6 jízd, z čehož se 2 nejhorší ,,škrkají“. Výsledný cas se stanoví následovně:
T výsledný = T skutečný / R
4. Jízdní pravidla
-lod s levobokem, má přednost před lodí s pravobokem
-lod v krytí, závětrná lod', má přednost před návětrnou
-při obeplouvání boje, má v okruhu 5m přednost vnitřní lod'
-soutěžící je povinen zabránit kontaktu vlastní lodě, s jinou lodí
-porušení pravidel se trestá otočkou 360°, předčasný start rovněž
5. Závěrečné ustanovení:
Průběh závodu a sporné případy se budou řešit ve smyslu národních pravidel NSS

Dôsledkom vzniku tejto kategórie bolo pravdepodobne vyrovnanie síl plachetníc na súťaži kedže viacerý modelári siahli po modeloch moderných a rýchlich plachetníc s lepším raitingom prepočtu hendikepu. Tým pádom majitelia prekrásnych modelov drevených plachetníc zo skoršieho obdobia ostávali na zadných rebríčkoch a ich radosť a pýcha z prekrásneho modelu ostávala prekrytá sklamaním z pomalej plavby a zlých výsledkov na vode.
O samotnom hendikepe a jeho prepočtoch si povieme neskôr, predpokladám v nasledujúcom článku o stavebných a jazdných pravidlách pre NSS.

Nemôžeme byť obmedzený len na pravidla NAVIGA a práve preto sa na vode stretávaju aj modelári zameraný na určitý druh súťažných plachetníc ktoré môžu byť použité na vyššie spomenuté kategórie no zameriavajú sa hlavne na svoje konštrukčné pravidlá. Medzi tieto skupiny patria 3 skupiny najviac preferované a jazdené na slovensku a čechách:

Footy – kategória plachetníc s trupom dlhým do jednej stopy (cca 305 mm)
Tato trieda je riadena oragnizáciou „Footy Class Association“ IFCA. Stanovy tejto organizácie su k stiahnutiu tu http://footy.rcsailing.net.charter.php
v cz jazyku tu http://www.moravskypohar.cz/sites/default/files/Soutezni_pravidla_FOOTY.pdf
ZÁKLADNÉ ROZMERY
Loď pripravená k štartu sa musí dať umiestniť do pravoúhlého meracieho boxu s vnútornými rozmermi 305x305x153mm (D x V x Š) so štrbinami širokými 6.3mm pre čnelku
a kormidlo (obr.1).

Micro Magic (MM) – plachetnice s trupom výhradne zo setového rovnomenného modelu od nemeckej firmy Graupner. Pravdila neobmedzujú len par bodov pri kompletizácii modelu. Podrobnejšie pravidlá nájdete v CZ jazyku tu http://rc-plachetnice.cz/doc/MMI_pravidla_CZE.pdf

RG 65 open class – jendá sa asi o najbenevolentnejšiu a asi aj tým najobsadenejšiu kategóriu plachetníc s trupom dlhým do 65cm. Obmedzenie je na plochu plachiet a pár obmedzení na rozmery a funkčnosť, no niesú tak rozsiahle ako pri ostatných kategoriách. Podrobnosti nájdete na slovenských webových stránkach http://www.rg65.sk/menu-rules.
Okrem Footy sa tieto kategórie jazdia na slovensku s bodovanými rebríčkami a sezónnym vyhodnotením.

Autor Zpráva
Othello
modelár

Příspěvků: 2216

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 28. 12. 2018 o 13:43 | odkaz na příspěvek
Tymto clankom by som rad poprosil o spolupracu zainteresovanych kolegov z lodneho modelarstva, aby mi pomohli opravit pripadne doplnit pripadne nedostatky v clankua a taktiez ulahcili suhrn poznatkov o fungujucich instituciach na slovensku (kluby, kruzky, zvazy)... dakujem

V clanku su pouzite vynatky s tuzemskych ale aj zahranicnych clankov prelozene do skratenej formy pri ktorej nemusi byt pouzite kompletne znenie potrebnych specifikacii a popisov.
Bydlisko: Senec ( 43 rokov )
Karolko
modelár

Příspěvků: 228

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 5. 1. 2019 o 15:42 | odkaz na příspěvek
Ahoj Othello. Super nápad, těším se na další části. Karolko
Bydlisko: Hranice na Moravě ( 62 rokov )
SvataH
modelár

Příspěvků: 13

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 12. 1. 2019 o 00:42 | odkaz na příspěvek
Pěkný článek, těším se na pokračováni.
Jen bych prosil změnit odkaz na pravidla Footy na http://www.moravskypohar.cz/sites/default/files/Soutezni_pravidla_FOOTY_v1.pdf je to 1.revize, je opravená chyba v přednosti plavby... Tento odkaz jsou stavební pravidla a pravidla plavby a soutěží jak je jezdíme v ČR a jinde se mohou lišit.
Čisté stavební pravidla tak jak platí mezinárodně jsou zde http://www.moravskypohar.cz/sites/default/files/Pravidla_Footy_2009_CZ.pdf
Registr footy pro Slovensko dočasně vedu já, dokud se nepřihlásí někdo ze SK kdo by to chtěl dělat.
SH.

a Sekce C NAVIGY jsou neplovoucí modely, nikoliv neřízené... Neřízené modely byla sekce E (EX-A, EX-B, EH, EK a v ČR národní třída EX500) která už zanikla. Pouze v ČR žije EX500 a živoří EX-A
darco2
modelár

Příspěvků: 804

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 15. 1. 2019 o 13:39 | odkaz na příspěvek
Othello, zavod DS sa jazdi pri lodiach s kolesovym pohonom na 15 minut, s vrtulovym na 30 minut.
Jazdime len v Stupave, kedze v Kutoch uz nie je zaujjem majitela poskytnut priestor a ubytovanie pre sutaziacich.
Bydlisko: Malinovo ( 51 rokov )
Othello
modelár

Příspěvků: 2216

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 17. 1. 2019 o 08:31 | odkaz na příspěvek
Dakujem Risko, clanocek upraveny podla tvojich informacii.


SvataH:
Pěkný článek, těším se na pokračováni.
Jen bych prosil změnit odkaz na pravidla Footy na http://www.moravskypohar.cz/sites/default/files/Soutezni_pravidla_FOOTY_v1.pdf je to 1.revize, je opravená chyba v přednosti plavby... Tento odkaz jsou stavební pravidla a pravidla plavby a soutěží jak je jezdíme v ČR a jinde se mohou lišit.
Čisté stavební pravidla tak jak platí mezinárodně jsou zde http://www.moravskypohar.cz/sites/default/files/Pravidla_Footy_2009_CZ.pdf
Registr footy pro Slovensko dočasně vedu já, dokud se nepřihlásí někdo ze SK kdo by to chtěl dělat.
SH.

a Sekce C NAVIGY jsou neplovoucí modely, nikoliv neřízené... Neřízené modely byla sekce E (EX-A, EX-B, EH, EK a v ČR národní třída EX500) která už zanikla. Pouze v ČR žije EX500 a živoří EX-A

SvataH dakujem urcite dopnim do clanocku len to potrebujem spravne sformulovat
Dakujem za kazdu pripomienku ktora pomoze clanok doplnit alebo upravit do spravnych kolaji.
Bydlisko: Senec ( 43 rokov )
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 246 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 19 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: