autor | zpráva | |||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Taký, že s nevyváženou vrtuľou odfajčíš ložiská po pár minútach. |
|||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Sú to originál APC alebo čínsky APC style? |
|||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Vrtuľa má niekoľko veličín. Priemer, stúpanie, profil, priebeh profilu a pôdorys. Od toho záleží aký bude jej "výkon" |
|||
skylark modelár Příspěvků: 1454 Moje modely Poslat zprávu |
Presne a aj výkon ide rapídne dole a lietadlo neletí ako má... |
|||
modelarPO modelár Příspěvků: 484 Moje modely Poslat zprávu |
Ked som napisal APC tak asi som myslel APC nie APC style. SU TO ORIGINAL APC a nepresviedcaj ma tu lebo som to vazil. |
|||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Na čom ideš? Kde som ťa presviedčal? Ja som sa pýtal |
|||
DaggyMAC team RCPortál Příspěvků: 1734 Moje modely Poslat zprávu |
To je síce pekné, ale nič konkrétneho si v podstate nenapísal, pretože je to všeobecne známe. Očakával som, že práve ty sprdneš prvú otázku: Aká je realita v porovnaní s teóriou výsledkov v DC? |
|||
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Chlapi, keď píšete "váha vrtule", tak to má byť o tom ako brzdí, t.j. aký výkon žerie pri rovnakých otáčkach!
Hmotnosť vrtule nemá nič spoločné s "váhou" vrtule! Zároveň čísla z DriveCalc nemajú takmer nič spoločné s efektivitou vrtule. - je tam ťah naprázdno kedy je účinnosť nulová (nepribúda dráha=nekoná sa práca), a jeho prepočet na jednotku výkonu motora= príkonu vrtule, - a je tam pitch speed t.j. maxmálna rýchlosť, kedy je ťah nulový (nulová sila = nekoná sa práca) Keď je vrtuľa ťažká, ako napríklad APC-E, znamená to že napríklad 8/6 rozmer pri 10000rpm žerie 150W (na hriadeli), a ľahšia vrtuľa napríklad Graupner Slim je ľahša preto že 8/6 pri 10000rpm žerie len 120W. Nehovorí to ale veľa o tom ktorá bude pri 15 až 20 m/s a konkrétnom príkone, lepšie fungovať NA KONKRÉTNOM MODELI. Podľa mňa bude lepšia tá, ktorá lepšie modelu sadne do priebehu odporu a potrebného výkonu. S realitou čísel z DriveCalc to ale nemá nič spoločné - tie sa dajú zmerať doma na stole a v podstate sú väčšinou krásne reálne. Ak nie sú, dá sa nadefinovať vlastné parametre aby sedeli reálne presne - stále len doma na stole. Keď sa model rozbehne na 20m/s, uvidí sa (až na prípad ktorý sa dá vypočítať, napr. že by model chcel letieť 30m/s a pitch speed nebol dostatočne vyššie ako aj prípad uvedený, a teda vrtuľa už pri tej rýchlosti len zbytočne miešala vzduch). |
|||
modelarPO modelár Příspěvků: 484 Moje modely Poslat zprávu |
Poznam ta |
|||
DaggyMAC team RCPortál Příspěvků: 1734 Moje modely Poslat zprávu |
coro, super príspevok. K tej pitch speed - na to, aby motor dosiahol maximálnu pitch speed musí byť poriadne výkonný, resp. vo vodorovnom lete takmer nemožné. V strmhlavom lete sa tento stav dosiahne veľmi ľahko až do momentu, kedy vrtuľa začne brzdiť. V tomto prípade jasne počuť maximálne otáčky vo vodorovnom lete a vyššie v strmhlavom lete, je to proste fyzika, ktorá nepustí. Pitch speed preto beriem iba ako doplňujúci údaj. S pribudajúcou rýchlosťou sa zmenšuje aj ťah, ktorý je schopná pohonná jednotka dostať, preto nebudem očakávať deklarovaný ťah pri rozbehnutom modeli, takže pri stúpaní model vytratí rýchlosť do takej miery, kedy sa znižovaním rýchlosti zvyšuje ťah potrebný na vytiahnutie váhy lietadla, samozrejme pokiaľ nie je rýchlosť a ťah menší, než potrebná minimálna rýchlosť letu. Bude sa zvyšovať zaťaženosť? Motor si berie viac pri menších rýchlostiach (v zábere) alebo počas maximálky? Ak si tu už načrtol príklad APC E a Gr. Slim, tak Slimka by bola efektívnejšia, pretože pri nižšej watáži bude aj menší pokles napätia z napájacej batérie, tak? Ty si pekne načtrtol to, že pri rovnakých otáčkach budú mať 2 vrtule rôzny výkon (150W a 120W), ale v skutočnosti ho budú mať približne rovnaký, pretože graupnerka sa bude točiť rýchlejšie. Bude mať teda vyššiu rýchlosť alebo ťah? |
|||
coro modelár Příspěvků: 886 Moje modely Poslat zprávu |
Pitch speed je pri motorovom lete nereálne dosiahnuť, to máš pravdu, ale to neznamená že by model nemohol, alebo v niektorých prípadoch dokonca nepotreboval letieť rýchlejšie. Pri rýchlosti letu ktorá sa tej "pitch speed" rýchlosti vrtule začne blížiť, tuším cca 80 percent, začne padať ťah až nule keď sa vyrovnajú. No motor odľahčením trochu zrýchli, ale čím kvalitnejší (alebo menej preťažený, účinnejšie pracujúci = strata napätia na odpore je malým percentom celkového napätia) motor, tým menej zrýchli. Navyše to že vrtuľa pri tej rýchlosti letu už neťahá, neznamená že by nemiešala vzduch a to ju nebrzdilo, takže odber z motora nebude úplne malý. Ak model lieta na hranici rýchlosti ktorú má pohon ako pitch speed, nedokáže sa rozbehnúť napríklad pred loopingom, a musí ho urobiť silou (a tej potrebuje viac, až priam rovnako ako hmotnosť modelu), kdežto model ktorý má rezervu vo vodorovnom lete postupne zrýchľovať... Mne je príjemnejšie ak mám dostatočnú rezervu. To či Slimka by bola efektívnejšia, nie je jasné - na rovnaký výkon/ťah by musela mať iné rozmery (napríklad to stúpanie, ak sa bude točiť rýchlejšie tak by mala mať nižšie pre rovnaký (porovnateľný) výsledok. Potom by ale mohla mať pre nejakú konkrétnu rýchlosť, tá druhá rýchlejšie sa točiaca vrtuľa s menším stúpaním, naozaj lepší ťah.. ale možno aj naopak, horší. A ani nevieme úplne presne, ako sa až za letu odľahčí, t.j. pri akých presne otáčkach pri danej rýchlosti letu bude brať ten istý výkon z motora ako iná vrtuľa- a toto by bolo najlepšie zladiť s odporom a všeobecne vlastnosťami modelu, konkrétneho, a v závislosti na výkone ktorý máme k dispozícii..... Meranie a porovnanie nebude vôbec jednoduché, teória a výpočty mi chýba úplne... Faktom je len to že ak človek len namontuje na motor ťažšiu vrtuľu, napr. APC-E, tak to viac žerie prúd z motora a má to väčšinou aj lepší ťah (ak to ten motor neusmaží).. Subjektívne to teda ťahá lepšie - ale možno to zároveň aj žerie 2x viac, a vyladený pohon s ľahšou vrtuľou by bol lepší - účinnejší.. Porovnávať treba najlepšie pri rovnakom odbere z baterky, aby bolo o čom... Pre ľahšiu vrtuľu ale hovorí fakt, že motor s vyšším KV by mohol mať nižší odpor a teda byť účinnejší (zase to nie je úplne vždy, sú výnimky ak napríklad nebude pracovať nad optimom účinnosti. Ale to býva nízko a my motory používame ďaleko nad ním....). Neviem teoreticky uzavrieť nič, treba vyskúšať čo človeku a modelu lepšie sadne. Tak ako sme my ľudia, tak sú aj modely, každý iný. |
|||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Odkiaľ? Na tomte fóre to môže napísať iba Glupytridepilot a Miňo. Potom je tu pár takých čo ma poznajú čiastočne.... |
|||
lv modelár Příspěvků: 2802 Moje modely Poslat zprávu |
Tým bolo povedané všetko. Márne sa tu o tom budete dohadovať. To aká vrtuľa je lepšia je dané X parametrami plus modelom a pocitmi páčkovača... To čo vypotí motocalc (a pod.) je čiastočne orientačná záležitosť. Nič viac nič menej. |
|||
niko modelár Příspěvků: 165 Moje modely Poslat zprávu |
Je to pravda ,že menšia vrtuľa (menši priemer) s večšim nábehom
je efektívnejšia? (aj keď si neviem predstaviť malú vrtuľu na veľkom modely) |
|||
Kamil modelár Příspěvků: 708 Moje modely Poslat zprávu |
Prečítaj si príspevok nad tvojím: "...To aká vrtuľa je lepšia je dané X parametrami..." |