Uživatelské jméno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

BETA 1400 (prvé dojmy po vybalení)

Přidané: 11. 11. 2010 o 09:56 | ID článku: CLA44 | Zobrazeno: 81427x | Komentářů: 175 | Autor: Y@N

BETA 1400 – EPP model od RCM Pelikan


Vlastním EasyStar-a (ES) od Multiplexu a ako asi väčšina majiteľov ES, uvažoval som o jeho tuningu = krídelká + striedavý motor. Keďže však môj ES už toho dosť „preskákal“ (moje prvé lietadlo), rozhodol som sa, že si kúpim nového a toho takto „vylepším. Keďže rád staviam, rozhodol som sa, že si zaobstarám len nový KIT a postavím ho od základu s novým vybavením aj s tuningom. Práve v čase návštevy modelárskeho obchodu som sa dozvedel o novinke:

13.10.2010 sa objavil v ponuke RCM PELIKÁN model BETA 1400.

Rovnako ako ES aj BETA je vyrobená z EPP a už na prvý pohľad bolo jasné, že tvorcovia tohto modelu vychádzali z koncepcie EasyStar-a, no ponúkli hneď aj krídelká + striedavý motor. Rozhodol som sa teda, že moje ďalšie lietadlo nebude nový ES, ale skúsim BETU.

Keďže zrejme patrím medzi prvých, ktorí sa k nemu už dostali (v ruke som ho mal už 22.10.2010), prispejem svojou „troškou do mlyna“ s prvými dojmami a poznatkami (na Youtube sa už objavujú aj prvé videá z lietania).

Upresňujem, že model ešte nemám zložený, takže bude to skutočne článok len o jednotlivých dieloch, nie o stavbe a lietaní. Priložím aj fotky a porovnania s ES. Diely na fotkách sú síce spolu, no sú nelepené.

Úvod:

Model BETA 1400 sa predáva v 3 základných verziách:

RC set – kompletne osadený model + 2,4 GHz súprava
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)
o regulátor 20A
o 4x 9g mikroservo
o Y-kábel pre servá (to, že ho balenie obsahuje, je uvedené v návode)
o AKU LiPol 3S1P 1300mAh (20C)
o RC súprava 2.4GHz 4CH (CADET 4 FHSS)

ARF (PNP bez Tx, Rx, AKU)
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)
o regulátor 20A
o 4x 9g mikroservo
o Y-kábel pre servá (to, že ho balenie obsahuje, je uvedené v návode)

KIT (v Návode je používané označenie Rychlostavebnice)
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)

Túto ponuku považujem za dosť širokú na to, aby si dokázal každý vybrať. Ako som spomenul vyššie, ja som si vybral KIT.

Krabica

Ako prvé som si všimol, že na krabici sú uvedené iné rozmery, ako sú na web stránke RCM Pelikán i v Návode na obsluhu:


Údaje na krabici



Údaje v Návode

Ja som rozmery zmeral ručne a sedia s oficiálnymi údajmi výrobcu (1420 mm resp. 940 mm).

POZN: Rozmery na krabici sú totožné s rozmermi EasyStar-a. Žeby ktosi zabudol opraviť údaje pri prepisovaní ... ?

V krabici sa nachádza aj "Návod na obsluhu" (ja by som ho skôr nazval Návod na stavbu a zalietanie). Je veľmi dobre napísaný, podrobný – pre mňa uspokojivý (aj keď chybičky sa nájdu - už na prvej strane je RC Set označený ako "BETA 1500").

Diely



Povrch dielov je veľmi hladký (na prvý omak hladší, ako u ES). Všetky diely boli v poriadku, nič nebolo poškodené, ani deformované.

Diely sú už olepené samolepkami. Chýbajú len na spodnej strane krídel (pretože tam sa ešte budú umiestňovať servá pre krídelká). Čo sa týka prednej časti trupu (nos) tak tam to olepenie nie je veľmi kvalitné. Vyplýva to zo zakrivení nosa a z toho, že samolepky sú vyhotovené z dosť tvrdej fólie – tá má tendenciu narovnávať sa resp. vlniť. Osobne to však nepovažujem za tragédiu a dokážem si s tým poradiť (a isto aj niekto iný, komu to olepenie bude vadiť).


1. Trup

Skladá sa z 2 polovíc, ktoré do seba dobre zapadajú (majú pár výstupkov + dier). V trupe sú už vlepené 2 bowdeny (pre VOP + SOP) v zložení: oceľová struna (drôt) + plastová trubka. Oproti bowdenom v ES je to „jednoduchšie“ prevedenie – ES má zloženie: oceľová struna (drôt) + plastová trubka vnútorná 1,5 mm + plastová trubka vonkajšia 3 mm.

Oproti ES sa mi zdá trup „menej vystužený“ – je proste dutý. Toto považujem za nedostatok. ES má trup vystužený priečkami (zvislými) a v zadnej časti šikmými.



BETA 1400



EasyStar

Ten kto pozná ES, tak vie, že servá sa do trupu vlepujú zvonku.
Tvorca BETY sa rozhodol pre umiestnenie serv zvnútra. Podľa môjho názoru je toto riešenie elegantnejšie, no „menej vhodné“. Tí, ktorí už museli po nejakej poruche meniť servo, vedia, o čom hovorím. Vyňatie serva (nech už je vlepené lepidlom, alebo obojstrannou páskou) vnútri v kabíne z EPP považujem za problém. Ak už bude trup zlepený, tak bežnému modelárovi (s bežnou veľkosťou ruky) do kabíny ruka nevojde. A ešte je potrebná nejaká sila na „vyňatie“.

Ja osobne plánujem dať servá zvonku a naviac chcem použiť pre montáž serv plastové krabičky s krytmi (servo mount), ktoré sa síce väčšinou používajú do krídel, ale nič nebráni tomu, aby som ich použil aj do trupu (láka ma hlavne to, že servá sú v nich na skrutky).

POZN.: Výrobca odporúča servá HS 55, no otvory pre servá vyhovujú servám HXT 900 (môj prípad).

Na obrázku prednej časti otvoreného trupu je vidieť pár kovových krúžkov, ktoré sú do nosa vlepené tavným lepidlom ako závažie. A ja zaboha neviem prísť na to, že načo. Je jasné, že to má byť dováženie nosa, ale ako výrobca môže dopredu predpokladať hmotnosť elektrovýzbroje, hlavne batérie u každého z nás?
Výrobca odporúča použiť „pohonný akumulátor Li-poly 11.1 V 1300-2200 mAh“ a to je sakra široký rozptyl hmotností.
Mám za to, že neskúsený modelár, ktorý by sa dal na stavbu tohto modelu (bez rozmyslu) a takto zlepil trup, by sa dostal do prekérnej situácie. Ak by neskôr zistil, že mu to závažie nesedí, mal by čo robiť, aby tie krúžky zo zlepeného trupu vybral (takže ako 1. krok pri začatí stavby trupu odporúčam tieto opatrne vybrať).

Na spodnej strane trupu (v oboch poloviciach) je žliabok pre vlepenie Ø 3 mm plastovej trubky, do ktorej 40 a 35 MHz-oví modelári umiestňujú anténu. Ja nemusím (ja som 2,4 GHz-ový), no viem presne, na čo tento žliabok využijem.
Už pri ES ma mrzelo, že som „nebol pri jeho stavbe“ (nemohol som byť – kúpil som ho z druhej ruky), pretože na RC fórach som stále nachádzal fotografie, na ktorých prvým krokom pri stavbe bolo vlepenie nejakého uhlíkového profilu po celej dĺžke do trupu. Ja to v ES nemám a zo začiatku (keď moje pristátia neboli ako „do perín“) som tým dosť trpel. Podarilo sa mi ES postupne 3x priečne zlomiť (hlavne v časti kabíny), ale zlepil som to celkom úspešne (podľa môjho skromného názoru).
Teraz už moje pristátia nie sú také „dramatické“, ale prečo to neurobiť pri BETE, keď môžem.
Kúpil som si laminátovú trubku Ø 3 mm a tú plánujem vlepiť pod celý trup. Od nosa (budem musieť žliabok potiahnuť až tam) až po chvost. Následne spodok trupu prelepím lepiacou páskou a verím, že po rokoch nebude BETA vyzerať tak „zmačkaná“ ako teraz môj ES.

POZN.: Trubku treba použiť laminátovú (nie uhlíkovú – tá sa nedá ohnúť), pretože spodok BETY (rovnako aj ES) nie je rovný. Trubku treba lepiť trochu do oblúka.




2. Kabína

Mne osobne je veľmi sympatické, že v prednej časti kabíny je „nos“, ktorý pridŕža kabínu spredu. Na ES pri tvrdších pristátiach kabína často odpadávala. Na RC fórach odporúčajú modelári dolepiť kus plastu na jej pridŕžanie. Ja som to na ES dorobil. Tu už nemusím.



Kabína je na magnety. Pre tých, ktorí tvrdšie pristávajú (aj mne sa stáva) toto nebude dlho fungovať. O lietadlách z EPP sa tvrdí, že sú „takmer nezničiteľné“ – to však celkom nezodpovedá skutočnosti. Pri páde lietadla na nos tento trpí deformáciami (stláča sa ako harmonika). Tie deformácie majú za následok, že otvor kabíny sa začne „zmenšovať“ a kabína po čase neprilieha (a magnety kabínu nedotiahnu).


3. Krídla

Už som spomenul, že v krídlach sú pripravené krídelká. Sú kratšie, ako sa odporúča na RC fórach pre ES, zato sú umiestnené ďalej od trupu.



POZOR: Ku krídlam dodáva výrobca výstuhu = trubku Ø 6 mm. Aj keď je to UHLÍK, je to extrémne krehká trubka (tenkostenná) !!! Pre použitie ako výstuha absolútne nevhodná !!! Ani neskúšať !!! Odporúčam hneď kúpiť hrubostennú uhlíkovú trubku 6x4x1000 mm a osadiť tú.

POZN.: Ja som to vyskúšal s tou dodanou a hneď pri 2. lete (žiadna akrobacia, iba kľudný len na zalietanie a dotrimovanie) sa mi krídla zdvihli do "V-čka". Našťastie to bolo vo výške len cca 10 m a dokázal som s tým pristáť bez škrabanca. Trubka bola v strede prelomená = "rozstrapkaná na vlákna".

Zámok pre spojenie 2 polovíc krídel je podľa mňa lepší ako u ES. Toto je však len prvý dojem, keď som zasunul krídla do seba „na stole“. Kvalita zámku sa prejaví až keď sa budú krídla zasúvať do zlepeného trupu (priliehanie) a u mňa ešte viac pri viacnásobnom rozoberaní lietadla (kvôli transportu).



Zo spodnej strany sú otvory pre servá (veľkosť otvorov je rovnaká, ako v trupe – tzn., že ja opäť použijem HXT 900), ktorých prívodné káble budú ťahané pod krytkami výstuhy.



Vec, ktorá mi tu vadí je to, že výstuž krídel končí pri otvore pre servo. Síce len časťou priemeru, ale predsa. Toto zväčšuje riziko lomu práve v tomto mieste. Pôvodne som chcel výstuž vymeniť za dlhšiu (predĺžiť aj otvor v krídlach), no asi od toho upustím – predĺžený otvor by zasahoval do uchytenia serva.



POZN.: Káble od serv nebudú postačovať až k Rx. Bude treba dokúpiť predlžovačky. Výrobca odporúča celkovú dĺžku káblov 50 – 60 cm. A taktiež odporúča pri vsúvaní krídel do trupu pripraviť si háčik z drôtu – treba najprv vtiahnuť kábliky od serv až do kabíny (v mieste spájania krídel je pripravený otvor pre kábliky - na obrázku v strede otvoru krídel).



Pár fotiek pre porovnanie krídel a trupu BETY a ES (ešte raz pripomínam, že BETA má rozpätie 1420 mm a ES 1370 mm – z fotiek to klamlivo vychádza v neprospech BETY).










Ťažisko: Výrobca udáva 62 – 68 mm od nábežnej hrany krídla.


4. Výškovka (VOP) + smerovka (SOP)






5. Motor + vrtuľa

Oficiálny údaj výrobcu o použitom striedavom motore je len jeho označenie CD2622 a informácia, že sa jedná o motor s rotačným plášťom (outrunner). Nech som sa snažil akokoľvek (aj s ujom Google-om) o tomto motore som viac údajov nezistil. Takže neviem nič o kV, W, prosto nič.





Po vybalení som zistil len to, že má Ø 22 mm. Upevňuje sa zadnou montážou (9 drevených preglejkových podložiek priskrutkovaných k zadnej časti motora 2 skrutkami). Montáž sa zasunie a fixuje (lepidlom?) do otvoru nad krídlami. V otvore sú vylisované rebrá, ktoré po zasunutí montáže určujú uhol osi motora + vrtule.


Uhol som nameral 8,5° (±)

Stále mám nutkanie nenamontovať tento „neidentifikovateľný“ motor do BETY.
Pohrávam sa s myšlienkou dať tam iný striedavý motor, o ktorom budem vedieť, čo je zač. Určite by to bol outrunner, pretože tie majú lepšie chladenie a nepotrebujú taký veľký regulátor (ja predpokladám tiež 20A – taký odporúča aj výrobca pre tento CD2622), ako inrunnery. Problémom však je, že pre výber motora mám obmedzené možnosti, keďže sa jedná o model s tlačnou vrtuľou. Original vrtuľa je 5x4“. Je možné ju zmeniť na max. 6x4“. Ale to je všetko. No a pre toto obmedzenie z titulu veľkosti vrtule musím hľadať motory, ktoré majú min. 1500 kV. Ale tie už majú dosť veľké hmotnosti a ako isto nemusím pripomínať, každý gram navyše skracuje čas motorového lietania (hovorím o motorovom lietaní, nie o plachtení bez motora, ktoré ES aj BETA umožňujú).

Rovnako výrobcom navrhnutá zadná montáž motora mi príde ako „jednorázová“. V prípade, že by som chcel motor v budúcnosti vymeniť, určite to nepôjde „bezbolestne“. K zadným skrutkám sa nedostanem (vidieť ich síce spredu cez chladiaci otvor, ale nedajú sa odskrutkovať – uhol skrutiek to neumožňuje). Tzn., že ak montáž fixovať do otvoru pre motor, tak len „zľahka a s rozumom“.


6. Príslušenstvo serv

Ako som už spomenul, trup obsahuje už osadené bowdeny pre servá VOP a SOP. V krabici som našiel aj drobnú bižutériu k servám (páky, drobné skrutky pre fixovanie oceľového drôtu k pákam VOP a SOP, krátke tiahla + vidličky pre krídelkové servá).



V balení sú aj suché zipsy, niektoré sú už nalepené v kabíne. Ja osobne suché zipsy nepoužívam – neverím im. Keďže AKU na suchom zipse musí byť neustále odlepovaný a prilepovaný (buď kvôli nabíjaniu resp. kvôli výmene – ak používam viaceré AKU), po čase zips nedrží „na fest“. No a pohyb AKU v letiacom modeli (hlavne pri loopingu) je nežiadúci (zmena ťažiska).
Rovnako neumiestňujem v kabíne „niečo“ na ľavú stranu a „niečo“ na pravú – mám rád všetko „v osi“ (vyvážene).


7. Hmotnosti

Trup (2 polovice aj so závažím v nose) ................ 144 g
Kabína .................................................................................... 9 g
Krídla (vrátane krytov výstuhy) ................................ 162 g
Výstuha (uhlíková trubka) ............................................ 10 g
VOP ....................................................................................... 22 g
SOP ....................................................................................... 10 g
Motor (holý len s káblikmi) ......................................... 59 g
Montáž (9 preglejok + 2 skrutky s podložkami) ... 8 g
Vrtuľa ..................................................................................... 2 g
Bižutéria (príslušenstvo serv + suché zipsy) ........... 9 g
Nenalepené samolepky ............................................... 12 g

SPOLU ........................................................................ 447 g

POZN.: Len pre porovnanie: môj plne osadený EasyStar (vrátane LI-Pol 11,1V/2200 mAh) váži 766 g.

Záver:

Model sa mi „nezhnusil“ ani po vybalení. Odkladám si jeho stavbu na „dlhé zimné večery“. Teraz sa ešte dá lietať, tak prečo sedieť v dielni. Po jeho stavbe a prvých letoch sem určite doplním svoje skúsenosti.

Prílohy:
Návod na obsluhu.

LETU ZDAR

Y@N

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Autor Zpráva
Bumpy_SK
modelár

Příspěvků: 1301

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 26. 9. 2011 o 15:16 | odkaz na příspěvek
pravitko do ruky a odmeraj vzdialenost od hriadela motoru a spodku (kolmo na hriadel motora)
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
Chavez
modelár

Příspěvků: 92

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 26. 9. 2011 o 17:17 | odkaz na příspěvek
Bumpy_SK:
pravitko do ruky a odmeraj vzdialenost od hriadela motoru a spodku (kolmo na hriadel motora)


jj jasne , len som sa chcel spytat niekoho kto tu verziu uz ma, mne dojde cca v stredu...a som do vtedy chcel mat jasno ci si rovno mozem objednat vrtulku..
Bydlisko: Bratislava
kmecko
modelár

Příspěvků: 46

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 26. 9. 2011 o 23:14 | odkaz na příspěvek
tak myslim,ze ta vzdialenost sa nezmenila, zmenilo sa len uchytenie kridel a kabina...totizto neverim,zeby menili aj uchyt motora, teda vzdialenost...pokial sedela vrtulka na starej, myslim bude aj na novej dobra ku[pa
Bydlisko: Seňa okr. Kosice
Chavez
modelár

Příspěvků: 92

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 28. 9. 2011 o 14:13 | odkaz na příspěvek
ak ahojte,
prave mi dorazila BETA 1400, je to posledna tretia generacia. A potvrdzujem ze APC 6x4e sa nezmesti...sekala by do trupu... takze idem lietat s povodnou pribalenou.

Prve dojmy - vsetko ok, az na to ze uz mam trup komplet aj s motorom zlepeny (set ARF), co je ok pokial neviete ako je rieseny uchyt motora v novej generacii. uchopenie je urcite sofistkovanejsie ale zato podla mna menej odolne...motor uz neni spojeny s xy malymi preglejkami a vlepeny do trupu ale je normalne na preglejkovej konstrukcii...je to podla mna slabsie uchopenie...

tak isto odbudol kanalik v spodnej casti trupu pre starsie vysielacky (vedenie kabliku), v nose som nezbadal ziadne zavazie a tak.

ale tesim sa ked ju uz budem mat Betu zostavenu
Bydlisko: Bratislava
Bumpy_SK
modelár

Příspěvků: 1301

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 28. 9. 2011 o 14:44 | odkaz na příspěvek
zavazie ma byt v epp, nie na povrchu
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
Chavez
modelár

Příspěvků: 92

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 28. 9. 2011 o 15:24 | odkaz na příspěvek
Bumpy_SK:
zavazie ma byt v epp, nie na povrchu

no ved ano v nose vnutri som nic nenasiel...a je to uz zlepene od vyroby ale nemyslism ze to tam je...tak som to cital aj na inych forach
Bydlisko: Bratislava
Flyyer
modelár

Příspěvků: 100

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 8. 10. 2011 o 19:51 | odkaz na příspěvek
Zdravim
Ja sa chcem spytat ze ci je v rtf baleni aj kabel na nabijanie LiPoliek. Alebo to treba dokupit.
Som zaciatocnik bude to moj prvy model a tiez ma zaujima aky dosah ma ta vysielacka dodavana v rtf sete.

Za skoru odpoved dakujem
Bydlisko: Košice
Bumpy_SK
modelár

Příspěvků: 1301

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 9. 10. 2011 o 13:36 | odkaz na příspěvek
v rtf je vsetko potrebne na let, cize kabel a nabijacka tam bude
dosah az kym ho budes vidiet
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
bezo
modelár

Příspěvků: 637

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 9. 10. 2011 o 18:37 | odkaz na příspěvek
ja som dcere dal k bete vysielacku 35mhz a dnes bola vysoko , ze bolo vidiet , no skor nevidiet . kamarat nezobral vario , aby sme zmerali vysku .
Bydlisko: Trenčín ( 46 rokov )
Flyyer
modelár

Příspěvků: 100

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 9. 10. 2011 o 19:27 | odkaz na příspěvek
super tesim sa ale blizi sa zima tak neviem ci sa mi to oplati teraz objednavat alebo mam pockat na jar...
A cim sa da ta vyska zmerat???
Bydlisko: Košice
Bumpy_SK
modelár

Příspěvků: 1301

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 9. 10. 2011 o 20:18 | odkaz na příspěvek
v zime je pekne polietanie, ale kup si aj rukavicu na vysielac http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11738
vyska napr gps (telefon s loggerom)
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
Flyyer
modelár

Příspěvků: 100

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 10. 2011 o 15:51 | odkaz na příspěvek
Vie beta odolavat aj silnym vetrom??
Bydlisko: Košice
redix
modelár

Příspěvků: 1947

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 10. 2011 o 16:12 | odkaz na příspěvek
Flyyer:
Vie beta odolavat aj silnym vetrom??

urcite vie odolavat ked si sikovny pilot, len musis mat vysielac a FPV s 15km dosahom pretoze pojde za vetrom
Vietor ziadnemu lietadlu neublizi, problematicke su zem a stromy a ine tvrde materialy s ktorymi sa lietadlo stretne.
Bydlisko: Senec
birky
modelár

Příspěvků: 8

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 10. 2011 o 17:23 | odkaz na příspěvek
podla toho koho tie vetry su

vo vecsom vetre ako 10m/s nizko lietat nebudes a problem budes mat az pri pristati.
pri vetre nad 10m/s radsej vytiahni sarkana.
Bydlisko: ba, ruzinov
Flyyer
modelár

Příspěvků: 100

Moje modely
Poslat zprávu
Zpráva odeslána: 10. 10. 2011 o 18:23 | odkaz na příspěvek
Inak aj to fpv je zaujimave su na YT super videa...Cital som ze na slovensku je mnoho frekvencii nelegalnych ale predsa len sa chcem opytat ci nie je nieco nove a kde sa da kupit FPV set s aspon 2km dosahom
Bydlisko: Košice
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
  • Přidat komentář
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodní stránka
  • 732 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelů
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galerie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazar
  • 26 inzerátov za posledných 24 hodín.
Setkání
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Deny,