autor | zpráva | |
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
3-fázový motor môže byť zapojený do hviezdy, alebo do trohuholníka. Keď do trojuholníka, tak mu stačia 3 vývody, keby do hviezdy, tak bývajú 4 vodiče, ale pri vyváženej záťaži Neutrálnym vodičom - tzv. nulákom prúd aj tak netečie a tak u modelárskych motorov, zapojených do hviezdy, tento vývod aj tak vyvedený nebýva. MOSFET tranzistory prúdy okolo 100A v pohode zvládajú. Okrem toho je možné ich zapájať paralelne a tak spínaný prúd násobiť. Ak si mal niekedy otvorený striedavý regulátor, tak si zistil, že tam nie je spínacích 6 tranzistorov, ale násobok šiestich, prípadne násobok troch. |
|
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Už tu podobná diskusia bola. Stále tvrdím to isté. Nejde o striedavé motory, ale o bezkomutátorové jednosmerné. |
|
macil modelár Příspěvků: 1093 Moje modely Poslat zprávu |
Mňa trápi len jedna vec. Bolo skôr vajce, alebo sliepka? Tento typ debaty by som radšej prenechal akademickej obci. Tu ide o to, ozrejmiť bežnému, technicky zmýšľajúcemu jedincovi, ako funguje, na akom princípe, regulácia otáčok BLDC motora. |
|
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Podľa Darwina vajce. |
|
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Marian, súhlasim s tebou, že tu taká diskusia bola. Ďalej však už nie. Bezkomutátorový jednosmerný (BLDC - BrushLess DC) je toto - tento "kombajn": Je to kompaktný celok, niečo ako dva v jednom, kde je samotný motor a k nemu pripojená elektronika - elektronický komutátor a regulátor. Vedú z toho dva vývody na napájanie jednosmerným napätím/prúdom a konektor na riadenie otáčok - vstup regulátora. Preto v tomto prípade označenie DC-motor sedí, pretože ako celok sa to chápe ako motor. Začalo sa to používať inde - nie v modelárstve. V lekárskych prístrojoch a pod., kde obmedzená životnosť a nespoľahlivosť jednosmerných motorov, používaných v chladiacich ventilátoroch, spôsobená opotrebovaním uhlíkov, bola problémom. A tak niekto vymyslel priamu náhradu za jednosmerné motory a dal tomu oprávnený názov BLDC: niečo v zmysle - jednosmerný motor bez uhlíkov. Pôvodne to nemalo ani riadenie otáčok. Veď načo? Malo to len dva vývody - plus a mínus, rovnako ako jednosmerný motor. Veď to bola náhrada zaň. Veľkosť podobná, počet vývodov rovnaký, zapojenie rovnaké. Nikto neriešil, čo je vo vnútri. Potom sa to ujalo aj v iných odvetviach a dokonca to preniklo aj do modelárstva - viď obrázok, ktorý som dal. Ale len pre malé výkony. Keď modelári požadovali väčšie výkony, začali byť problémy s chladením, či už mechanickej časti tohto "kombajnu" - teda vlastného motora, ale aj elektronickej časti, teda regulátora. A tak sa našiel niekto, kto to zase rozdelil. Stále to ako celok - ako kombajn, bol DC motor, ale ako potom nazvať tie jednotlivé časti? Tá mechanická časť sa medzi ľuďmi začala nazývať striedavý motor. Aj v obchodoch sa to tak označuje, aj na internete. A oprávnene - lebo je to 3-fázový synchrónny STRIEDAVÝ motor. Ak niekto trvá na označení bezkomutátorový JEDNOSMERNÝ, tak nech nám ukáže ČOKOĽVEK jednosmerné, čo na tom motore je. Ktorým z tých troch vývodov tečie jednosmerný prúd? Tá elektronická časť toho "rozdelenca" sa niekedy nazýva ako elektronická komutácia. Ale to nie je úplné, pretože tá elektronika v tom kombajne, čo pôvodne naozaj nahrádzala poruchovú mechanickú komutáciu jednosmerných motorov, nevedela ovládať otáčky. A tak sa to teraz volá striedavý regulátor. Hoci ani to nie je presné, lebo je to skôr elektronická komutácia s reguláciou otáčok. Ale ani to nie je presné, lebo teraz je tam aj elektronická brzda. Ale ani to nie je presné, lebo teraz tam môže byť aj BEC ..... Ale u tej mechanicke časti kombajnu je to jasné. Privádza sa do toho 3-fázový striedavý prúd, však ako inak: jednosmerný 3-fázový asi ťažko . |
|
RedByron modelár Příspěvků: 263 Moje modely Poslat zprávu |
K tomuto ešte drobná vysvetlenie "po lopate": Staršie riešenia (spravidla pred nástupom FET tranzistorov) obmedzovali prúd spojite - prúd tiekol kontinuálne len si ho obmedzoval podobne ako potenciometrom. V takomto prípade sa tranzistor choval ako odpor a preto ho bolo potrebné dostatočne chladiť (vykryť stratový výkon). Dnes sa v prevažnej miere (pri Brushless a RC modeloch výlučne) používa spínaná regulácia. Je to to isté ako by si pripojil jednosmerný motor k zdroju napätia a rýchlo "klikal" vypínačom. Ak to budeš robiť dostatočne rýchlo (napríkald 8.000 krát za sekundu) a dokážeš si určiť ako dlho bude počas jedného cyklu zopnutia/rozopnutia spínač zopnutý/rozopnutý (volá sa to strieda) tak dokážeš regulovať výkon ktorý do motora pustíš len dvomi stavmi. Tým pádom sa tranzistor hreje minimálne. To minimálne treba brať s rezervou lebo závisí od vnútorného odporu tranzistora v zopnutom stave- ten nie je nikdy na hodnote nula, no v poslednej dobe sa pri nových typoch stále znižuje - preto stúpajú i výkonové hodnoty spínacích tranzistorov. K uzavretiu obvodu. pozri si video v linku niekde vyššie - uzatvára sa najskôr cez druhú a potom cez tretiu cievku (vývod). |
|
marianr modelár Příspěvků: 1466 Moje modely Poslat zprávu |
Nie, do BLDC motora nejde žiadne striedavé napätie, oproti - batérie len kladné. Len je to spínané mostíkom. |
|
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Voči mínus pólu batérie tam samozrejme žiadne striedavé napätie nie je, len jednosmerné impulzné, od nuly po nejakú hodnotu. Lenže BLDC motor, teda len tá mechanická polovica - bez elektroniky, tá je k elektronike pripojená tromi vodičmi a ani netuší v akom stave je mínus pól batérie k napätiu niektorej z jeho fáz. Samotný motor - ten kovový valček, z ktorého vedú tri vývody je však napájaný striedavým prúdom. Konkrétne: Ak sú zopnuté treanzistory S1 a S6, tak na vývode "a" motora je kladné napätie a na vývode "b" je záporné napätie. Po nejakom čase sú zopnuté tranzistory S3 a S4 a tak na vývode "a" motora je záporné napätie a na vývode "b" je kladné napätie. Medzi vývodmi "a" a "b" raz preteká prúd jedným smerom, potom opačným. Nie je to sínusový priebeh, ale je to striedavý prúd. |
|
RedByron modelár Příspěvků: 263 Moje modely Poslat zprávu |
Už sme to riešili v iných vláknach. "Oficiálny" názov je síce "BLDC" a to je pre niekoho základným kameňom. Ja sa však prikláňam k názoru. že je to motor striedavý - v každej cievke sa mení (strieda sa) smer toku prúdu. Ak by to bol motor krokový - kde sa len postupne posúva napájanie do cievok to by bolo iné. Ako príklad: Niekto kto si privezie na chatu cirkulár(ik) s asynchrónnym motorom(čekom), zadováži si k nemu poriadnu UPS s akku (možno s dobíjaním z DC solárnych článkov) potom síce môže tvrdiť, že jeho cirkulár(ik) pracuje na baterky a teda jednosmerné napájanie ale nemôže tvrdiť, že používa jednosmerný motor. |
|
mior modelár Příspěvků: 165 Moje modely Poslat zprávu |
No veď práve to je to. Ja si myslím presne to isté, čo ty. Niekedy v literatúre tieto motory nazývajú ako EC motory, teda Elektricky Komutované motory. Ale z tohto názvu nie je jasné, či tá komutácia by mala byť súčasťou motora (lebo nie je), alebo nie. Výstižnejší názov by bol motor vhodný/pripravený/predurčený na elektrickú komutáciu. Ale tento názov sa isto neujme. A tak vhodný - krátky, výstižný a pravdivý názov asi len tak rýchlo "nezoženieme". Mne je len absolútne jasné, že najhorší (hoci občas presadzovaný) je názov Jednosmerný motor s elektronickou komutáciou. Tam totiž nič nie je jednosmerné a čo horšie, dokonca ani tá komutácia tam nie je " . |
|
vever440 modelár Příspěvků: 261 Moje modely Poslat zprávu |
Práve som dočítal všetkých 29 strán diskusie http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=80057 Nič len som sa chcel pochváliť (-: Ale veľa som sa dozvedel, nevedel som s tým prestať. |
|
mior modelár Příspěvků: 165 Moje modely Poslat zprávu |
Ahoj Vever440. A všimol si si, akú to v tej diskusii mnohým dalo fušku, ujasniť si čo to je jednosmerný a čo striedavý prúd? Ako to často aj skúsení modelári majú pomýlené? Ako si skoro všetci myslia, že jednosmerný motor je primitívny a teda vedia ako funguje a naraz im niekto tvrdí, že je to inak. Ja (a myslím, že nie len ja) na tú diskusiu často spomínam, pretože aj my sme sa tam veľa naučili a poopravili si niektoré svoje názory. Tak trochu naivne som si myslel, že trochu z tej diskusie (to informačné jadro, bez zbytočného balastu) prenesiem sem, ale nepodarilo sa. Škoda. |
|
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Našiel som dve videá, kde je pekná animácia, ako rotuje magnetické pole statora a za ním sa doťahuje permanenrný magnet rotora, vrátane fázového sklzu: https://www.youtube.com/watch?v=0mQunSe2_FM Od času 2:30 do 2:50 A tiež tu: https://www.youtube.com/watch?v=bCEiOnuODac Od času 1:13 do 3:10 Je to prorovnané k somárikovi, ktorý sa stále ťahá za mrkvou, zavesenou tesne pred jeho papuľkou. Obidvaja idú rovnakou rýchlosťou, aj mrkva aj somárik. A keby chodili do kruhu, tak obidvaja majú rovnakú frekvenciu otáčania " . Perfekt si to pustiť zrýchlene. Na tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=aBsM6LXZ2-M urobil chlapík rotáciu magnetického poľa takú pomalú, že tu jasne vidno istú podobnosť s krokovým motorom. V závere to už roztočí normálne. |
|
RedByron modelár Příspěvků: 263 Moje modely Poslat zprávu |
Na poslednom videu je vidieť ten "polkrok", to znamená nielen prepínanie prúdu do ďalšieho páru cievok, tak ako je to na väčšine prezentačných videí, ale súčasné pustenie prúdu do vedľajšej cievky pred koncom kroku. |
|
Atto modelár Příspěvků: 181 Moje modely Poslat zprávu |
Presne. |