Výrobce: | FlyFly Hobby | Rozpětí: | 4000 mm | Hmotnost: | 3900 g |
Kategorie: | Lietadla - vetrone | Délka: | 1560 mm | Materiál: | Trup laminátový, krídla konštrukčné |
Motor: | 2 elektro-motory v tlačnom usporiadaní |
ID Modelu: AM9650 | Zobrazeno: 9257 | Přidané: 19. 10. 2019 o 14:59 | Autor: mior
Autor | Zpráva | |
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Ak ste rozhodnutý robiť nový koniec krídla, určite nebude stačiť len negatív, pretože hĺbka krídla na konci je veľmi malá. Z tohto dôvodu aj kvalita obtekania profilu nie je v poriadku. Keďže poznáme rýchlosť, pri ktorej to bratom Oravcovcom ešte spoľahlivo letí, t.j. okolo 50km/h, poznáme aj reálne Reynoldsovo číslo obtekania profilu na konci krídla: Re=68.v.b=68*15*70=71400. Nech máme rezervu, tak 60 000. Osobne by som doporučil použiť nejaký profil z kategórie F3K hrubý 8% a menej a ten natočil do negatívu max. 1,5 až 2°. |
|
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Ja si myslím, že hoci voči výrobcovi DéGéčka môžeme mať mnoho výhrad, tak čo sa týka koncovej časti krídla, tak to, že tam zvolil profil s väčšou hrúbkou, nie je na závadu. Hrubší profil lepšie "znáša" obtekanie pod väčším uhlom nábehu: Odtrhávanie prúdnic a teda (niekedy dosť strmá strata) vztlaku (CL) u hrubých profilov nastáva pri oveľa väčších uhloch nábehu (aplha), ako pri tenkých profiloch. A ešte horšie je to s aerodynamickým odporom (Cd a lebo Cx). Pri malých uhloch nábehu sú na tom tenké profily síce lepšie ako hrubé, ale už od uhla nábehu nejakých 3 až 5 stupňov a viac, sú na tom hrubé profily oveľa lepšie ako tenké. |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Áno, ale to platí ak sú v oblasti nadkritických Re čísel. Koniec krídla s 18% profilom pri Re 70 000 v tejto oblasti určite nie je. Každý profil má kritické Re číslo niekde inde. Ten hrubší ho má vyššie ako ten tenší. (A to ešte neberiem do úvahy tvar profilu) Keďže sa nám krídlo pohybuje tou istou rýchlosťou, môžeme si Re čísla zrátať kdekoľvek na ňom. Na konci bude najnižšie, lebo vo vzorci mi figuruje dĺžka tetivy profilu a tá je na konci najmenšia. To znamená, že tam musím dať taký profil, aby za daných podmienok fungoval čo najlepšie. |
|
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Boris, a kde (pri akých Re) sa tie vlastnosti (hrubého a tenkého) profilu "pretnú". Mám na mysli to, že ten môj obecný príklad (graf) platí zrejme pre vyššie Re, kdežto tvoje podklady sú pre nižšie Re. Takže, pri nejakej hodnote Re budú (niektoré) vlastnosti hrubého (nemusí to byť práve ten najhrubší) a tenkého profilu takpovediac "fifty-fifty". |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Pokúsim sa na Vašu otázku čo najjednoduchšie odpovedať: Na to, aby lietadlo letelo určitou rýchlosťou potrebuje jednak dostatok plochy a tvar profilov taký, aby som dosiahol čo najnižší odpor a čo najväčší vztlak. Na to, aby som to mohol dokázať potrebujem, aby celé krídlo malo prúdenie na jednotlivých profiloch riadne vyvinuté. Ak to tak nie je, prúdenie na krídle sa správa nestabilne. Je to niečo ako jazda na snehu s letnými gumami. Keďže nemám krídlo obdĺžnikového pôdorysu, ktoré má po celom rozpätí rovnaký profil, musím zabezpečiť, aby profily na mojom krídle, fungovali pokiaľ možno v oblasti Reylnoldsovho čísla pre nich ideálneho. Keďže mi práve tento parameter smerom ku koncu krídla klesá, lebo dĺžky tetív profilov sa ku koncu krídla zmenšujú, musím zákonite aj znižovať hrúbku profilu. Je síce pravda, že tenšie profily majú nižší maximálny uhol nábehu, ale je aj pravda, že hrubší profil v takýchto podmienkach môže fungovať ešte horšie ako ten tenký. Predstavte si to asi takto: Od nábežnej hrany sa smerom k maximálnej hrúbke profilu prúdenie zrýchľuje, ale smerom k odtokovej sa opäť spomaľuje. Problém je v tom, že častice vzduchu pri malej rýchlosti prúdenia majú málo kinetickej energie, aby ten nárast tlaku v pohybe smerom k odtokovej hrane prekonali tak, aby nedošlo k odtrhnutiu medznej vrstvy od povrchu profilu. Vy ste použili turbulátor, ktorý nerobí nič iné, len rozvírením prúdenia dodá časticiam vzduchu viac energie. Výsledok je stabilnejšie, i keď rozvírené prúdenie na profile. Tým, že som na nábežnej hrane vytvoril prekážku, stúpne mi aj odpor profilu. Teda ak turbulátor, tak len nevyhnutne taký, aby som si nespôsobil príliš veľký nárast odporu. Tým ale netvrdím, že turbulátor je nanič riešenie. Je ale výhodné, ak sa dá navrhnúť krídlo tak, aby som ten turbulátor nepotreboval. Pri maketách ťaháme vždy za kratší koniec v tom, že ak chceme dodržať pôdorys krídla, máme problém s aerodynamikou a naopak. U modelov moderných vetroňov je táto nevýhoda ešte väčšia, lebo u nich samotných konce krídiel fungujú na hornom okraji Reynoldsových čísel, kde sa pohybujú modely. S tým ale v našom prípade nič neurobíme. Vy ste to riešili turbulátorom, kolega, ktorý ešte len stavia model to chce riešiť novými koncami krídiel. Ak si stiahnete niektorý software, ktorý dokáže spočítať poláry profilov, skúste nasledovné: Zoberte náš prípad, Reynoldsove číslo 70 000 a zadajte výpočet poláry pri profile HQ 2,5 12% a HQ 2,5 18% a HQ 2,5 8%. Tam jasne uvidíte, ktorý profil pri tomto Re čísle má poláru s plynulým priebehom t.j. s riadne vyvinutým prúdením a aj s čo najnižším odporom. Prečo odporom? Pretože pomer vztlaku k odporu mi dá predstavu, ako efektívne na krídle využijem jeho plochu na vytvorenie vztlaku. Potom je potrebné všimnúť si, aký maximálny uhol nábehu môže zniesť profil pri koreni (ten ale má Re číslo iné, lebo má inú dĺžku tetivy) Tu sa mi môže stať, že profil na konci mi takýto uhol nedovolí. Aby som nedosiahol odtrhnutie prúdenia na konci krídla, musím profil na konci natočiť do negatívu (t.j. geometrické krútenie krídla). Ale toto isté môžem dosiahnuť aj zmenou zakrivenia profilu (aerodynamické krútenie krídla) V praxi, na skutočných krídlach sa používa kombinácia oboch spôsobov. Je to preto, že negatív nemôže byť príliš veľký, lebo pri rýchlom lete, keď je uhol nábehu krídla malý si môžem pri príliš veľkom negatíve vytvoriť na konci krídla nie vztlak, ale prítlak. To je dôvod, prečo som písal, že tie plôšky natočené do negatívu majú príliš veľký uhol výchylky. Ak sa vám vôbec nechce babrať so software, na stránke http://airfoiltools.com je spústa polár pre jednotlivé profily a je tam aj kalkulačka na výpočet Reynoldsovho čísla. Pre tých, ktorý radi študujú doporučujem dnes už klasiku: Letecké modelářství a aerodynamika (1977 Jaroslav Lněnička, Bohumil Hoření) Aerodynamika moderných leteckých modelú (1978 Miroslav Musil) Aerodynamika a mechanika letu pro plachtaře (1960) Učebnice pilota 2019 a pod. Na záver prikladám obrázok použitých profilov na krídle vetroňa Antares: Vetroň má kĺzavosť 60:1, takže sa s tým poriadne "pohrali", aby z toho krídla vyžmýkali čo sa dá. |
|
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Vďaka Boris. Pekne vysvetlený princíp aj zmysel negatívov. |
|
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Dnes som viac-menej náhodne natrafil na túto fotografiu z nášho októbrového zatvárania neba: Je na nej 4,2-metrový motorizovaný vetroň Blaník nášho najstaršieho brata Milana. Tu je tento model tesne po štarte z vozíka: A na jeho krídle je položený motorizovaný mikro-vetroň nášho kamaráta Petra Krpelána (aby to bolo vidno, treba si dať prvú fotografiu v plnej veľkosti): Myslím, že je to lahôdka pre aerodynamických guru-ov. Rozpätie toho "vetronika" je tak 40cm a hĺbka krídla na konci je tak 2cm. Celkom by mohlo byť zaujímavé, aké Reynoldsove čísla tam dosahuje a ako sa v takomto prípade zhoduje teória s praxou. Aby to nebolo podobne ako s tým čmeliakom: Podľa nízkej hodnoty Re by tento "modelík" nemal lietať. Ale on Reynoldsa a ani jeho čísla nepozná a tak si v pohode lieta. |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Ale pozná, trik je v povrchu krídla. Stačí krídla vyrezať z napr. polystyrénu, povrch nepotiahnuť a vyskúšať. Potom to isté krídlo potiahnuť hladkým papierom a vyskúšať opäť. Urob napríklad hádzadlo a obidva druhy krídla na ňom vyskúšaj. Alebo ešte lepšie pravé krídlo potiahnuť a ľavé nie, aby boli zachované rovnaké podmienky pokusu. Samozrejme, obe krídla musia mať rovnakú hmotnosť (to potiahnuté vyjde určite ťažšie). |
|
Janko-O modelár Příspěvků: 106 Moje modely Poslat zprávu |
Ale ten modelík nemá krídla vyrezávané z polystyrénu, čiže drsné. On ich má zrejme vstrekované do formy, čiže pomerne hladké. Nie také hladké ako napr. fólia, ale isto nie drsné. Myslím, že to vidno aj na tej detailnejšej fotografii. |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Tá drsnosť tam určite je, ak by mal hladké krídlo, tak by dolo lesklé ako zrkadlo. Musíš porovnávať drsnosť voči niečomu. U DG-čka by sme mohli hovoriť o hladkom krídle, ale u tak malého modelu asi ťažko. Aerodynamika je nesmierne citlivá. Pár takýchto maličkých modelov som videl lietať, ale bez zapnutého motora to nebolo nič moc. Je to ale zaujímavá kategória modelov, pred pár rokmi by som si nevedel predstaviť tak malé servá ako sa v nich používajú. Nedávno som mal v ruke 3g servo, to som si už musel nasadiť okuliare, aby som videl na prevody vo vnútri serva. Mimochodom ten čmeliak je na tom dobre, kmitanie krídel je rýchle a prúdenie okolo nich je v úplnom poriadku. No a taký roháč má k tomu ešte nosnú plochu naviac v podobe kroviek. |
|
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Tak som aj ja "lustroval" a narazil som na toto tvoje "čudo". Nemáš k tomu viac fotiek? Lebo z tej jednej si človek môže ťažko urobiť presnejšiu predstavu . |
|
mior modelár Příspěvků: 165 Moje modely Poslat zprávu |
Keď sa trochu uvoľním, môžem dať do galérie zopár fotiek. Ale neviem, kedy to bude. Zatiaľ - ak si netrpezlivý, si môžeš skočiť na našu web-stránku ( http://rcmodely.cevaro.sk/ ) a do okienka Hľadaj zadaj: DG-808S. A budeš mať obrázkov mraky. Ale mne osobne sa aj tak najviac páči táto fotka, ktorú robil profesionálny fotograf Janči Miškovič: na nejakej akcii klubu. Je z nej cítiť taká tá dynamika letu. A chlapci z LMK BB ju použili ako jednu z piatich rotujúcich tutuliek na web-stránke klubu: https://www.lmkbb.sk/ , čím moja pýcha dosiahla takmer nebeských výšin. Lebo vtedy som ešte ani nebol členom klubu . |
|
BOravec modelár Příspěvků: 577 Moje modely Poslat zprávu |
Pekná fotka, fakt ako skutočný stroj. |