Výrobce: | ja | Rozpětí: | 0 mm | Hmotnost: | 8300 g |
Kategorie: | Lode - plachetnice | Délka: | 1400 mm | Materiál: | preglejka, drevo |
Motor: | vzduch |
ID Modelu: AM10049 | Zobrazeno: 32969 | Přidané: 18. 12. 2020 o 08:58 | Autor: dodo_bb
Autor | Zpráva | |
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Tie olovené trubky v dome boli len kanalizačné. Olovo z autobatérie nie je vadné, len ja by som to nerobil, nebezpečný odpad. |
|
PeterPP modelár Příspěvků: 610 Moje modely Poslat zprávu |
Olovo sa pouzivalo aj na vodovod, najma pripojky. V CR je stale vraj nejake percento starsich domov s olovenymi pripojkami vody. |
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
teda odbrúsiť z kusu olova pol kilo olovených pilín dalo celkom prácu. Ale balast je vytvarovaný, môže sa to vytmeliť a nafarbiť. A medzičasom pribudlo aj kormidlo. Po odvážení jednotlivých častí balast s kýlom má 5,1 kilo, trup, paluba a oplachtenie cca 3,2 kilo. Dostal som sa celkom presne na očakávaný výtlak 8,2 kg. |
|
Jack modelár Příspěvků: 173 Moje modely Poslat zprávu |
V záťaži máš teda 62% z celkovej hmotnosti - Gratuľujem! Výborný základ pre stabilitu a výkon lode. Oto |
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
Vyhecoval som sa k záverečnému pracovnému vypätiu a kuter je takmer hotový . Rádio, navijáky a slučky nainštalované, kýl s oloveným balastom vybrúsený, vytmelený a streknutý, paluba prilepená... Ešte mi zostáva ponaťahovať oťaže ku plachtám a vymyslieť, ako ich urobiť rozoberacie, aby sa takeláž dala nejak jednoducho odpojiť od lode. K hlavnej plachte je to obyčajná klasika, ovládaná navijákom a pákou na vysielači od úplne povolenej po úplne pritiahnutú. Predné plachty sú ale iné kafe... Majú vlastný naviják, prekrývajú sa, každá má oťaže na obe strany, vedené po palube dozadu a do podpalubia. Poťahuje za ne jedna nekonečná slučka (jednu stranu priťahuje, druhú súčasne povoľuje). Keď som už pri tých predných plachtách, vedel by mi niekto skúsenejší poradiť, ako na ne a prečo sú navrhnuté tak, ako sú navrhnuté? Otázka č. 1 - Podľa plánu majú byť na palubu vyvedené od oka na nekonečnej slučke dve samostatné súbežné oťaže na každej strane. Obidve sa pohybujú úplne rovnako. Na jednu je priviazaný roh kosatky a stehovky, na druhú je uviazaný roh lietavky (cez kladky na palube). Prečo sú tie oťaže dve, keď sa pohybujú súbežne a úplne rovnako? Stačila by jedna, ktorá by na palube končila okom a na ňu by sa pripli všetky tri oťaže. Aký význam môže mať to, že lietavka má vlastnú samostatnú oťaž? Otázka č. 2 - akú dĺžku má mať oťaž prednej plachty? Predpokladám, že v jednej krajnej polohe ovládača by mali byť plachty prakticky pritiahnuté k jednej strane a v druhej krajnej polohe ovládača by sa mali plachty naplno pritiahnuť k druhej strane lode. Naplno uvoľnené sú teda v strednej polohe ovládača. Alebo to má byť inak? Otázka č. 3 - čím ich ovládať. Vo videách na to autor lode odporúča otočný proporcionálny knoflík na vysielači. Aj na mojom jeden taký čudlík mám. Je to tak dobre? Ako sa to riešite v našich končinách na NSS lodiach? Za každú radu vopred vďaka. Možno kuter nebude úplne hotový, ale rád by som ho na budúci týždeň možno aj spúšťal na vodu, ak bude vhodné počasie... |
|
PeterPP modelár Příspěvků: 610 Moje modely Poslat zprávu |
Ahoj, skúsim odpovedať , aj keď sa určite nájdu väčší odborníci. Otázka č. 1 - Podľa plánu majú byť na palubu vyvedené od oka na nekonečnej slučke dve samostatné súbežné oťaže na každej strane. Obidve sa pohybujú úplne rovnako. Na jednu je priviazaný roh kosatky a stehovky, na druhú je uviazaný roh lietavky (cez kladky na palube). Prečo sú tie oťaže dve, keď sa pohybujú súbežne a úplne rovnako? Stačila by jedna, ktorá by na palube končila okom a na ňu by sa pripli všetky tri oťaže. Aký význam môže mať to, že lietavka má vlastnú samostatnú oťaž? Pre rôzne plachty môže byť potrebné nastaviť rôzne dráhy resp. výchylky ( dlžku pohybu oťaže). Platí pravidlo, čím je plachta viac vpredu, tým má v pritiahnutej polohe väčší uhol odklonenia od pozdĺžnej osi ( a niekedy sa aj viac sa otvára v otvorenej polohe). Neviem, ako máš riešenú nekonečnú slučku v trupe, ale dve súbežné oťaže naznačujú možnosť, že sa dá nejako osobitne na nekonečnej slučke regulovať rozsah pohybu (dráha lietavky). Ale teoreticky máš pravdu v tom, že by mala/mohla stačiť aj jedna oťaž na každej strane a na ňu upnúť všetky plachty. Ale treba skontrolovať, či ti to reálne výjde tak, aby dráhy oťaží boli svojím rozsahom postačujúce pre pohyb plachty. Limituje ťa mimo iné poloha pomocných kladiek na palube a bortoch. V téme stavby Emma C Bery som dával linky na ovládanie plachiet zo stránky Minisail.cz Otázka č. 2 - akú dĺžku má mať oťaž prednej plachty? Predpokladám, že v jednej krajnej polohe ovládača by mali byť plachty prakticky pritiahnuté k jednej strane a v druhej krajnej polohe ovládača by sa mali plachty naplno pritiahnuť k druhej strane lode. Naplno uvoľnené sú teda v strednej polohe ovládača. Alebo to má byť inak? Tak ako píšeš. Krajné polohy pritiahnuté a v strede najväčšie uvoľnenie plachty. V praxi sa jazdí tak, že pri obrate pretiahneš plachtu napr. lietavku ponad predný úpon stehovky a následne opäť povoliš do optimálneho vydutia. Dĺžku oťaže musíš vyskúšať v praxi, ak o tom nehovorí plánik. Otázka č. 3 - čím ich ovládať. Vo videách na to autor lode odporúča otočný proporcionálny knoflík na vysielači. Aj na mojom jeden taký čudlík mám. Je to tak dobre? Ako sa to riešite v našich končinách na NSS lodiach? Otočný proporcionálny gombik bez neutralizácie je dobré riešenie, pretože ak si to necháš na hlavnej páke vysielača ( knipel bez neutralizácie samozrejme), máš pri ovládani smeru lode skôr tendenciu nechtiac posunúť knipel , než otočný ovládač. Jazdenie s takouto plachetnicou je o dosť náročnejšie než s bežným bermudským oplachtením. Tri plachty vpredu, ak sa vzájomne prekrývajú sa skrátka sami od seba na druhú stranu neprehodia a treba im pomôcť. Bude to chcieť cvik a trochu počítaj s tým, že pri obratoch by sa ti, aspoň zo začiatku ,hodili aj tri ruky |
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
Vďaka za rady, Peter. Rádio je nainštalované, s tými oťažami som strávil dva večery, dnes som to zas komplet prerobil a konečne to už vyzerá funkčne... Možno ... Ešte zajtra donaťahujem pár lán a bude schopný plavby. Drobnosti budem dokončovať potom. Prvé omočenie kýlu sa bude predbežne konať v stredu - predpoveď počasia na našom rybníku je jasný teplý deň, vietor juh 3 - 4 m/s. |
|
PeterPP modelár Příspěvků: 610 Moje modely Poslat zprávu |
Tak to držím palce. Nezabudni pred spustením na vodu fľašu šampanského rozbiť o provu. Prvá plavba s takouto plachetnicou je veľký zážitok, najmä ak sa vydarí |
|
pberki modelár Příspěvků: 57 Moje modely Poslat zprávu |
|
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
"Podľa mňa by dochádzalo k neželanému ovplyvňovaniu lietavky (Jib Topsail) a stehovky (Stays ?)" - je to zrejme tak. Keď som naťahoval tie oťaže, tak som si to tiež uvedomil. Kladky, ktorými oťaže prechádzajú k plachtám sú rozmiestnené po palube a borte tak, že oťaže sú v utiahnutej polohe prakticky rovnobežné a predné plachty tvoria tri rovnobežné roviny. Asi to tak má byť. A na ich preťahovanie treba naozaj dosť dlhý pohyb nekonečnej slučky. Preto som to aj celé prerábal... Ale už je kuter pripravený na plavbu, baterky nabité, už len čakám na vhodný vietor... |
|
mojco modelár Příspěvků: 431 Moje modely Poslat zprávu |
Krásna je. Držím palce a podaj potom hlásenie |
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
Vďaka, Vlado. Ako forma, podarilo sa ju použiť, máš odliate? Stavia sa tu ďalšia nesúťažná "takmerNSS", pomaly sa nás nájde dosť aj na nejakú spoločnú plavbu. Traja, to už je húf . Možno by sme sa v lete mohli dohodnúť na nejakom stretnutí či zraze niekde pri jazere na víkend a len tak nesúťažne si spolu poplachtiť. Čo ty na to? Moje plány na spustenie na vodu zatiaľ nevyšli, vietor stávkuje. Zato som aspoň pre Flyera vyskúšal svoj prepravný stojan, na ktorom ho môžem bez rozoberania prevážať v dodávke k vode. |
|
mojco modelár Příspěvků: 431 Moje modely Poslat zprávu |
Forma ešte stále čaká na svoju chvíľu. Teraz som sa mesiac venoval záhrade, tak pauzujem. Stretnutiu pri vode sa nebránim, len neviem ako rýchlo sa mi podarí dokončiť plachetnicu. Ozaj, aký vietor treba? |
|
Jaroslav Kadlic modelár Příspěvků: 356 Moje modely Poslat zprávu |
Do Radošoviec a Bohuníc chodím za rodinou ak je tam voda tak nie je problém poplávať ak to stihnem dokončiť. |
|
dodo_bb modelár Příspěvků: 177 Moje modely Poslat zprávu |
Vlado, balíček došiel, vďaka za prezent, nemusel si... Aký vietor treba, to neviem. trochu chodím plachtiť s kúpenou RC plachetnicou a okolo 3 - 5 m/s sa mi zdá tak akurát, ale nemeriam to, to je len odhad. Zatiaľ som Flyera ešte nenamočil . Leto je ešte ďaleko, ešte je čas dokončovať . Na takej Sĺňave sa určite bude dať dobre zajazdiť a pekný víkend sa nájde... |