Výrobce: | Nikto netuší | Rozpětí: | 2000 mm | Hmotnost: | 6000 g |
Kategorie: | Lietadla - benzinové | Délka: | 2000 mm | Materiál: | smreková preglejka, balza |
Motor: | DLA 56 |
ID Modelu: AM8215 | Zobrazeno: 28929 | Přidané: 19. 7. 2017 o 14:01 | Autor: matusmrva
Autor | Zpráva | |||
matusmrva modelár Příspěvků: 625 Moje modely Poslat zprávu |
Tu je zopár fotiek z meracieho zariadenia (rozostavaného) ktoré staviam ako diplomovú prácu. Bude to "profi" stolica určená na meranie rôznych charakteristík leteckých motorov (otáčky, vibrácie, ťah, teplota, spotreba paliva...) za použitia rôznych typov vrtúľ. Celé zariadenie si navrhujem a konštruujem sám čiže nepoužívam žiadne podklady len vlastnú hlavu a fyziku. Konkrétne silentbloky nemám odfotené ale jedná sa o tieto: https://www.tatramodel.sk/zakladna-ponuka/prislusenstvo-k-modelom/motorove-loze/3DK1226-kavan-silentblok-m6-4ks-typ-b/ Uchytenie je z obrázka myslím jasné ale ak by nie tak to mám štýlom stojan-silentbloky-motor. Kto má záujem nech mi napíše na facebooku môžem poslať aj video s naštartovaným motorom kde pekne vidieť ako tie silentbloky pracujú... Môj FB: Maťo Mrva Popr. maross, kľudne sa môžeme dohodnúť že niekedy dobehneš a môžem ti to všetko ukázať... Ja som z okolia Prievidze čiže to nieje nejak extra ďaleko. S fotkami ako to má kamoš bude trocha problém, keďže to môžem spraviť najskôr vtedy, keď s ním budem na letisku. Plánujem ísť Edga zabehnúť a zalietať túto sobotu, tak ak tam bude aj s Fokkrom tak to pofotím... |
|||
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Tak chcel by som vidiet este niekoho kto takto doma vyvazuje. Prepac ale toto uz nie je modelarstvo ale jadrova fizika pokial by toto bolo potrebne prevadzat pri kazdom kompletizovani lietadla asi lietas sam popripade tak dvaja na celom slovensku. |
|||
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Vlado, aby si nebol prekvapený. Ja si niekedy sám sebe poviem, že ak ja o niečom neviem, tak to ešte neznamená, že to neexistuje. Veď toť nedávno tu niekto tvrdil, že silentbloky v benzinovych modeloch NIKTO nepoužíva:
A hľa, behom chvíle sa ich tu zopár vyrojilo. A vieš: Slovensko nie je pupok modelárskeho sveta. Stačí sa pozrieť kúsok na západ - do Čiech, do Rakúska, do Nemecka a pod. a ľahko môžeš nadobudnúť dojem, že v tomto smere sme možno aj kúsok za opicami. Takže nebráňme sa pokroku! Ukážme, že aj my - Slováci na to máme a vieme vyvážiť a odpružiť motor - vrtuľu. |
|||
macil modelár Příspěvků: 1093 Moje modely Poslat zprávu |
Vyvážiť elektromotor s vrtuľou je malina, ale myslíš, že sa táto metóda dá použiť na zostavu spaľovací(benzínový) motor-vrtuľa? |
|||
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Pozri pokial niekto chce sinenbloky na spalovak nech si ich tam da pokial chce niekto vyvazovat motor a vrtulu osciloskopom nic proti mal som belanku z 30ccm motorom a nemal som sinembloky ani som nijako zlozito nevyvazoval motor z vrtulou teraz skladam dalsie velke lietadlo ale nic z tohto tam riesit nebudem je to zbytocne benzinovy motor bude vzdy lietadlom triast nech urobite hocico a podla skusenosti skor neake lietadlo omrzi a prestanem s nim lietat ako sa rozpadne od vybracii preto je to pre mna uplne zbytocne. |
|||
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Ale veď isto. Je to presne tak, ako si to napísal. Fakt je, že modelárčenie je pre nás hobby, to nie je nejaká "povinná jazda". Keď tam chcem niečo mať, tak si to tam dám. Keď nechcem, tak si to tam nedám. A hotovo. Ide len o to, ako vážne to svoje hobby niekto berie. Uznávam, že my (moji dvaja bratia a ja) to berieme asi naozaj dosť vážne: chceme to mať precízne, chceme to mať spoľahlivé, chceme to mať (pokiaľ možno) dokonalé. A v tomto smere je našim životným krédom veta: V jednoduchosti je krása, v zložitosti je dokonalosť. Ďalším faktorom môže byť aj to, ako sa kto stavia k vývoju - pokroku (modelárskej) techniky. Buď sa s ním snažím držať krok (a občas idem do rizika zablúdenia v "slepej uličke" , alebo sa držím starého - osvedčeného (a možnému riziku "slepej uličky" sa síce vyhnem, ale pre zmenu riskujem, že sa onedlho stanem modelárskym dinosaurom). Povedzme si rovno: ak trochu sledujete modelárske dianie vo svete, alebo aspoň v Európe, tak isto nemáte pocit, že Slovensko je ťahúňom pokroku modelárskych technológií. Občas, keď sa zúčastním nejakej modelárskej akcie, tak sa ma niektorý z bratov zvykne spýtať: "Videl si tam niečo nové, niečo zaujímavé?" Bohužiaľ, dosť často musím odpovedať: "Nič. Nebyť RC súprav na 2,4GHz, tak by som mal pocit, že som sa ocitol v 60-tych rokoch (minulého storočia), keď som s modelárstvom nesmelo začínal." A ja nevidím dôvod, prečo by som mal tento trend podporovať. Preto ak existuje NIEČO, čo zvýši spoľahlivosť modelu, bezpečnosť a presnosť jeho ovládania, kultivovanosť chodu jeho pohonnej jednotky apod., tak som ochotný to na svojich modeloch zrealizovať. Jednak nás baví vymýšľať, zrealizovať a skúšať niečo nové, niečo nevyskúšané (napr. naša PC telemetria https://www.youtube.com/watch?v=PiINW0GYXwk či modelársky Umelý horizont) http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=777&n=umely-horizont-v-rc-modeloch- –-overenie-za-letu-–-1cast a zároveň sa niečo nové sám naučím. A podstatné na tom je to, že nás toto "hrajkanie" a vymýšľanie nového baví . |
|||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Chcel by som, aby sme sa na vibrácie jednovalcového benzínového motora teraz pozreli z trochu iného uhla, - a to doslovne. Zaznelo tu niekoľko správnych postrehov:
Môj názor je taký, že benzínový jednovalcový motor bude vždy triasť - vibrovať, pokiaľ sa nepoužijú nejaké "špeciálne" opatrenia. Ide o to, že takýto motor netrasie tak ako by sme očakávali: doľava-doprava-doľava-..., prípadne hore-dole-hore-... Tak ako keď je nevyvážený. Takýto motor trasie rotačne - torzne. To znamená, že ho pri nízkych otáčkach, vždy v okamihu expanzie horiacej zmesi, malinko pootočí v protismere točiacej sa vrtule. Pretože ide o reakciu na "kopnutie" piestu do kľukovky. Tomu žiadne klasické vyváženie nezabráni. Samozrejme, že motor je od výrobcu vyvážený a mal by byť vyvážený aj s vrtuľou, aby nevznikalo to klasické radiálne trasenie. Preto, ako správne poznamenal Palči72, by mal byť takýto motor dobre naladený, aby mal pravidelný chod, aby "netarokoval", ľudovo povedané, aby "neTrabantoval". Ale aj dobre klasicky vyvážený jednovalcový benzínový motor bude vibrovať. Aby sme týmto vibráciám, ktoré sú charakteristické výrazným torzným trasením krídiel (pričom jedno ide hore a druhé dole, lebo trup sa pootočil raz tak a potom naopak), zabránili prenikať do trupu a súčasne motor aj torzne ukľudnili, mali by byť niektoré silent-bloky orienované inak. Nie pozdĺžne s osou trupu, ale tak, aby "kopance" smerovali do silentblokov a nie aby ich "strihali". Navyše by tie silent-bloky mali byť na tých správnych miestach, inak sa môže stať, že jednu stranu motora silent-blok utlmí, ale opačná strana o to viac vykmitne opačným smerom. Ja viem, nie je to jednoduché. Ale veď hádam nie nadarmo sa tu písalo, že dokonalosť nebýva jednoduchá . |
|||
matusmrva modelár Příspěvků: 625 Moje modely Poslat zprávu |
Dnes som premýšlaľ nad Edgom a dospel som k záveru, že teoreticky by sa dal predsa len dať medzi motor a trup silentblok. Skúsim to názorne (v jednoduchosti) nakresliť čo ma napadlo. Neviem či to nebude vo výsledku len zhoršovať...Bude to treba asi otestovať. 1. Uloženie (miesto) silentbloku a jeho tvar 2. Aktuálne uchytenie motora 3. Uchytenie motora cez silentblok Počúvam vaše názory... |
|||
maross modelár Příspěvků: 60 Moje modely Poslat zprávu |
Sorry, ale ja som tu zatial nevidel priklad USPESNEHO pouzivania silentblokov! Ak taky bude ja si ho velmi rad pozriem a poucim sa od mudrejsich a skusenejsich. Tu gumenu podlazku na tom malom zhaviku co sa tu objavila na fotke nepovazujem za silentblok. To mi asi date za pravdu? Mato Mrva mi poslal video s motorom DLA 64 boxer na silentblokoch a zhodli sme sa ze na volnobehu je to priam nepouzitelne v lietadle. Tak ze stale plati ze USPESNE POUZIVANIE SILENTBLOKOV SOM TU NEVIDEL. |
|||
VladoVrancik modelár Příspěvků: 1756 Moje modely Poslat zprávu |
Nechcem sa tu branit pokroku ale keby som mal toto vsetko vlozit aj do praxe stoji to dalsie eura,nie kazdy ma doma osciloskop aj ked dnes sa uz da kupit celkom lacno ale naucit sa s nim robit to je dalsia vec.Vazne clovek si chce polietat ci zlozit nejake lietadlo a musi si najprv nastudovat aerodinamiku,fiziku,pomaly aj chcemiu aby mohol miesat benzin olej preste spustu veci sa o samotnom lietani zatial nema ani sajnu. Pokial to niekoho bavi a ma doma na to potrebne veci nech sa paci ale prepacte mi ze ja mam iny nazor. |
|||
robertbulko modelár Příspěvků: 200 Moje modely Poslat zprávu |
Len tak na margo tej gumovej podlozky na obrazku, nemalo by to byt tvrde/pevne zo strany od motora a guma/tlmenie z druhej strany steny? |
|||
misiatko modelár Příspěvků: 172 Moje modely Poslat zprávu |
Mal som v rukach par silenblokov aj "nemodelarskych" vsetky mali rovnaku konstrukciu - bola to v podstate guma medzi, pevnou a vybrujucou castou. Tie modelarske co sa predavaju vyzeraju presne tak isto pripadne maju na sebe nalepnu este nejaku podlozku aby chranila gumu ako taku. Mohli by sme sa bavit este o vlastnostiach tej gumy, samozrejme tie presne neviem, povedal som si ze skusim aku mam... len som si lajcky myslel ze podla povodneho pouzitia by sa mohla pouzit aj na toto... Ak sa ukaze ze nie je dobra tak ju vymenim za inu alebo tam dam nejake oreginal z obchodu |
|||
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Chystám sa, teda skôr model, na dnešné podvečerné polietanie, takže nie som v stave veľkého rozpisovania sa. K tomu tvojmu návrhu: Myslím, že to predomnou dobre napísal kolega Misiatko: - guma len z jednej strany nestačí - guma musí byť aj z druhej strany pod podložkou skrutky - a keby len to: guma musí byť aj okolo skrutky, v miestach, kde prechádza cez motorovú prepážku (alebo cez motorové lože, podľa toho, o čo je skrutka chytená napevno) Predstav si to tak, že tá guma je akoby izolácia medzi motorovou prepážkou a motorovým lože. Keby motorová prepážka aj motorové lože boli (a samozrejme aj skrutky) kovové (stačí elektricky vodivé), tak medzi prepážkou a lože nesmie byť vodivý spoj. Všetko musí byť odizolované gumou! Akurát že neizoluje (neoddeluje) elektrické vodivé spojenie, ale (oddeluje) prenos vibrácií. ............................ K tomu tvojmu návrhu uchytenia motora: - ak bude motorové lože (alebo úchyt motora) dlhý (ja tomu hovorím "na stračej nôžke" ), tak sa stane presne to, čo tu chalani popisujú: motor bude triasť ako divý. Existujú isto zložité a dokonalé vyhotovenia, ale niečo dostačujúce tu už niekto spomínal: - motor na PEVNO (a pokiaľ možno aj nakrátko) uchytený o duralovú platňu - platňa by mala mať podľa možností čo najväčší rozmer (a aj hrúbku), samozrejme s ohľadom na jej hmotnosť - duralová platňa orientovaná kolmo na os trupu - motorová prepážka tiež orientovaná kolmo na os trupu - medzi platňou a prepážkou sú silent-bloky (napr. Kavan), alebo také ako tu boli spomínané - silent-bloku nech sú umistnené pokiaľ možno čo najviac na okraji duralovej platne - počet silent-blokov: 3, 4, 5, 6, .... Podľa veľkosti motora a mohutnosti silent-blokov Takéto riešenie by mohlo celkom slušne tlmiť prenos vibrícií z motora do draku modelu a súčasne nedovoliť motoru, aby sa priveľmi triasol. Podmienka dobrého naladenia motora (obzvlášť pri nízkych otáčkach) a vyváženia vrtule + motora zostáva aj naďalej žiadúca. |
|||
matusmrva modelár Příspěvků: 625 Moje modely Poslat zprávu |
Ďakujem za info a rady. Atto, som si vedomí že vami popisovaným spôsobom by to bolo najlepšie no nemám toľko miesta v motorovom priestore aby som to mohol tak spraviť. Kedže to nebol moc dobrý nápad nechám to tak ako to je. |
|||
addo7 modelár Příspěvků: 199 Moje modely Poslat zprávu |
|